Gå til innhold

Hjelp til 300D utstyr / blitz o.l.

Anbefalte innlegg

Hei !

Har hatt et 300D i snart 1,5 år nå, men først nå jeg endelig får tid til å utforske mulighetene med (d)slr. Har pløyd gjennom forumene og noen bøker, men tror jeg må bruke et år eller to for å virkelig forstå alle komponentene...

1. Til inne bruk har jeg en blitz som heter soligor TIF 340 AF Zoom Flash, som jeg har lånt fra et annet EOS kamera. Problemet er at bildet blir veldig overeksponert når den er tiltet i 0 grader. Dog, setter jeg den rett i taket, blir

bildene meget bra.

Kjenner noen til denne flashen og om det er muligheter å kontrollere blitzen på?

(eller må jeg kjøpe Sigma 500 eller en av de dyrere canon blitzene?)

2. Jeg forstår ikke helt fordelen med MLU, eller Mirror LockUp. Har jo testet litt med de custom funksjonene, men har ikke finnet informasjon om når og hvor jeg trenger dette. Kunne noen gitt meg noen hint rundt dette?

3. Optikk.

Har i dag kun orginal optikken til 300D, samt et tamron 28-300mm. Har lest litt på guidene at en bør ha en f/1:1.4 eller f/1:1.8 50mm linse som for innefotografering, men den finnes i flere prisklasser. Er det ok å kjøpe en f/1.8 50mm til rundt 1000 lappen, eller kommer jeg til å irritere meg senere over at jeg ikke kjøpte f/1.4 50mm til noen flere lapper?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blitz: Kjøp Sigma EF500 deg Super(ikke ST modellen), den fungerer bra med 300D.

MLU: Kan være greit å bruke ved nattfotografering for hindre rystelsr fra speilet ved lange lukkertider(tror jeg)

Optikk: Kjøp den rimelige 50mm f1.8, mer enn bra nok. Alternativt så kan du bruke et objektiv med IS(Bildestabilisator) Jeg hadde EF 28-135 IS og det fungerte faktisk ganske bra på innefoto i tillegg til at du da får et objektiv som du kan bruke til det aller meste.

Lenke til kommentar
MLU: Kan være greit å bruke ved nattfotografering for hindre rystelsr fra speilet ved              lange lukkertider(tror jeg)

Optikk: Kjøp den rimelige 50mm f1.8, mer enn bra nok. Alternativt så kan du bruke et objektiv med IS(Bildestabilisator) Jeg hadde EF 28-135 IS og det fungerte faktisk ganske bra på innefoto i tillegg til at du da får et objektiv som du kan bruke til det aller meste.

Mirro Lock-Up er først og fremst nyttig på halvlange lukkertider, fra 1/50sek til 1 sekund. På lengre lukkertider enn dette vil rystelsen få svært liten effekt, da den utgjør veldig liten tid av den totale eksponeringen. På samme måte som et menneske kan passere/gå foran kameraet uten at du ser det på bildet, dersom du har f.eks. 15sek lukkertid.. (prøv!)

Optikk: Jeg ville heller hatt en lyssterk 50mm enn en 28-135mm med IS. På en lyssterk 50mm kan du bruke en stor blenderåpning også for å begrense dybdeskarpheten, for å få mindre rotete bakgrunn på portretter o.l., dette er en effekt i tillegg til at du kan få kortere lukkertider. En 50mm kan brukes til mye spennende. Noen klarer seg med kun ett objektiv, og da er det gjerne enlyssterk 35mm eller 50mm (normalobjektiver for ulike formater). Det gjelder bare å flytte kroppen, så trenger man jo egentlig ikke zoom ;) (med noen unntak) Om du bør ha f/1.8 eller f/1.4 vil jeg ikke uttale meg om, da jeg kun har prøvd Nikons objektiver.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar qtek og anderfo!

Ok, jeg tror jeg prøver først med f/1.8 50mm (økonomivarianten) før jeg begir meg på et evt. dyrere f/1.4.

Men, da dukker det også opp et annet spm. Canon har etter hva jeg kan se kun dette i EF fatning, og ettersom dslr benytter en mindre brikke, så blir ikke "50mm" 50mm men noe høyere (vet ikke formelen, men ville tippe rundt 70-75mm?).

Stemmer dette eller har jeg misforstått noe på veien her?

Og - om det stemmer, er det da OK å ha en fast brennvidde på 75 til "innebilder" eller bør en da se på lavere brennvidder (f.eks. 35mm - som en må ta opp lån for å finansiere..)

Blitz er iallefall bestilt.

Igjen, takker for svar!

Lenke til kommentar
Stemmer det at bildebrikken er mindre.

Det er 1.6 som er faktoren.

50mm blir da 80mm

Nei, det er feil!

Du får ikke lengre brennvidde med mindre brikke. Du får akkurat samme brennvidde, men du får et mindre utsnitt. Altså en bildevinkel som tilsvarer 80mm på fullformat. Men brennvidden endres ikke.

Se for deg et bilde på analog film. Så finner du frem saksen og beskjærer bildet. Det er dette som skjer med mindre brikke. Dette gir ikke økt brennvidde på noen måte.

Lenke til kommentar
Du får ikke lengre brennvidde med mindre brikke. Du får akkurat samme brennvidde, men du får et mindre utsnitt. Altså en bildevinkel som tilsvarer 80mm på fullformat. Men brennvidden endres ikke.

Aha, da har jeg misforstått ja..

Med et EF f/1.8 50mm på et 300D vil det tilsvare 50mm brennvidde men med

en optisk zoom faktor på 1.6. Mens på et EF-S er zoom faktoren fjernet.

Blir det riktig?

(takker igjen for svar!)

Lenke til kommentar

EF-S objektiver oppgis uten crop-faktor akkurat som EF objektiver (noen kaller det zoom-faktor, men JBlack nevnte blir det feil ord). Dvs at Canon 18-55mm EF-S er et 18-55mm objektiv, men utsnittet du får vil tilsvare ca et 28-99mm objektiv. Men siden det faktisk ER et 18-55mm objektiv vil perspektivet eller dybdefølelesen du får tilsvare et vanlig 18-55mm objektiv på et vanlig 35mm kamera, der bildene er beskåret... Det blit litt flisespikking å diskutere hvordan denne crop-faktoren skal skal oppfattes, men skal det være rett så skal det... :roll: (Håper jeg klarte å forklare dette rett nå da... :p)

Jeg har selv Canon EF 50mm f1.8II og er veldig fornøyd med den. 50mm på en dslr gir et utsnitt som passer godt til f.eks portrettfotografering. Selvfølgelig skulle jeg gjerne heller hatt et f1.4 objektiv, men prisen er ca 3 ganger så høy, så jeg har valgt å putte de pengene i annet uststyr istedet. Sigma EF 500DG Super blitzen for eksempel. Den er jeg meget godt fornøyd med. ITECH har forøvrig gode priser og god service på Sigma utstyr.

EDIT:

En mulig forklaring på at Soligor-blitzen bare fungerer via taket kan være hvis den ikke støtter E-TTL. Isåfall kommuniserer den ikke med kameraet og gir samme styrke uansett forhold. Via taket skal det mye mer til for at bildene blir overeksponert, og det kan tilsynelatende virke som om blitzen fungerer fint. Jeg opplevde dette selv med Sigmaen etter at kameraet mitt var inne til service. Reparatøren hadde ikke koblet til datakablene for E-TTL ved montering, og dermed jobbet blitzen i manuell... :p Har du forsøkt å ta bilder på ISO 1600 med stor blenderåpning og blitz via taket? Tipper det fører til overeksponering hvis den ikke har E-TTL... (Korriger meg hvis jeg tar feil noen...)

Endret av Aesop
Lenke til kommentar
Har i dag kun orginal optikken til 300D, samt et tamron 28-300mm. Har lest litt på guidene at en bør ha en f/1:1.4 eller f/1:1.8 50mm linse som for innefotografering, men den finnes i flere prisklasser. Er det ok å kjøpe en f/1.8 50mm til rundt 1000 lappen, eller kommer jeg til å irritere meg senere over at jeg ikke kjøpte f/1.4 50mm til noen flere lapper?

Hei,

Når det gjelder 50mm:

-1.8 har plastfatning, mens 1.4 har metallfatning:

-1.8 har ikke USM motor, 1.4 har mikro-USM motor(ikke ring USM).

-1.8 har ikke manuell FTM(full time manual focus). Det vil si at du må skru over bryteren fra AF til MF på objektivet når du skal bruke manuell fokus.

-1.8 har 5 blader i blenderen, 1.4 har 8. Dette gir litt forskjell i "mykheten" til den ufokuserte bakgrunnen når du f.eks. tar portrettbilder.

Har selv en 1.4 og liker den veldig. Etter min mening er et slikt lyssterkt objektiv et must fordi det gir helt annerledes muligheter enn du har med f.eks. mer lyssvake zommobjektiver. Jeg tar ofte bilder innendørs i svak belysning med blender 1.8-2.5, lukkertid 80-125 dels sekund og ISO800-1600. Tar også noen ganger med blender 1.4, men da er fokusområdet ekstremt lite, dvs bare ca 1.5 cm dypt med en avstand på 1m til det jeg tar bilde av. Har ikke forsøkt 1.8 varianten selv, men ut i fra det jeg har sett på nettet så ligger den litt etter kvalitetsmessig på bildesiden ved maks åpning, men de er forholdsvis like når du blender ned litt.

Så for å oppsummere:

Du trenger definitivt en av de to!

1.4 er best.

1.8 er mest for penga.

Om 1.4 er verdt tre ganger prisen er det bare du selv som kan avgjøre.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svært utfyllende svar og sammenlikninger!! Gikk noen lys (eller høy eksponering heter det vel her) opp for meg nå.

Tror jeg i første omgang prøver 1.8 og heller kjøper 1.4 dersom jeg mener at jeg blir proff nok.. en gang i fremtiden.. :roll:

Mhp. soligor og overeksponering, det stemmer veldig godt med teorien din og det jeg oppfatter. Det blir veldig overeksponert på korte avstander. Nå håper jeg får et skikkelig blitz.

Igjen - takk for all hjelp / kommentarer!

Lenke til kommentar

ojoj, havna opp med følgende :

- Canon f/1.8 mm

- Canon Speedlite 580EX

- Ekstra batteri

- rensesett med blåser

Gikk på 4 dager fra bhpfotovideo!! Og det inkludert all registreringsprosess o.l. (jeg var ny bruker). Imponerende.

De hadde ikke den sigma blitzen (super varianten) inne, og så hadde jeg jo lest så mye fint om EX580 blitzen.. også med tanke på om jeg skiftet kamerahus en gang i fremtiden...

Tusen takk for alle kommentarer og hjelp! En strålende fornøyd 300D eier, som endelig begynner å få dreis på bildene... ;) Eksponeringen av ungene blir nå helt perfekt. Som natt og dag i forhold til det jeg prøvde på tidligere.

Nå forstår jeg endelig det mange av dere sier - blås i kamerahuset, det er utstyret som teller (og koster...)

:cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...