Hmm.. Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Hei! Lurer om noen kan gi meg litt info om 14 dagers angrerett som skal gjelde hos alle webshopper. Saken er at jeg har nettopp kjøpt en lcd skjerm som jeg etter å ha testet ikke følte passet helt til mitt bruk. Alt originalt utstyr med embalasje er som det var da jeg fikk det. Det er ikke gått 14 dager siden kjøpet. Burde ikke angreretten være gyldig under slike omstendigheter? Saken er at webshoppen har avslått retur-forespørselen min. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Du skal få informasjon om angrerett når du bestiller varen. Du finner også info om angrerett på www.lovdata.no. Det tilfellet du beskriver hører helt klart ut som det faller innfor denne loven. Ga butikken noe grunn for avslaget på returforespørselen? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Sålenge det er innenfor 14 dager, alt er med tilbake = du kan bytte... Sålenge det ser ut sånn som det gjorde har du krav på bytting! Lenke til kommentar
Hmm.. Skrevet 11. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2005 Takk for raskt respons folkens! Nei, butikken har ikke gitt noen grunn for avslaget. Sjekka bare kontoen min på sidene deres. Der stod det at søknad om retur var avslått. Får sende de en mail og be om grunn.. Lenke til kommentar
P4niX Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Om jeg oppfatter det rett så er det ikke retur du skal søke om, men benyttelse av angreretten. Du skal ha fått nærmere info om dette på mail og/eller i pakken du fikk fra butikken. Retur benyttes dersom det er en mangel ved produktet. Lenke til kommentar
Hmm.. Skrevet 11. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2005 (endret) Hmm.. Ja det kan være saken. Takk skal du ha for å ha informert meg om dette. Fikk ikke med noe angrerettskjema i pakken. Fikk heller ikke mail om det. Endret 11. februar 2005 av Hmm.. Lenke til kommentar
Eventh Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Dersom du ikke fikk et angrerettskjema med pakken, har du 3 måneders angrerett. :-) Lenke til kommentar
Hmm.. Skrevet 11. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2005 Har nå sendt de en mail om dette. Håper de svarer snart. Nå får jeg se hvordan kundeservicen deres er. Lenke til kommentar
Hmm.. Skrevet 11. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2005 Forresten, webshoppen er efast.no . Noen som har erfaring med kundeserviden deres? Lenke til kommentar
ElmotriX Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 loven sier at du har krav på angrerett så lenge du ikke har brukt varen... du kan åpne den å se på den i 2 uker, men ikke bruke den.... men man sier jo selvfølgelig ikke at man har brukt den... og siden du ikke har fått noe som helst oplysninger angående angreloven fra selger, har du faktisk 1 år angrefrist... 3 måneder hvis du har fått beskjed om det, men ikke skjemaet 14 dager om du har fått skjemaet stå på krava dine du har all rett til retur, (hvis du ikke sier noe om at du har brukt den da...) Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 loven sier at du har krav på angrerett så lenge du ikke har brukt varen... du kan åpne den å se på den i 2 uker, men ikke bruke den.... men man sier jo selvfølgelig ikke at man har brukt den... Dette stemmer ikke. - Angreretten er absolutt, og gjelder uansett hvor mye du har brukt varen - med mindre du har skadet den eller gjort noe annet som forringer verdien betydelig. Om du kan returnere varen er kun opp til din egen samvittighet, og den bør flere her inne lytte bedre til før de benytter seg av angrefristen.... Lenke til kommentar
Hmm.. Skrevet 11. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2005 (endret) Ja.. Så selv om jeg har testet skjermen er jeg trygg. Det var det jeg tolket av kjøpsloven selv.. Endret 11. februar 2005 av Hmm.. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Dette stemmer ikke. - Angreretten er absolutt, og gjelder uansett hvor mye du har brukt varen - med mindre du har skadet den eller gjort noe annet som forringer verdien betydelig. Det stemmer det, også det med 14 dager og 3 måneder. Det skal sies at jeg finner det litt tvilsomt at en webshop ikke har sendt ut angrefristskjema, det kan være et første tegn på at alt kanskje ikke er helt som det er. Uten at jeg uttaler meg om efast.no da. Bakgrunnen for angrefrist er akkurat at man på web- messe, telefon eller dørsalg skal få kunne prøve og angre seg. Det står ingenting om at varen skal være helt ny når den returneres. Den skal ikke være ubetydelig brukt, og det skal heller ikke være til "vesentlig ulempe" for selger. Håper dette går bra.. Lenke til kommentar
Hmm.. Skrevet 11. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2005 Ja vi får se hvordan det går. Jeg gir dem fram til tirdsdag på å svare. Håper de gir lyd fra seg.. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 (endret) Hei. Mener ikke å svartmale eller være moralsk eller noe, men jeg vil prøve å belyse en mulig situasjon. Ofte når firmaer gjør seg vanskelig, når de krangler på returer og sånt skyldes det ofte dårlig økonomi, dårlig økonomisk styring eller useriøsitet. Efast.no er et selskap som heter Efast solutions as, og holder til på Aker Brygge. Det er stiftet relativt nylig, nærmere bestemt 1/12-03, har bare 100k i aksjekapital(!!). I bedriftskatalogen Bizkit finnes selskapet, men de har ikke oppgitt nøkkeltall, så å si noe om den økonomiske situasjonen til selskapet med tanke på overskudd og sånt er vanskelig. Men, 100k i aksjekapital er lite, veldig lite i databransje. Til sammenligning har Netshop en aksjekapital på 5 millioner. Det som derimot bekymrer meg, er at Efast har skiftet revisor 3(tre!!) ganger på et år. Det sier noe om situasjonen der. Det er noe som ikke stemmer. Det er i næringslivet ganske uvanlig å skifte revisor i ett sett. Jeg er bekymret om at du vil få problemer overfor denne netthandleren, men håper det unngås. Lykke til! Endret 12. februar 2005 av gorber Lenke til kommentar
Hmm.. Skrevet 13. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2005 Jaja.. I verste fall så har jeg jo alltids QXL Lenke til kommentar
WladimirPutin Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 Hei.Mener ikke å svartmale eller være moralsk eller noe, men jeg vil prøve å belyse en mulig situasjon. Ofte når firmaer gjør seg vanskelig, når de krangler på returer og sånt skyldes det ofte dårlig økonomi, dårlig økonomisk styring eller useriøsitet. Efast.no er et selskap som heter Efast solutions as, og holder til på Aker Brygge. Det er stiftet relativt nylig, nærmere bestemt 1/12-03, har bare 100k i aksjekapital(!!). I bedriftskatalogen Bizkit finnes selskapet, men de har ikke oppgitt nøkkeltall, så å si noe om den økonomiske situasjonen til selskapet med tanke på overskudd og sånt er vanskelig. Men, 100k i aksjekapital er lite, veldig lite i databransje. Til sammenligning har Netshop en aksjekapital på 5 millioner. Det som derimot bekymrer meg, er at Efast har skiftet revisor 3(tre!!) ganger på et år. Det sier noe om situasjonen der. Det er noe som ikke stemmer. Det er i næringslivet ganske uvanlig å skifte revisor i ett sett. Jeg er bekymret om at du vil få problemer overfor denne netthandleren, men håper det unngås. Lykke til! Hvor fikk du denne informasjonen fra? Jeg er bare litt nysgjerrig, spesielt på hvordan du vet at de har skiftet revisor tre ganger. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 loven sier at du har krav på angrerett så lenge du ikke har brukt varen... du kan åpne den å se på den i 2 uker, men ikke bruke den.... men man sier jo selvfølgelig ikke at man har brukt den... og siden du ikke har fått noe som helst oplysninger angående angreloven fra selger, har du faktisk 1 år angrefrist... 3 måneder hvis du har fått beskjed om det, men ikke skjemaet 14 dager om du har fått skjemaet stå på krava dine du har all rett til retur, (hvis du ikke sier noe om at du har brukt den da...) Tullball, du har selvfølgelig lov til å prøve ut varen, slå på skjermen, kalibrere og sjekke ut hvordan den ser ut, så lenge ikke varen forringes, altså får skader, brukes mye o.l. Å bruke varen flere timer hver dag i 10 dager, og så villle benytte angreretten derimot, det burde avslås. Men klart man skal få prøve ut varen man har kjøpt littegranne! Lenke til kommentar
gorber Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Hei! Alt er offentlig tilgjengelig info. Driver du business må man være registrert i brønnøysund. Revisoren din (hvem du bruker), må være registrert der, og man må registrere endringer der. www.brreg.no og www.bizkit.no er nyttige verktøy. ellers er google ganske fint... Øyvind Lenke til kommentar
efast Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 Til info er dette nå avklart med kunden. Når det gjelder efast.no er korrekt selskap EFAST AS org nr 886185812. Selskapet har 1 million i aksjekapital. Mvh Ledelsen EFAST Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå