Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ny åndverkslov idag

Anbefalte innlegg

' date='11/02/2005 : 13:26'] Nå tviler jeg STERKT på at folka der engang har peiling på hva MP3 er (eller hva som skjer i verden utenfor den fine flotte bygningen deres) :mad:

LOVFORSLAGET skal ut på høring og jeg regner med at noen av høringsinnstansene har hørt om mp3. Det er ikke bare de som sitter inne i de fine flotte bygningene som er med på å forme en lov.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
LOVFORSLAGET skal ut på høring og jeg regner med at noen av høringsinnstansene har hørt om mp3. Det er ikke bare de som sitter inne i de fine flotte bygningene som er med på å forme en lov.

Nei, men når de allerede har latt den få komme til høring, har det etter min mening gått for langt.

"Å prøve, er første steg til suksess" :no:

Lenke til kommentar

Går lovforslaget igjennom er det bare å kjøre hardt mot hardt. Hvis nettselskapene ukritisk går ut med informasjon angående hva folk bruker linjen sin til så er det bare å komme i kontakt med datatilsynet. Tror nok de har visse begrensninger på hvem og hva slik informasjon skal brukes til. Disse "reglene" følger jo selskapene i dag. Så tviler på at alt for mange blir tatt for nedlasting av filer.

I tillegg er det fildelingen som utgjør størstedelen av inntekten til disse selskapene. Bidrar de for mye i hjelpen for å bli kvitt problemet vil alle skifte fra dyre linjer til aller billigste linjen slik at man kan surfe på nettet. Og gi seg selv et slikt "dødsstøt" gjør de neppe alt for frivillig.

Endret av Soho
Lenke til kommentar
Ja vi kan jo tenke oss at den høringen blir VELDIG objektiv i og med at de som skal delta er folk som bare vet hvor på knappen på "harddisken"=) er  eller onkel blå som vil heller ta folk som laster ned enn de som voldtar og raner.

:!:

Jepp ;) Disse "høringsinstansene" Culpa snakket om består sikkert av diverse representanter fra TONO o.l.? ;)

Folk finner alltids en måte å kopiere på. Dersom nettselskapene skulle begynne å ta tiltak, vil det bli mer aktuelt med et par langdistanse trådløse nettverk her og der eller evt. at folk begynner å sende HDDer på kryss og tvers i landet.

Edit: Tror dere de kommer til å vise den "Du ville ikke stjele en veske"-filmen der de påstår at det er ulovlig å laste ned filmer og musikk fra nettet? :p

Endret av [ReXoR]
Lenke til kommentar

Ja ekke Kapitalismen ett fint system=)

"Du ville vel ikke stjele en veske" reklamen er latterlig.Det blir ikke det samme ass.

Har bare sett den snutten når jeg er på kino, snakk om "barking up the wrong tree".

Syns det blir litt for kynisk av MPAA og komme her og kreve at nedlastingen må opphøre og fyfy norske stat og svovelpredikanter i øst og vest.

Eneste dem kan klage over e jo: "Buuuhuuuuuuuuuuu vi tjente bare 2010 milliarder i hollywood dette året her.......om det ikke hadde vært nedlasting hadde vi faktisk tjent 2011 milliarder"

Hvor mange filmer har dere ikke hørt SPRENGE ALLE salgsrekorder osv.

Om de har så forferdelig dårli råd....så kan dem kanskje VURDERE å gå ned fra 230 millioner til 200 mill for jennifer lopez sin rolle i den siste filmen.

Lenke til kommentar

At opplasting og nedlastin av musikk/filmer blir forbudt er forsåvidt greit. Det er jo tyveri da!!!

Men at en ikke skal kunne konvertere lovelig kjøpt musikk og bruke det på mp3-spilleren er rett og slett nok et tilfelle av molbo-lovgivning. At voksne (oppegående?) mennesker på stortinget i det hele tatt kna foreslå dette forstår ikke jeg....

Lenke til kommentar
IDIOTI!!!

SÅ hva blir lov å ha på mp3-spilleren da?? :p

Lage sangene dine selv kanskje :!:

Idiotisk. Og da det også innføres forbud med å rippe egne kjøpte cder fra PC og inn til mp3 spiller, så har det godt for langt. Sistnevnte vil jeg ihvertfall ikke følge.

Vil det nå bli begynt å spionere på de som lastes på torrent sider og p2p framover?

Lenke til kommentar

Dette er og blir latterlig..

Film og musikk bransjen har ALDRI omsatt for så mye.. og en del av det som gjør at de tjener mer er nok at folk kjøper bra filmer\cd`er som de har lastet ned..

Realiteten av denne loven (hvis den blir godtatt), er jo mer bigbrother ser deg, og en fortakt til mange andre slike lover (hvis den blir godtatt).. og hvem kan nekte meg å gjøre hva jeg vil med en cd jeg betaler for?

du betaler for musikken, og så skal de bestemme nøyaktig hvordan du skal kunne bruke noe du kjøper? det vil få musikk og film industrien til å tape MYE penger dette..

om ca 5-10 år så sitter nok film industrien og prøver å fjerne denne loven, for de har funnet måter å tjene mer penger på dersom de tillater nedlasting..

Lenke til kommentar

Om de hadde såtte ned prisen på varene sine littegrann så hadde e løpt å kjøpt som bare faen... men så lenge det finnes prog som F.eks Autocad som koster 37-60 tusen kroner for en lisens... og jeg er student....hmmm.. jo ja jeg kjøper nok autocad..med mine 2000 nkr etter husleie og strøm

Lenke til kommentar
At opplasting og nedlastin av musikk/filmer blir forbudt er forsåvidt greit. Det er jo tyveri da!!!

Men at en ikke skal kunne konvertere lovelig kjøpt musikk og bruke det på mp3-spilleren er rett og slett nok et tilfelle av molbo-lovgivning. At voksne (oppegående?) mennesker på stortinget i det hele tatt  kna foreslå dette forstår ikke jeg....

Jepp. Det å ta opp film fra TV med VHS-spilleren din er også tyveri! Spesielt hvis du viser denne videre til noen andre!

Jeg vil ikke si at det er etisk korrekt å piratkopiere, men jeg vil heller ikke kalle det tyveri i den forstand.

Derimot, dersom noen skulle stjålet en (ny) film fra produksjonsstudioet og deretter lagt den ut på nettet, kunne jeg si at det faktisk var tyveri. :p

Tyveri   –   er å ta individets eiendom, uten samtykke.

Tyveri er et etisk begrep, ikke et juridisk.

Altså, dersom Ola Nordmann kjøper en film for sine egne penger og velger å gjøre den plata han har kjøpt tilgjenglig for sine venner - (Pirat)kopiering, men ikke tyveri. Ola Nordmann må jo ha gitt sitt samtykke dersom han har lagt den ut selv, og den er da hans eiendom siden han har KJØPT den og ikke lånt den.

Summen de taper, er en ussel brøkdel i forhold til de gigantiske millionene/milliardene de håver inn.

Dersom jeg har en bil, tar av en del av karosseriet og lar noen ta en avstøpning av denne for å lage en lignende del til seg selv, har vi da gjort noe kriminelt? Har vi da stjålet den delen fra Volvo/whatever?

Endret av [ReXoR]
Lenke til kommentar

Synes litt synd på politiet jeg, først blir bøtene så dyre at de nesten ikke tørr å gi bøter til de som bryter trafikkloven, og nå dette. Gleder meg å se hvilke resurser de skal bruke, politiet har jo langt i fra nok resurser allerede.

Egentlig er det bra med alle disse lovene som kommer for det virkser som selv politiet melder seg ut, så dette må jo bli bra hehe

Lenke til kommentar
ser det for meg, blir stoppe i bil kontroll, 500kr i bot for å ikke ha med lappen. 30 milioner i bot for ørten brente cdr som henger over meg...

Ja nå er det slutt med sikkerhets kontroller, promille kontroller, og farts kontroller nå er det pirat cd kontroller, bare tenk hvor mye staten kan få inn av penger a.

En cd har jo kanskje 200 mp3 sanger og du blir stoppet og har 5 cd'r med mp3 på i bilen, WOW det blir mye penger i kassa det, all annen form for kontroll blir jo bare meningsløs etter dette.

Lenke til kommentar
,11/02/2005 : 15:25]

Men at en ikke skal kunne konvertere lovelig kjøpt musikk og bruke det på mp3-spilleren er rett og slett nok et tilfelle av molbo-lovgivning. At voksne (oppegående?) mennesker på stortinget i det hele tatt  kna foreslå dette forstår ikke jeg....

Jepp. Det å ta opp film fra TV med VHS-spilleren din er også tyveri! Spesielt hvis du viser denne videre til noen andre!

Jeg vil ikke si at det er etisk korrekt å piratkopiere, men jeg vil heller ikke kalle det tyveri i den forstand.

Kall det hva du vil. Poenget er at jeg ikke har noe imot delen om at opp/nedlasting skal være forbudt. Men det er det om at vi ikke kan disponere lovlig materiale selv som er hårreisende.

Misforstå meg rett: jeg har, og kommer sikkert uavhengig av nye lover, til å benytte meg av fildeling slik som de fleste andre... Sånn som noen av oss, hvis forholdene tillater det, kan finne på å kjøre i 70 i 60-sonen.

Problemet er at politikerne har i sitt forsøk på å få bukt med et problem, ikke forstår/ser konsekvensene av forslaget. Dette kommer nok av manglende innskit/kompetanse og god gammal overformynderi...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...