Gå til innhold

mister tilgang til cd/dvd-rom

Anbefalte innlegg

Hei.

Bruker k3b til å brenne cd og dvd, men da må jeg jo også ha skrivetilgang til /dev/hdc og /dev/hdd som hhv er cd-brenner og dvd-brenner.

Dette går greit når jeg logger ut som vanlig bruker, logger inn som root, setter brukeren som eier og chmod'er til 777, logger ut og inn som bruker igjen.. dette fungerer greit..

Men problemet oppstår når jeg restarter maskinen, da mister brukeren tilgangen til stasjonene, og jeg må gjenta denne prosedyren for hver gang jeg ønsker å brenne etter restart..

Finnes det noen mulighet til å sette rettighetene på permanten basis, slik jeg har gjort det på harddiskene mine hhv hda/hdb/hde og hdf?

mvh

G

Endret av Goebbels
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Meininga er vel at ein skal melde dei brukarane som skal ha tilgang til dei forskjellige tinga inn i gruppene einheitane er eigd av.

Brukaren min er med i users som standard (såklart), og audio, video og cdrom for å kunne bruke alt.

Merk: Du må logge ut og inn att av KDE/GNOME/anna etter at du har gitt ein brukar nye grupperettigheitar.

Endret av objorkum
Lenke til kommentar

Dette er ikke et direkte svar på problemet ditt, men jeg har også hatt litt trøbbel med brenning under k3b.

(Bruker Fedora og Gnome)

Løsningen for meg har blitt at jeg utelukkende starter k3b fra en terminal. su'er først til root, og starter k3b med den enkle kommandoen "k3b":) Denne operasjonen er fort gjort, og resultatet har alltid blitt som ønsket. Dvs. ingen feilbrenning, eller mangel på rettigheter.

Lenke til kommentar
Meininga er vel at ein skal melde dei brukarane som skal ha tilgang til dei forskjellige tinga inn i gruppene einheitane er eigd av.

Brukaren min er med i users som standard (såklart), og audio, video og cdrom for å kunne bruke alt.

Merk: Du må logge ut og inn att av KDE/GNOME/anna etter at du har gitt ein brukar nye grupperettigheitar.

Mange takk skal du ha. synes dette var den enkleste måten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...