Gå til innhold

Movie Capture. Beste innstilling? Premiere 6.0

Anbefalte innlegg

jeg bruker et Cano Xm2 til dataklubben. Når vi spille inn film fra kameraet via Firewire syns jeg kvaliteten reduseres på noen områder.

Det jeg er ute etter er følelsen av å se på film. Slik at det ikke går for fort i bevegelsene. Hvis dere skjønner hva jeg mener?

Når vi filmer film, så bruker man et viss antall frame pr sekund. Noen som vet hvor mange?

Er også ute etter å få en glatt slow motion, men når jeg velger "clipduration" på premiere blir det ikke det like glatt som jeg vil ha det til!

til slutt

Hvilket format er anbefalt å velge hvis du skal lage film til TV og Windows?

Jeg bruker foreløpig PAL 764 x 860. hvis dere vet om noen bedre anbefalte innstillinger så må dere ikke nøle med å svare! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Jeg er ikke en racer på Premiere, men hvem verson bruker du?

Og hvem codecs bruker du?

Når jeg spiller inn på pc fra Dv-cam så recorder jeg til DV-AVI, Det virker som at den er mer "komprimert" enn andre. Når jeg legger på effekter som Slow motion, fast speed osv, så blir det ganske bra.

Men bruker du standard Windows AVI så får du store streker og et veldig "ustødig" bilde når du legger på noen effekter som for eksempel slow motion.

Jeg skjønner ikke hvorfor du skal ha så stor oppløsning, siden det noen ganger kan skape forstyrrelser på bildet hvis du ser det på pc, men det kommer selvfølgelig helt ann på hvem codec du kjører.

Når du kjører pal på den oppløsningen bør du kansje ha mer frames, jeg pleier å ha den på 29fps

Kjører du mindre oppløsning kan du bruke 23-29fps, som også sparer en del plass hvis du skal ha den på dvd, vcd e.l.

Men uansett så får du ikke toppers kvalitet med et dv-kamera (Cano Xm2 = DV?) Men med forskjellige filter og effekter kan du få mye smoothere overganger og bevegelser, Hvis du også stiller "lyset" (gamma) og fargene så det blir ca likt bilde på alle "ute scenene" og likt lys på alle "inne scenene"

"Det jeg er ute etter er følelsen av å se på film. Slik at det ikke går for fort i bevegelsene. Hvis dere skjønner hva jeg mener?"

Jeg skjønte den ikke heelt men hvis det er slik jeg tror det er så kan du prøve å legge på et bittelite "Echo" eller "ghost" på film snutten, Hvis du har for mye blir det masse sånne "farts-skygger" men legger du på minimalt, kan det noen ganger hjelpe på bevegelsene.

Bruk også når du filmer en god kamerastøtte/stativ, og/eller lag deg/dere noe selv som gjør at dere kan holde kamera med 2 hender eller på skulderen.

Vet ikke om dette hjalp stort, så er jeg ikke mester, så kan godt hende jeg sier noe feil her. ;)

Men uansett, Lykke til.. Morsom hobby ;)

Lenke til kommentar
Det jeg er ute etter er følelsen av å se på film. Slik at det ikke går for fort i bevegelsene.

Det ønsker vi alle, men å oppnå det samme resultatet du ser på film krever godt og dyrt utstyr. Så enkelt er det i grunn. Det finnes imidlertid mange forskjellige metoder å forbedre opptak fra "vanlige" kamera. Mye går ut på opptaket, hvor det er stor nødvendighet for å stabilisere filmingen. Dette er et enormt diskusjonsemne blant amatørfotografer, hvor mange omtaler forskjellige måter å konstruere hjemmelagete stabiliseringsutstyr og -stativ o.l. Deretter kan en del av opptakene "friskes opp" i videoredigerings- og videoeffektprogrammer. Det er ikke fullt så enkelt å gjøre dette, men det er oppført mange fine tips og teknikker på Internett. Belysning i opptak er også særdeles viktig for "filmfølelsen".

Det er en kunst å få så mye som mulig ut av utstyret ved amatørfilming. Jeg vil anbefale deg å lese deg litt klokere på Internett. Det er også mye å hente på forumet, så sett gjerne av litt tid til å lese på innlegg og linker til interessante sider.

Lenke til kommentar

Tusen takk for utfyllende svar.

Codecen jeg bruker er Microsoft DV Pal

Frame size: 720 x 576

Fram rate 25,00 (anbefalt å øke til 29.97 på "timebase" og 30fps non drop frame på"time display"?)

Deph millions quality 100%

Pixel Aspect ratio: D1/DV Pal Widescreen16:9 (1,422) (GJØR OGSÅ OPPTAKET PÅ BREDSKJERM!)

Rendering settings.

Field settings: Lower field first

Lurer på om hva som er best når man skal rendre med premiere?

Har tre ting å velge mellom på keyframe and rendering oppsettet

FROM RAM , FROM DISK og TO SCREEN

Har prøvd å veksle men får bare problemer.

Hvis dere hadde vært så snille hadde jeg satt stor pris om dere hjalp meg med dette. LINK til "premiere problem" http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=382107

Lenke til kommentar

"FROM RAM , FROM DISK og TO SCREEN

Har prøvd å veksle men får bare problemer."

de har jeg ikke vært så mye borte i, men kjører den på standard regner jeg med. Jeg aner ikke hva det er.

Men teoretisk er det kansje "From ram" eller "From disk" sm høres greit ut.

"Codecen jeg bruker er Microsoft DV Pal

Frame size: 720 x 576

Fram rate 25,00 (anbefalt å øke til 29.97 på "timebase" og 30fps non drop frame på"time display"?)

Deph millions quality 100%

Pixel Aspect ratio: D1/DV Pal Widescreen16:9 (1,422) (GJØR OGSÅ OPPTAKET PÅ BREDSKJERM!)"

det burde da være ok det, det er vel det samme jeg kjører ca. + og - noen fin innstillinger. Men slik du kjører det der burde det bli bra om du bruker riktig 'codec' så ikke bildet blir stripete eller veldig dårlig.

Du kan sikkert sende pm om det er noe annet.

"Ostekjeks:

Det ønsker vi alle, men å oppnå det samme resultatet du ser på film krever godt og dyrt utstyr"

Kommer mer ann på mannen bak kameraet, jeg har et greit dv cam og en del hjemmelagede kamerastøtter, det funker fin fint. Man kan også legge på filter, farger, effekter så bildet blir 100x smoothere med en gang.

---------

Svarte også på den andre linken din. skjønte ikke stort av hva som har skjedd, men prøvde å tenke ut noe.

Lenke til kommentar
Kommer mer ann på mannen bak kameraet, jeg har et greit dv cam og en del hjemmelagede kamerastøtter, det funker fin fint. Man kan også legge på filter, farger, effekter så bildet blir 100x smoothere med en gang.

Det er klart, men du kommer aldri nærmt nok proffresultatene med amatørutstyr uansett. Det var bare det jeg ville påpeke. Men selvfølgelig, det er utrolig mye en kan gjøre for å forbedre opptakene i det uendelige for å nærme seg et resultat som ikke er så langt ifra det en ser på film. Kamerastøtter og belysninger er selvsagt særdeles viktig. Jeg har selv planer om å lage en lang kamerastøtte med muligens servostyrt kamerahode i front. Jeg hadde mange ressurser på dette tidligere, men det siste året har (dessverre) gått til andre interesser. Hvis du har linker til sider som omtaler hjemmelagete kamerastativer og -støtter (det er horder av slike), ikke nøl med å gi meg dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...