Gå til innhold

Bondevik & Co vil forby MP3

Ni kon

Anbefalte innlegg

Tenk deg at du går til den lokale platesjappa og kjøper deg en cd....den har selvfølgelig kopisperre...figuren bak disken ber deg fylle ut et skjema.Vennligst fyll inn navn , adresse,formål med den nylig innkjøpte cd(skal du legge den inn på mp3 spillern din kanskje??).etter noen dager kommer onkel politi på døra...kan vi komme inn og sjekke mp3 spillern din??AHA...du har kopiert over den kopisperra cd'n du kjøpte for noen dager siden...her har du 70000kr. i bot.Værsågod neste....

JA TIL Å GJØRE HVA F**N DU VIL MED DINE EGNE PLATER!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal på trass aldri slutte å laste ned piratkopierte mp3'er eller filmer på nettet. Jeg kjøper sjelden filmer eller cd'er og om jeg skulle finne på å gjøre det så er det fordi jeg har oppdaget det på netttet.

Om dette blir ulovlig vil jo 99% av alle over 10 og under 50 være kriminelle eller hva?

Lenke til kommentar
Hvilke partier er det som konkret er FOR dette?

Mener krf bør han en finger i dette da Valgerd Svarstad Haugland leder KDD (kultur og kirke dep.)

http://www.dep.no/kkd/norsk/dok/regpubl/ot...019/inn-bn.html her står det om selve lovforslaget.

Leste der at en av de nye "lovene" er at du ikke skal gjøre feks musikken du kjøpe offentlig, og det innbærer også at man ikke har lov til å spille av cder du har kjøpt på skoleball, og andre sammenhenger. Dette stemmer om jeg leste rett da.

:thumbdown:

Edit:

http://odin.dep.no/kkd/norsk/aktuelt/press...349/dok-bn.html KDDs pressemelding.

Kopiering til privat bruk

Det er lagt vekt på å videreføre adgangen til å kopiere til privat bruk, men det foreslås visse begrensninger fordi digital teknologi gjør åndsverk langt mer sårbare for utstrakt kopiering uten kvalitetsforringelse. Det vil fortsatt være slik at andre kan kopiere for deg til din private bruk, men når det gjelder film og musikk vil det bare være familie og vennekretsen som kan bistå med slik kopiering. Adgangen til å kopiere til privat bruk gjelder ikke hvis man er klar over at man kopierer fra en ulovlig kilde, f.eks. der man vet at materiale er ulovlig lagt ut på nett. Hensikten med bestemmelsen er å redusere den massive deling av ulovlige filer som skjer over nettverk.

Edit 2:

Hehehe, lest noe morsomt i den .doc filen man kan laste ned:

Opphavsrettsreglene vil fremdeles ikke være til hinder for at privatpersoner, når de surfer på nettet, lytter til musikk, titter på filmsnutter etc. som der er lagt ut. Dette gjelder også om musikken eller filmen er lagt ut ulovlig. Det er først når en laster ned materiale en vet er lagt ut ulovlig en selv gjør noe som er ulovlig, ikke når en bare lytter til eller ser på materialet.

Bare jeg som syns det er litt å gå mot seg selv når man faktisk må laste ned sangen for å streame den over internett?

Endret av smoothie
Lenke til kommentar
Sikkert Bondevik som er sur fordi han ikke får cdplaten sin inn i mp3spilleren :p

:!:

Opphavsrettsreglene vil fremdeles ikke være til hinder for at privatpersoner, når de surfer på nettet, lytter til musikk, titter på filmsnutter etc. som der er lagt ut. Dette gjelder også om musikken eller filmen er lagt ut ulovlig. Det er først når en laster ned materiale en vet er lagt ut ulovlig en selv gjør noe som er ulovlig, ikke når en bare lytter til eller ser på materialet.

Det der var jo bare helt bak mål!

Lenke til kommentar

Yess, MP3 spillere var jo det store i julen 2004 så nå sitter flere tusen med disse spillerene, ja da er det fint å finne ut at MP3'ene disse spillerene er beregnet på skal bli forbudt...

Noen må ha ramlet ned hele trappen med hodet først og slått ihjel hver eneste stakkars hjernecelle. Evakuer Norge, alt blir forbudt her!

Endret av Launch
Lenke til kommentar

Uansett hvor sterkt jeg misliker den sittende regjeringen og Bondevik (og det er ganske sterkt), dette er ikke deres 'sak'; Dette er for å bringe Norge mer på linje med lovgiving i EU og USA. Vær glad for at det i Norge fremdeles er foreslått lov til å ta backup/kopi av musikk/film man eier til seg selv og nær familie/venner. Dét er nemlig ikke lov hverken i EU eller i USA.

Selv om det skjer en innskjerping vil vi fremdeles ha blant den vestlige verdens 'snilleste' lover om kopiering av digitale media.

Lenke til kommentar
har vel vært på tide med ny regjering siden Krf kom til makta!

Enig. Skummelt at to knøtt små parti som KrF og venstre skal sitte med så mye makt :nei:

Vedr. lovforslaget må da dette være noe av det mest håpløse som har kommet fra den kanten. Etter det jeg har lest til nå (har ikke lest gjennom lovforslaget) bærer dette klare tegn på at de ikke har aning om hva de snakker om.

(Kan det hende Bondevik og Bush har samme IQ (tenker person ikke politikk vedr. bush)

Lenke til kommentar

Husk at feks iPod er beregnet for de som KJØPER musikken via iTunes osv, så de fleste store mp3spillerselgere har en noe sånn. MP3 blir heller ikke ulovelig, det som blir tabu er å bryte kopisperra for forskjellige grunner. Husk, det er lov å bryte den for å kunne spille musikken i forskjellige medier, feks forskjellige typer cdspillere ect

Lenke til kommentar
Sier det igjen.

ADSL til 100 kr for de som kun surfer på vg osv.

ADSL til 900+ for de som laster ned, så betaler leverandør en viss sum til palteselskap, filmselskap o.l for at brukerne får styre på så mye de vil.

Da hadde jeg tatt den for 100 og lastet ned uansett :devil::evil:

:p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...