A_N_K Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Tenkte det ville være interessant for en del her at Trolltech har bestemt seg for å endelig tilby Qt under GPL-lisens for Windows også, som de tidligere har gjort for X11. Det bør i alle fall være positivt for de som er vant til å jobbe med Qt under Linux :] Det virker som kun GCC vil være offisielt støttet for denne GPL-versjonen, men det gjenstår å se hvilken effekt dette har i praksis. Trolltech to Extend Dual Licensing to Qt for Windows Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 13. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2005 Velkommen etter med andre ord? Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 Er vel helst at avataren din er så stygg at vi ikke tør gå inn på denne tråden På den mer seriøse side (ikke at avataren er så spesielt lekker), er det vel ikke så mye å si... GPL-lisensen vil kanskje føre til at mer fri programvare blir tilgjengelig i Windows. Samtidig er nok mesteparten av Linux-programvare som bruker Qt en del av KDE-plattformen, og dermed uaktuell for porting til Windows. Ikke at det utelukker at andre Qt-programmer nå kan portes til og fra Windows med relativ letthet. Eller ka dokk tru? Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 Hvis dette betyr at man kan bruke QT under Windows, så tru æ det e bra ! Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 13. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2005 (endret) Synes avataren er fin jeg :? Hva angår Qt/Windows synes jeg det høres kjempebra ut. GTK+ har jeg svært lite til overs for, modellen virker uansett ganske sammenrasket (evt. hacket sammen) i forhold til Qt. For meg i alle fall har det vært en bekymring at Qt-programvare ikke uten videre kan portes til Windows, har ikke sett noen andre toolkits som har tiltalt meg noe spess. Qt4 ser jo riktig lekkert ut og Endret 13. februar 2005 av A_N_K Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Qt4 ser jo riktig lekkert ut og Holder for øyeblikket på å kompilere Qt 4 Beta 1, og kikker litt på kildekoden så lenge... Ser at f.eks. QString nå har fått et grensesnitt som i mye større grad enn før gjør at den kan brukes nesten fritt i stedet for en std::string. ("Nesten" fordi QString mangler f.eks. c_str(), men har til gjengjeld operator const char*().) Kort sagt: Jeg liker det jeg ser så langt! Gleder meg til å prøve litt; håper bare jeg får tid til det. Qt har jo dessuten verdens deiligste dokumentasjon i hele verden... Eneste jeg har å klage på for øyeblikket er moc, men det kan virke som at den nå er verdt det lille ekstra bryderiet. Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 14. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2005 Jeg mener at Troll faktisk innførte kompabilitet med std::string i en versjon, så man kan sende en std::string hvor det forventes en QString. Men QString har så vidt jeg vet bedre støtte for multibyte-enkodinger, så hvis de nå har bedret grensesnittet (de har så vidt jeg vet som mål å lage et bedre/raskere bibliotek enn STL) er det kanskje ikke så mye grunn til å la være å bruke QString. Er ikke så veldig glad i moc heller, men for øyeblikket er PyQt mest relevant for min del og da er det ingen problemstilling lenger (juhu). Lenke til kommentar
genstian Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 (endret) nei Trolltech skulle ikke ha gjort det (Tull) vel vi på Linux kan jo også nytte dette siden det kan komme eks flere spill til Linux grunnet porting POST 900 Endret 14. februar 2005 av hotstian Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 Jeg vil tro det er større sjanse for at frie spill blir portet til Windows fra Linux enn omvendt, da det er flere Qt-spill i Linux enn i Windows (selv om de fleste av disse riktignok er under KDE). Samtidig har jeg inntrykk av at små og enkle spill for Windows er av dårligere kvalitet enn tilsvarende spill i Linux. Jeg vil med andre ord tro at det er større sjanse for at Windowsbrukere drar størst fortjeneste av den nye lisensen. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Det er også en tanke at de fleste som programmerer spill (til Windows) bruker MS VS.NET og DirectX... som foreløbig er relativt krevende å porte til Linux. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 Ein del poster som gjekk utanfor Topic har blitt sletta. Om det var veldig viktig å diskutere det temaet burde ein vist at ein lager eigen tråd om det og ikkje kupper andres. Lenke til kommentar
brazir Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 lil off-topic: Bruttern er nettverksansvarlig på trolltech så jeg kan sikkert skaffe noen lisenser på QT gratis muahahahahaa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå