Oldplanet Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Hei For noen dager siden installerte jeg Slackware 10.1. Nå har jeg nettop opplevd to stygge kræsj, og lurer på om noe kan være galt. Begge gangene skjedde det mens jeg hørte på musikk. Musikken spiller helt normalt, så kommer det plutselig noen fryktelige lyder/støy et øyeblikk. Deretter fryser alt, og jeg må restarte maskinen. Jeg bruker den ferdigkompilerte 2.6.10-kernelen som låg på disc 2. Jeg bruker alsa, og kjørte upgradepkg på alsa-pakken som låg i samme mappe som kernel-pakken. Jeg bruker KDE (midlertidig), og jeg har skrudd på KDE sound system. Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 (endret) Tror du må si litt mer om hva slags maskin du har. Hvor mye minne, prosessor, lydkort osv... Gjorde du en mkinitrd da du installerte 2.6.10-kjernen? Det er nemlig nødvendig her. Endret 11. februar 2005 av stigfjel Lenke til kommentar
Oldplanet Skrevet 11. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2005 Jeg har 1024 MB RAM (men når jeg kjørte 'free' nå, så stod det 885 MB totalt!?). Prosessoren er en AMD Athlon 64 3000+. Og hovedkortet er et Gigabyte GA-K8NS kort (nForce3 250) med et ALC850 onboard lydkort som jeg ikke vet noe mer om. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Okey. Default 2.6.10 støtter ikke highmem, som du må ha for å utnytte alt minne. Det jeg har gjort, er å installere kjernen, men kompilere en ny kjerne med det jeg vil ha støtte for. Jeg sitter selv på en P4 3.0 GHz med HTT (HyperThreading Technology) i tillegg til at jeg har 1 GB RAM, så jeg må i tillegg kompilere inn SMP-støtte for å utnytte HTT. Lenke til kommentar
olear Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Kernel 2.6 ligger under TESTING på Slackware. Siden det er markert som testing så bør du egentlig holde deg langt unna det som ligger det. Hvis du MÅ ha 2.6.x så kompiler kernel selv. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 (endret) Kernel 2.6 ligger under TESTING på Slackware. Siden det er markert som testing så bør du egentlig holde deg langt unna det som ligger det. Hvis du MÅ ha 2.6.x så kompiler kernel selv. Men pakken er en god base for å kompilere selv. Man bare installerer pakken, går inn i /usr/src/linux og gir kommandoen make menuconfig. Det som er positivt, er at de fleste viktige elementene man må ha med, er tatt med. Man må bare legge til det man trenger individuelt. Synes det er en god løsning. Men ja, Slackware 10.1 er egentlig beregnet for 2.4-kjernen. Derimot ligger alt tilrette for å kunne bruke en 2.6-kjerne. Endret 11. februar 2005 av stigfjel Lenke til kommentar
olear Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 (endret) Kernel 2.6 ligger under TESTING på Slackware. Siden det er markert som testing så bør du egentlig holde deg langt unna det som ligger det. Hvis du MÅ ha 2.6.x så kompiler kernel selv. Men pakken er en god base for å kompilere selv. Man bare installerer pakken, går inn i /usr/src/linux og gir kommandoen make menuconfig. Det som er positivt, er at de fleste viktige elementene man må ha med, er tatt med. Man må bare legge til det man trenger individuelt. Synes det er en god løsning. Men ja, Slackware 10.1 er egentlig beregnet for 2.4-kjernen. Derimot ligger alt tilrette for å kunne bruke en 2.6-kjerne. Slackware er den eneste distroen som faktisk bruker den orginale kernelen fra kernel.org, da slipper man de dårlige "lappe kernelene". Et fint eksempel er kernelene til Gentoo, har aldri vært borti noe dårligere kerneler en det (har ikke noe i mot Gentoo). Slackware støtter 2.6.x serien like bra som alle andre, men jeg liker ikke den som ligger i TESTING, så skal man bruke 2.6.x i Slackware så anbefaler jeg at man kompilerer selv som stigfjel sier over. EDIT: Neste versjon av Slackware vil bare ha kernel 2.6.x Endret 11. februar 2005 av olear Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Forresten, lydkortet ditt bruker et realtek-kodek, som linux har støtte for. I linux-kjernen heter den driveren du skal velge "Intel/SiS/nVidia/AMD/ALi AC97 Controller". Jeg pleier å kompilere drivere som moduler, da jeg synes det fungerer best for meg. Lenke til kommentar
olear Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Ser at Stigfjel anbefaler moduler, men må bare legge til at å kompilere ting inni kernel gjør livet lettere. Ingen hotplug Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Ser at Stigfjel anbefaler moduler, men må bare legge til at å kompilere ting inni kernel gjør livet lettere. Ingen hotplug Prøvde også å kompilere alt inni selve kjernen. Det gikk ikke så bra, derfor bruker jeg moduler. Lenke til kommentar
Oldplanet Skrevet 12. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2005 Hei igjen, og takk for råd. Jeg har nå gjort et forsøk på å kompilere kernelen selv. Jeg har fått støtte for all RAM'en min, og lyden ser ut til å fungere helt fint. Men jeg har to problemer. Det ene er at jeg tydeligvis har konfigurert noe feil når det gjelder skjermkortet. I tekstmodus får jeg bare helt svart skjerm. Jeg ser ingenting under oppstarten, og må logge meg inn i blinde. Så skriver jeg startx. Da starter KDE, og alt ser helt normalt ut. Finnes det noen nettsider man kan få veiledning til hvilke innstillinger man skal velge, alt etter hvilken maskinvare man har? Jeg har forresten et ATI Radeon 9800 Pro kort. Noen hint? Det andre problemet mitt er at det ser ikke ut til at jeg har fått med S-ATA støtte. Jeg har prøvd mount /dev/sda1 og mount /dev/hde1, men i begge tilfeller får jeg beskjeden mount: special device /dev/sda1 (eller hde1) does not exist. Som sagt så er hovedkortet mitt et GA-K8NS med nForce3 250 chipset. Jeg tror S-ATA kontrollerene er NVIDIA eller Silicon Image (er ikke sikker). Men ingen av de står som alternativer: S-ATA fungerte uten problemer med den ferdigkompilerte kernelen jeg brukte tidligere. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Men jeg har to problemer. Det ene er at jeg tydeligvis har konfigurert noe feil når det gjelder skjermkortet. I tekstmodus får jeg bare helt svart skjerm. Jeg ser ingenting under oppstarten, og må logge meg inn i blinde. Så skriver jeg startx. Da starter KDE, og alt ser helt normalt ut. Finnes det noen nettsider man kan få veiledning til hvilke innstillinger man skal velge, alt etter hvilken maskinvare man har? Jeg har forresten et ATI Radeon 9800 Pro kort. Noen hint? Du må aktivere framebuffer i kjernen for å få tty-konsoller o.l. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Merkelig. Når jeg går inn i kernelconfig, får jeg opp NVIDIA SATA Support. Har for øvrig samme kjerne som det du har. Lenke til kommentar
comicz Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Slackware er den eneste distroen som faktisk bruker den orginale kernelen fra kernel.org, da slipper man de dårlige "lappe kernelene". Et fint eksempel er kernelene til Gentoo, har aldri vært borti noe dårligere kerneler en det (har ikke noe i mot Gentoo). Err. Har du lyst til å utdype? Jeg finner gentoo-dev-sources fabelaktig flott, aldri noe trøbbel med, og alt av "vanlige" patcher(ordentlig framebuffer and such) blir slengt på, slik at jeg slipper å gjøre det. Enkelt og greit, spør du meg, og jeg får en real, oppdatert og stabil kjerne. Dersom du sikter til nitro og slikt, har disse ingenting spesifikt med Gentoo å gjøre. Lenke til kommentar
Oldplanet Skrevet 12. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2005 Nå er alt i orden her. Jeg måtte velge "Prompt for development and/or incomplete code/drivers" i "Code maturity level options", så dukket både NVIDIA og Silicon Image S-ATA-kontrollere opp i menyen. Jeg har også aktivert framebuffer nå. Tusen takk for all hjelp, og beklager for at jeg er en tullete nybegynner. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Det er derfor det er forum. Ingen spørsmål er dumme, men det fins mange dumme svar . Bra du fikk det til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå