obos Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Utgangseffekt total (rms): 100 Watt 2 x 8 watt satellitthøyttaler 1 x 30 watt basshøyttale Hva betyr det egentlig? Jo høyere watt jo bedre? Hva er bra watt nivå? Hva er forskjellen på utganseffekt på 100 Watt og 8 watt sateligghøyttaler? Hvis jeg skal kjøpe meg en ny pc høyttaler, hva må jeg sjekke? Takker og bukker hvis noen kunne hjelpe meg Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Det betyr egentlig hvor mye strøm de tåler! Samme som en lyspære! man kan si da at de tåler mer "kraft" fra forsterkeren. Men lydnivået er målt i dB! Den toral effekten er ikke noe å bry seg om det er bare hvor mye watt strøm hele anlegget trekker... det har ikke noe med hvor høyt det spiller Lenke til kommentar
Konge Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 RMS er en heller dårlig måte å måle watt på . Det betyr at de får målt 100W med ett ekstremt høyt antall prosent forvrengning . Altså ikke mye om "hvor mye strøm de tåler å gjøre" men heller en "pen" måte å få frem at her er det mye "power" uten at det er det i virkeligheten . Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 (endret) Som sagt er lydnivået de kan spille i noe annet enn hvor stor effekt (watt) de tåler. Andre viktigere ting er impedansen (ohm) og følsomheten. Om du titter på f.eks hifiklubben.no har de sluttet å oppgi hvor mange watt en høyttaler tåler, men heller impedansen og lydtrykket den kan produsere. Det beste når du skal kjøpe PC-høytalere er å få de demonstrert. Er mange høytalere som gir helt latterlig dårlig lyd, mens det er andre som virkelig gir hakeslepp! Om du får høre de først så er det bare å plukke ut de du synes høres gode ut. Lykke til med kjøpet! Edit: Foresten, om du er litt nøye på god lyd til PC'en kan du se etter noen små høytalere som egentlig er beregnet til stereo/hi-fi. De trenger ikke være dyre for å ha overlegen lyd ovenfor noe plastikk-greier som PC-høytalere egentlig er. Endret 12. februar 2005 av skag1 Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Jeg ville kjøpt meg dette hvis jeg var deg! har det selv det spiller overaskende høyt og har god lydkvalitet! --> Post 100 Lenke til kommentar
Martin A. Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Eller denne, som jeg har Hatt det i snart 2 år, og er meget fornøyd, faktisk det beste kjøpet jeg har gjort Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Men ingenting er som dette. Hifi er best til PC, selv om det ikke trenger være så stort og dyrt som det der. Anbefaler hifi framfor Logitech etc Lenke til kommentar
obos Skrevet 12. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2005 (endret) Men ingenting er som dette. Hifi er best til PC, selv om det ikke trenger være så stort og dyrt som det der. Anbefaler hifi framfor Logitech etc geez takker og bukker for svar noen andre forslag? Endret 12. februar 2005 av obos Lenke til kommentar
maitruckz Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 Utgangseffekt total (rms): 100 Watt 2 x 8 watt satellitthøyttaler 1 x 30 watt basshøyttale Hva betyr det egentlig? Jo høyere watt jo bedre? Hva er bra watt nivå? Når de oppgir effekten i watt slik som her, så er det hvor mye effekt forsterkeren leverer. Jo mer watt den klarer å levere, jo bedre. mer effekt ,betyr mer kontroll på bass elementet, som igjen betyr bedre og mer kontrollert lyd. Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 Jo mer watt den klarer å levere, jo bedre. :!: Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 (endret) Som sagt er lydnivået de kan spille i noe annet enn hvor stor effekt (watt) de tåler.Andre viktigere ting er impedansen (ohm) og følsomheten. Om du titter på f.eks hifiklubben.no har de sluttet å oppgi hvor mange watt en høyttaler tåler, men heller impedansen og lydtrykket den kan produsere. Det beste når du skal kjøpe PC-høytalere er å få de demonstrert. Er mange høytalere som gir helt latterlig dårlig lyd, mens det er andre som virkelig gir hakeslepp! Om du får høre de først så er det bare å plukke ut de du synes høres gode ut. Lykke til med kjøpet! Edit: Foresten, om du er litt nøye på god lyd til PC'en kan du se etter noen små høytalere som egentlig er beregnet til stereo/hi-fi. De trenger ikke være dyre for å ha overlegen lyd ovenfor noe plastikk-greier som PC-høytalere egentlig er. Greit nok, men det er jo ganske relatert. Har du effektiviteten til høyttaleren (eller følsomheten om du vil, er bare to måter å si samme ting på). Så vil jo lydtrykkeffekten gis direkte av hvor mye watt som tilføres i strømeffekt. Motstanden er ikke så viktig i så måte, men er nyttig for andre ting. AtW Endret 13. februar 2005 av ATWindsor Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 Bruk ørene! Ja, det er best det! Men det er ikke så lett når du kjøper det på nettet! Lenke til kommentar
obos Skrevet 13. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2005 ja nettopp det tenkte å kjøpe via nettet får vel teste på elkjøp eller noe først Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 (endret) ja nettopp det tenkte å kjøpe via nettet får vel teste på elkjøp eller noe først Ikke dum idè det! Lykke til med kjøpet! Endret 13. februar 2005 av GnoMiz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå