Gå til innhold

Om å ta ut RAM før installasjon av Windows

RulleRimfrost

Anbefalte innlegg

Hepp

Er dette en far-fetched teori ?

Når jeg installerer ren XP sp2 på min spillmaskin med 1Gb RAM, og åpner TaskManager er minneforbruket opp mot 150Mb. Når jeg installerer XP sp2 på lekeserveren min med 128Mb og åpner TaskManager, er minneforbruk nede på noen og 70Mb.

Er dette en tilpassning installasjon gjør, slik at det kan lønne seg å ta ut minne før installasjon. At Windows Installer gjør en "tynnere" install, og jeg slipper å sitte i Services og deaktivere alle tullefunksjonene på spillmaskinen ... ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, et litt interessant spørsmål syns jeg. Jeg tør ikke mene noe om årsaken, eller hva som faktisk skjer, om det bare sideveksles mer eller hva.

Men jeg har 4 svært forskjellige maskiner her, og har registrert at det du sier er riktig.

Skulle også gjerne lært litt mer om dette, om du ikke får noe svar her kunne tråden kanskje flyttes til Windows i steden, det er jo strengt tatt et Win spørsmål..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dette har neppe noe å gjøre med hvor mye minne som befinner seg i maskinen i installasjonsøyeblikket, men snarere hvor mye minne som befinner seg i maskinentil enhver tid. Hver gang du starter opp maskinen vil trolig windows gjøre en fortløpende beregning av totalt minne og deretter benytte seg av en gitt prosentandel av totalminnet.

Hvis det er mange services du ikke ønsker å ha under oppstart kan du stille inn dette under settings/services(eller noe slikt) slik at de ikke starter opp automatisk.

Lenke til kommentar

Windows bruker like mye minne uansett install. Det er antallet service/drivere/programmer som kan endre på dette. Hvis maskinen har mindre fysisk ram i seg, så må nødvendigvis Windows page'e ut mer til SWAP-fila. Kan godt si at Windows har en lavere terskel for når ting går ut og inn av swapfila.

Det går også ann å be Windows bruke mindre av swapfil og mer av fysisk minne. Tror det var en registeroppføring som het noe ala "ConservativeSwapFileUsage" .. prøv å Google'e litt...

Lenke til kommentar

Tok en kjapp test under siste install, og det ser ut til at Win tar minne kontinuerlig etter eget forgodtbefinnende ja.

Jeg skal heller løse dette med et script jeg kan kjøre før spill/photoshop o.l. som kjører en kill på unødvendige prosesser. Så har jeg heller et start-script på disse prosessene etterpå. Ser at virus/firewall/malware-prog, adobe, servere, messeng og mediaprog og diverse annet rask helt unødvendig legger beslag på ram.

Vet dette er griselett i *nix. Noen som har CMD komandoer for slikt liggende på desktop ?

(Ja, jeg skal søke på etter disse, etter at jeg har postet denne ;) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...