Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sette opp webserver

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal dedikere en egen datamaskin til å bli webserver, men jeg har veldig liten kunnskap med dette. Er det noen som kan vise til litt lesestoff eller forklare hvordan jeg bør gå fram?

Hvilket OS bør jeg bruke?

Hvilket webserver program? Hvorfor? Hvordan?

Dette er sikkert alt for omfattende for at jeg får noe svar, men det går jo ann å håpe :w00t:

Takker,

Ola

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har lite kunnskap om det sier du? Hva med den innebygde funksjonen i Windows 2000/XP? Internet Information Service, IIS. Det tar vel ikke stort mer enn to minutter å sette opp og krever minimalt med kunnskap. Den er sikkert ikke så avansert som mange andre alternativer, så om den tilfredstiller dine behov vet jeg ikke.

Les om IIS her

Jeg bruker den og er veldig fornøyd hvertfall!

Lenke til kommentar

JSP istedet for PHP...

Fyren vil ha en web-server, ikke en applikasjonsserver.

De eneste alternativene jeg ser er Apache eller IIS.

Og siden IIS er svært svært SVÆRT dårlig. og du trenger en egen windows-lisens til serveren er det egentlig veldig enkelt å anbefale Linux.

Jeg regner med at du ikke kommer til å bruke noen form for desktop på denne maskinen, så da er noe av vitsen med RedHat, Fedora, Suse, Mandrake osv. borte.

Jeg anbefaler Debian, Ubuntu eller Slackware.

Lenke til kommentar

Hvis vedkommende ikke har nok kunnskap til og sette opp en webserver, tror jeg ikke Linux er veien og gå. (No offence)

Apache til windows fungerer utmerket, og har en veldig grei "installasjons wizard".

Skal vedkommende hoste sider med aktivt innhold, må han ha PHP. Det kan i for seg være en kjedelig oppgave og implementere i Apache hvis man er helt nybegynner...

XAMPP er et veldig godt alternativ. Du starter installasjonen, og alt går av seg selv. Etter 1 minutt er Apache, PHP, MySQL og PHPAdmin +++ installert og ferdig til bruk. Enklere blir det ikke.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg Clarkconnect, dette er en linux løsning som er utviklet for kun å kjøre som.. ftp/web/print server/firewall/router osv osv.. Den er også utrolig lett å sette opp. Alt styres og configureres fra en web-browser.

Lenke til kommentar

du begir deg ut på et område det er et hav å ta av, alle har egne meninger som er mer eller mindre basert på mye erfaring og god kunnskap.

ser du ble anbefalt apache tidlig, denne er god, det er den mest brukte av alle som finnes, iis er sikkert lett å bruke, men er full av gode muligheter for hackere og virusspredere, pluss at den koster penger om du skal kjøre lovlig, som du selvfølgelig skal :yes:

det neste er hvilket os du burde kjøre, dette kommer helt klart ann på veldig mye, skal du her kjøre lovlig er en eller annen unix clone å anfale, linux har mange varianter fra ekspert nivå til totalt newbie nivå(ikke helt newbie da, må vite litt)

-clarkconnect er helt klart i newbie kategorien, denne fungerer utmerket, men du har liten mulighet for egen læring og å prøve og feile noe særlig.

-debian er en distro der ingen verdens skjer av seg selv, og du må ha forholdsvis god kontroll og vite hva det er du driver med, anbfales ikke til nybegynner, men jeg bruker denne selv og er strålende fornøyd!

-vet at distroer som suse, mandrake o.l. skal være veldig brukervennlige, men har ingen erfaring med disse personlig, brukte redhat for lenge siden, tror denne heter fedora nå, den var ganske brukervennlig den også.

det er endel å sette seg inn i til å begynne med, men når du først begynner få taket på det her er det temmelig enkle greier. lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...