bh2001 Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Hei! Har problemer med et FX 5700 skjermkort etter overklokking med Coolbits. Jeg fikk, før jeg aktiverte coolbits, en score på 2950 i 3dmark03, noe som er ganske normalt med dette kortet. Etter å ha overklokket kortet, sank scoren betraktelig. Tror jeg fikk 1300 eller noe sånt. Har prøvd å avinstallere driveren (66.93) og installere 71.80 (denne handlingen skal også fjerne coolbits aktivering). Men ingen forbedring. Fant nettopp ut at eg kan kjøre: detonator_RIP ved avinstallasjon, noen som vet om dette kan hjelpe? Tror ikke det er noe galt med skjermkortet, for jeg prøvde å kjøre 3dmark03 i ett annet opsys (også xp) på samme maskin og der fikk jeg normal score. Så mest sannsynlig er det rester etter coolbits og gamle drivere som forutsaker problemet?? Noen som har vært borti lignende problemer, eller som kan komme med tips? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Ja jeg har vert borti "lignende" problemer. Sagen er den at dersom du klokker kortet for høyt så går ytelsen ned. Du sier ingenting om hvilken annen maskinvare du har eller produsent av kortet eller hva som er standarhastighet på kortet ditt og hvor mye du har klokka. Dette er nyttig info for å hjelpe deg. Jeg har et Gainward FX5700 880 256Mb ram 5ns. Det går som satndar på 425@550Mhz på core og minne. Med standarkjøleren fikk jeg det opp til 425@600 pga. varmeproblemer med kortet og den vitsen av en kjøler som står på fra fabrikk. Kjøpte meg en AC NV1 kjøler og klokker nå stabilt over tid uten varmeproblemer til 470@600. Poengsummen i 3Dmark01 begynte å gå ned ved 480@600 Jeg klokker også med coolbits og er veldig fornøyd med dette klokkingsverktøyet. Det eneste coolbits gjør er å åpne klokkemenyen som allerede ligger i Nvidia driveren, så ser ikke at den alene skal kunne gjøre noe ugagn. Klokker man for høyt er det bare å stille hastigheten tilbake og og alt skulle være tilbake ved det gamle såfremt man ikke har klokka for langt og skadet skjermkortet. Håper du ble litt klokere av dette. Lenke til kommentar
Sink Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Det er sikkert fordi når du klokker opp blir det varmere og kjernen klokker seg ned pga for mye varme. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Kjærnen på det kortet klokker seg ikke ned, det bare feiler, som i sin tur får spill til å låse seg på artige måter avhengig av hvilket spill det er. Lenke til kommentar
bh2001 Skrevet 11. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2005 Hardware: Intel® Pentium® 4 3,2GHz 1GB DDR-SDRAM 400 MHz NVIDIA® GeForce™ FX 5700 (har ikke produsent navn, pakke pc fra HP) 256 MB grafikkminne Jeg prøvde å klokke til 486@630 (som systemet foreslo da eg kjørte Autodetect), dette var kanskje litt for høyt da :-) Problemet mitt er at jeg har tilbakestilt core og minne men det er framdeles problemer med 3dmark03, får feks bare 8.4 fps i "battle of proxycon" mens eg fikk 22 tidligere. Skjønner ikke hvor problemet ligger, det som er merkelig er at den andre xp versjonen jeg har på samme maskin kjører fint som før, så feil i skjermkortet er vel da utelukket? Finnes det programmer der eg kan måle temperaturen på skjermkortet? Prøver RivaTuner nå, men fant ikke noen temp måler Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Autodetect tror ikke jeg så mye på, det tar blant annet ikke hensyn til varme. Dette kortet har ikke tempføler så temperatur på kortet får du bare dersom du monterer en selv. Når du sjekker frekvensene står de som default (425@550)? Hver gang jeg installerer nye drivere må jeg aktivere coolbits på nytt for å få klokka kortet som jeg vil ha det, så det virka merkelig at det skulle ha senefekter etter at kortet var klokka ned igjen. Ble det bedre med rivatuner? Tips når du klokker er å kjøre 3Dmark før du begynner, så klokker du 5 og 5mhz og kjører 3Dmark mellom hver klokking. Gjør dette til poengsummen begynner å gå ned, da har du nemlig klokka for mye. Klokk tilbake 5mhz og du har optimal klokking. Gjør dette både med core og minnefrekvensen. Lenke til kommentar
Sink Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 (endret) Kjærnen på det kortet klokker seg ikke ned, det bare feiler, som i sin tur får spill til å låse seg på artige måter avhengig av hvilket spill det er. Feil, det "trotter(hvordan skrives det?) på samme måte om p4 prescot Edit: ok, kanskje jeg dreit meg ut de nye korte gjør ivertfall det. Endret 11. februar 2005 av Sink Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 (endret) Når jeg har klokka mitt for mye så låser det seg i HL2 mens deler av grafikken forsvinner samt at jeg må restarte maskina med svenskbryteren. UT2004 avslutter til Windows med at lyden går i loop. I sommer måtte jeg underklokke kortet for å få det stabilt. Har ikke lest noe om at FX5700 kortene klokker seg ned, da skulle de jo ikke bli så varm at de ble ustabile. Endret 11. februar 2005 av perpyro Lenke til kommentar
bh2001 Skrevet 11. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2005 Har hørt at 5700 skal være bra for overklokking, men ender nok opp med et bedre skjermkort om ikke lenge HL2 kjørte greit, men sliter i enkelte partier, FARCRY er håpløst Rivatuner hjalp lite, med coolbits får eg default 300@500. Eg er med på overklokkingsmetoden nå (med 5Mhz opp om gangen), men først og fremst må eg få systemet tilbakestilt. Har prøvd å avinstallere nvidia drivere med drivercleaner og detonatror RIP, ingen hjelper.. Har hørt noe om å oppdatere hovedkort drivere, kan det være årsaken? Har ikke gjort dette ennå.. Lenke til kommentar
bh2001 Skrevet 11. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2005 Bruker nå 70.78 drivere som er WHQL for mitt skjermkort. Må eg foresten restarte for at klokkingen skal ta effekt? Har gjort det til nå.. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 (endret) Vet ikke med rivatuner men med coolbits trer de nye frekvensene i kraft med det samme uten restart. 300@550Mhz?? Det er default hastighet på 2D aplikasjoner, på 3D skal den være 425@550Mhz. FX5700 kortene er relativt klokkervenlige med ordentlig kjøler på men det har så forsvinnende lite å si på ytelsen. Fikk en poengøkning i 3Dmark01 på ca.450 poeng. Et annet tips før du begynner å eksprimentere med klokkeprogrammer og drivere av lumske slag er å ta en backup av OSet før du begynner, slik at du har muligheten til å sette tilbake maskina om alt skulle gå i dass. Du kan jo prøve med regCleaner etter å ha avinstallert driveren til skjermkortet til å spore opp aller siste elmentene etter Nvidia. Funker ikke det så ser det ut som det blir formatering på deg. Endret 11. februar 2005 av perpyro Lenke til kommentar
bh2001 Skrevet 11. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2005 Beklager var på 425@500 default med coolbits. Prøvde en full test på gamle op sys (norsk versjon xp home som er standard fra HP, så kan ikke bruke den) fikk da 3246 med overklokking til 420@580. Synd! Ser for meg en formatering, skal prøve regcleaner først. Takk for all hjelp så langt.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå