Boralis Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Et eksempel på unødvendig stengin etter mitt syn. http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=377002 Dette synest jeg nærmer seg flisespikking, det skal vel ikke være nødvendig å spesifisere eksakt i topik heller Lenke til kommentar
snesoey Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 For ikke å snakke om hijacking av topic.. 'Tråden fortsetter i denne tråden' (skulle hw.no tilfeldigvis ha plukket opp en sak (muligens en annen diskusjon? (stengte tråder avhengig;))).. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 QUOTE (Snekker`n @ 11/02/2005 : 23:12) Et eksempel på unødvendig stengin etter mitt syn.http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=377002Dette synest jeg nærmer seg flisespikking, det skal vel ikke være nødvendig å spesifisere eksakt i topik heller Det står jo ganske klinkende klart i stickyen på toppen. Les denne først, brudd fører til stengt tråd. I tråden finner du følgende: "Grunnet de mange intetsigende emnefeltene som romstrerer her er det greit med en liten spesifisering på dette. Emnefelt som: Ny PC! Trenger ny PC Hjelp til å velge deler Trenger hjelp til ny PC Skal kjøpe pc Hva synes folka om oppsettet? Hva kan jeg få for min pc? Hva er min pc verd? Hva kan jeg få for disse delene? er ikke et godt emnefelt" Man skal selvfølgelig ikke skrive hele innlegget i tittelen, men vil du ikke si at "Socket 478-basert spill-PC til 6000kr" er en bedre tittel enn "Ny PC. Hjelp."? Lenke til kommentar
am3k Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Snekker`n Ser psilocybe allerede har gitt et godt svar her, det er også fyldig kommentar ved stenging av den tråden. Denne kategorien har vært et "problem barn", det kommer klart frem i emnefeltet til sticky følgene av å ikke lese og følge informasjonen i denne. Dette emnefeltet er alt for generelt og beskriver ikke den spesifikke tråden, den kan like godt beskrive de mange av de andre trådene i den kategorien. Som det står i melding ved stenging, les annonseringen/sticky. Lenke til kommentar
snesoey Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Min da (sucker for tilbakemelding;) Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Skjønte ikke helt poenget ditt. Er det snakk om at moderatorer henviser til en "offisiell" tråd ("Diskutér artikler") og stenger etablerte tråder? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 (endret) QUOTE (psilocybe @ 11/02/2005 : 23:47) QUOTE (Snekker`n @ 11/02/2005 : 23:12) Et eksempel på unødvendig stengin etter mitt syn.http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=377002Dette synest jeg nærmer seg flisespikking, det skal vel ikke være nødvendig å spesifisere eksakt i topik heller Det står jo ganske klinkende klart i stickyen på toppen. Les denne først, brudd fører til stengt tråd. I tråden finner du følgende: "Grunnet de mange intetsigende emnefeltene som romstrerer her er det greit med en liten spesifisering på dette. Emnefelt som: Ny PC! Trenger ny PC Hjelp til å velge deler Trenger hjelp til ny PC Skal kjøpe pc Hva synes folka om oppsettet? Hva kan jeg få for min pc? Hva er min pc verd? Hva kan jeg få for disse delene? er ikke et godt emnefelt" Man skal selvfølgelig ikke skrive hele innlegget i tittelen, men vil du ikke si at "Socket 478-basert spill-PC til 6000kr" er en bedre tittel enn "Ny PC. Hjelp."? Joda jeg vet det er en del problemer, men her må det kunne vurderes litt før en stenger, trådstarter skrev følgende : " Ønsker kommentarer til dette oppsettet !" Ja hva er galt med dette?? Slik jeg ser det har han her sagt noe som gir en pekepinn på hva det gjelder, nemmelig kommentarer om et oppsett . Dette er jo et forum som omhandler hjelp til kjøp/salg av PC ikke sandt ?Her spør trådstarter om kommentarer til et spesifikt oppsett, skal han da i tillegg begynne å utrede hva maskinen/oppsettet skal brukes til eller hva det består av allerede i emnefeltet tror jeg dere bør utvide dette kraftig. Her mener jeg dere begynner å bli vel firkantet i regelverket noe som kan føre til at mange frastår fra å poste. Trodde dette var et forum for alle også vanlige folk som ikke alltid er så flink å formulere seg til en hver tid Endret 11. februar 2005 av Snekker`n Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 (endret) æh... "Kritikk av hjemmesiden til dama mi", "Kritikk på nettside", "Kritikk på min første side", "tips til forbedring på denne siden", "Kririkk på ny side(PSP)" handler alle om nøyaktig det samme (fra wds-forumet), er det ikke noe av det samme da? edit: mulig det bare er meg som sammenligner design/oppsett med data/oppsett Endret 11. februar 2005 av fjartan Lenke til kommentar
am3k Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 QUOTE (Snekker'n) Her mener jeg dere begynner å bli vel firkantet i regelverket noe som kan føre til at mange frastår fra å poste. Trodde dette var et forum for alle også vanlige folk som ikke alltid er så flink å formulere seg til en hver tid Og av den grunn er det en klar oppfordring om at annonseringen skal lese og at brudd vil føre til stenging. Mener du at informasjonen i annonseringen er for dårlig kan du gjerne komme med forslag til forbedringer. Forøvrig viser jeg til mitt innlegg over Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 QUOTE (am3k @ 12/02/2005 : 00:47) QUOTE (Snekker'n) Her mener jeg dere begynner å bli vel firkantet i regelverket noe som kan føre til at mange frastår fra å poste. Trodde dette var et forum for alle også vanlige folk som ikke alltid er så flink å formulere seg til en hver tid Og av den grunn er det en klar oppfordring om at annonseringen skal lese og at brudd vil føre til stenging. Mener du at informasjonen i annonseringen er for dårlig kan du gjerne komme med forslag til forbedringer. Forøvrig viser jeg til mitt innlegg over Bare som det er sagt med en gang, så er dette ikke et forøk på uthenging av en moderator her. Men jeg ser ikke med min beste vilje hva som var så galt med den topicen der , her var det jo en som trengte kommentarer på et oppsett og det skrev han jo. Hva mener du da at en må skrive for å slippe gjennom "nåløyet" Lenke til kommentar
am3k Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 (endret) Leser du annonseringen under kjøp/salg vil du se hva som kreves. Selv om det ikke er et behov for at emnefeltene skal følge dette slavisk er det et krav at emnefeltet er informerende. "Ønsker kommentarer til dette oppsettet" er alt for generelt og relativt mange i den kategorien kunne da brukt samme emnefelt. Emnefeltet ville i dette tilfellet ikke beskrive tråden på noen måte. Vennligst les annonseringen (delvis gjengitt i forklaring gitt ved stenging). Endret 12. februar 2005 av am3k Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 En annen ting er at en spesifisert emnetittel gjerne tiltrekker seg flere folk. En person som nettopp har kjøpt et nytt AMD64-system og syns det er knakende bra, vil gjerne dele sine erfaringer i en tråd som heter "AMD64-basert PC til spill, rundt 6000kr" snarere enn "Hjelp, ny PC". Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 psilocybe er helt enig med deg der,men akkurat det tilfellet jeg nevner synest jeg er for strengt,husk ikke alle er like drevne i å formulere seg så her bør det vises en større takhøyde . Problemet med slike poster som dette er at dere virker som politikere på tinget der det går prestisje i saken så snart noen bemerker noe . Jeg for min del er ikke ute etter å henge ut noen av dere,men kommenterer slike ting i håp om at "hint" blir tatt og at det i ettertid kan innvirke til at takhøyden blir noen cm høyere Lenke til kommentar
am3k Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Problemet i denne kategorien er at takhøyden har vært alt for høy alt for lenge. Dette er noe vi nå prøver å ta tak i, om en leser annonseringen før en poster (som en skal gjøre i den aktuelle kategorien (kjøp/salg) vil en få en klar antydning på hva som forventes av emnefelt, samt hvilke emnefelt som ikke godtas. Når da emnefeltet som her er brukt er listet opp som emnefelt som ikke er gode ser jeg ikke problemet. Det kommer klar frem at brudd vil føre til stenging av tråden. Har ingen problemer med at vi skal ha en viss takhøyde her på forumet, men retningslinjer og oppmodninger fra moderatorene osv. skal respekteres. Når de nå er satt en linje som skal følges. Jeg vil heller ikke si at det lemnes noen tvil om resultatet av å ignorere disse. Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 QUOTE (Snekker`n @ 12/02/2005 : 02:33) Jeg for min del er ikke ute etter å henge ut noen av dere,men kommenterer slike ting i håp om at "hint" blir tatt og at det i ettertid kan innvirke til at takhøyden blir noen cm høyere Problemet med å gi brukere hint om at emnefeltet er dårlig, er at det er svært få av brukarane på forumet som tar eit hint. Dette veit me av erfaring, ein brukar lærer svært mykje meir av å få tråden sin stengt enn at ein moderator plasserer eit hint i tråden, eller sender brukaren ei PM. Angåande "Hjelp til kjøp/salg av PC"-kategorien, så vil eit godt emnefelt virke som det gjer overalt ellers. Ved å spesifisere meir nøyaktig kva det er dei lurer på, så vil dei som les tråden vere betre klar over kva det er dei les. Dei som då les tråden vil då vete allereie før dei åpnar den om dei kan ha noko å bidra med i den. Eg trur det er svært mange på forumet (absolutt ingen referanse til nokon spesielle i denne tråden her) som kunne ha godt av å lese ein liten artikkel av ein av dei mest respekterte hackarane i verda, Eric S. Raymond; How To Ask Questions The Smart Way. Her forklarar ESR godt kvifor det er lurt å bruke emnefeltet godt. Lenke til kommentar
Sorce Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 vel siden min tråd ble brukt som eksempel, så burde jeg vel posta her jeg også. nå har det seg slik at jeg er medlem på flere forum og det som går igjen er at du må ha nazi moderatorer for å få et forum som fungerer. De forum der hvor moderatorene ikke gjør jobben sin da går det som regel ikke bra. Nå syns jeg alikevell at enkelte moderatorer heller kan "rette" opp feilen enn å stenge posten. og ja tittel nr to var ment som en provokasjon men det er da min fulle rett når du stenger en post som med stor sikkerhet angår 90% av brukerne her.. og det hadde kosta deg ca 5 sekunder å retta det opp.. evt sendt et pm og latt meg retta det opp, men for meg kan det jo virke som om det enkleste ofte er det beste.. steng posten =) Lenke til kommentar
b-real Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 QUOTE (Sorce @ 12/02/2005 : 11:55) og det hadde kosta deg ca 5 sekunder å retta det opp.. evt sendt et pm og latt meg retta det opp, men for meg kan det jo virke som om det enkleste ofte er det beste.. steng posten =) Og det tar deg 5 sec og sende en PM etterpå at du har fått en thread stengt og lover å utbedre feilen du har gjort i topic så vil nok mod/admin åpne threaden din igjen skal du se. Lenke til kommentar
enden Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 QUOTE (B|Real @ 12/02/2005 : 14:54) QUOTE (Sorce @ 12/02/2005 : 11:55) og det hadde kosta deg ca 5 sekunder å retta det opp.. evt sendt et pm og latt meg retta det opp, men for meg kan det jo virke som om det enkleste ofte er det beste.. steng posten =) Og det tar deg 5 sec og sende en PM etterpå at du har fått en thread stengt og lover å utbedre feilen du har gjort i topic så vil nok mod/admin åpne threaden din igjen skal du se. Jepp, det er veldig populært å klage her, men jeg opplever ikke ofte at noen gider ta opp saken med meg for å løse den skikkelig. i 90% av tilfellene lar jeg de som tar kontakt få lov til å rette opp feilene sine. I de ti siste prosentene er det folk som begynner å skjelle meg ut... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg