Gå til innhold

Sun: Inn med AMD, ut med Intel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Snekker'n skrev:

Vet om disse lovene, men du har uansett ikke lov å inngå slike avtaler som utestenger en tredjepart fra markede, hadde det vært tillatt kune jo amd inngått slike avtaler i fleng og vips så hadde de monopol nå må det sies at ingen av disse to avtalene stenger ute noen tredjepart all den tid det er flere aktører på markede .

Hehe, det er nok ikke så lett å oppnå monopol.

Det er jo ikke sikkert alle PC-produsentene ville ha inngått slike eksklusive avtaler med AMD, faktisk svært tvilsomt om særlig mange ville gjort det. Intel ville derimot hatt mye større sjanse for å lykkes med tilsvarende strategi. Blant annet fordi de har et mye større og mer "komplett" produktspekter og fordi de har større aksept i dette markedet. Produsenter som HP, IBM og Toshiba ville f.eks. tapt store penger hvis de prøvde å selge bare AMD.

Snekker'n skrev:

Jeg driver selv firma og har litt peiling på hva det dreier seg om.

For eksempel så driver jeg med husbygging og om jeg finner ut at jeg skal levere hus med en type vinduer, for eksempel Norgesvindu, så henvender jeg meg til dette firmaet og ber om pris på disse da jeg ønsker kun en leverandør.

Jeg vil da få en pris hos dem  som sannsynligvis vil være mye bedre enn om jeg tok litt fra flere leverandører.

Dette er fullt lovlig og mine kunder ser i spesifikasjonene at det er disse jeg leverer, vil de ikke godta dette har de full anledning til å velge en annen byggherre en meg .

Hadde derimot Norgesvindu kommet til meg og sagt , du får denne prisen om du binder deg kun til oss og jeg var eneste byggherre, så hadde det vært ulovlig.

Poenget er hvor stor markedsandel leverandøren har. Hvis Norgesvidu hadde 80 eller 90% av markedet måtte de vært forsiktige med å inngå avtaler som forutsetter at du ikke kjøper fra konkurrentene deres. Hvis de bare har 20 eller 30% står de friere. Hvis du derimot finner ut at du kun vil levere hus med vindu fra Norgesvindu står du selvsagt fritt til det. Selv om du hadde hatt 80% markedsandel på husbygging i Norge ville en slik policy antagelig bare ha styrket konkurrentene dine, folk flest verdsetter tross alt valgfrihet og å ha flere alternativer å velge mellom, bare se på ostekrigen!

Når det gjelder Dell og det faktum at de kan de fortsette å selge datamaskiner med kun Intel sier det mest om hvilken unik sterk posisjon Intel har blant datakjøperne. Sun kan samtidig selge maskiner med bare AMD fordi de er i et nisjemarked hvor slike ting som ytelse og stabilitet er det viktigste, i tillegg til Suns unike software og ry.

Endret av simfan
Lenke til kommentar
Poenget er hvor stor markedsandel leverandøren har. Hvis Norgesvidu hadde 80 eller 90% av markedet måtte de vært forsiktige med å inngå avtaler som forutsetter at du ikke kjøper fra konkurrentene deres.

Som du sikker så skrev jeg at jeg står fritt til å innhente en slik avtale, tror derimot ikke de hadde lov til å sette en slik klausul i avtalen uansett

EDIT. Kan forøvrig si at deres kampanjer rundtomkring var en av årsakene til at en av deres største konkurenter gikk konkurs, har dermed ikke anntydet at noe var ulovlig. Men la oss ikke fokusere mer på dette da det blir off topic.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Haha, gøy å lese det her.

Masse forskjellige konspirasjonsteorier :!:

Selv synes jeg denne nyheten er artig. Bra for AMD ihvertfall.

Og når det gjelder Dell/Intel så ser jeg egentlig ikke noe problem med det. Skulle de ha en slik "hemmelig" avtale, så er det fint for de. Hva gjør man ikke for å tjene penger? Jeg hadde gjort samme sak. Men mulig det bare er meg da.

Prøver å få folk til å sette seg inn i situasjonen selv, hva hadde du gjort? En del som må tenke litt ekstra da ;)

Og btw, i utgangspunktet så synes jeg bare konkurranse er bra, det tjener vi forbrukere på. Så jeg håper AMD tar flere markedsandeler etterhvert. Dette er jo en god start (hmmm, kanskje mer fortsettelse :D)

Lenke til kommentar
Haha, gøy å lese det her.

Masse forskjellige konspirasjonsteorier :!:

Selv synes jeg denne nyheten er artig. Bra for AMD ihvertfall.

Og når det gjelder Dell/Intel så ser jeg egentlig ikke noe problem med det. Skulle de ha en slik "hemmelig" avtale, så er det fint for de. Hva gjør man ikke for å tjene penger? Jeg hadde gjort samme sak. Men mulig det bare er meg da.

Prøver å få folk til å sette seg inn i situasjonen selv, hva hadde du gjort? En del som må tenke litt ekstra da ;)

Og btw, i utgangspunktet så synes jeg bare konkurranse er bra, det tjener vi forbrukere på. Så jeg håper AMD tar flere markedsandeler etterhvert. Dette er jo en god start (hmmm, kanskje mer fortsettelse :D)

Tja, vi er vel ikke så uenige her nei :)

Bare så synd at noen er så sneversynt at dette kun skal være tillatt for den ene part og ikke den andre :hmm:

Lenke til kommentar

Mer om Sun og AMD i denne interessante saken hos IT Jungle:

Sun, AMD Talk Up the Opteron Future

Henri Richard, who is group vice president of worldwide sales at AMD said that the fact that Solaris 10 has been optimized for the X86-64 architecture embodied in the Opteron processor will change some market dynamics. And Sun is clearly hoping for this, or it would not have decided to back the Opteron three years ago. But in the meantime, Sun's V20z and V40z servers are largely a Linux play for Sun, with the vast majority of machines shipping with Linux, not Solaris 9 or the new Solaris 10, which has only been shipping for a few weeks.

John Fowler, general manager of Sun's Network Systems Group, says that Sun currently has 1,400 customers for its Opteron-based machines, and that this customer count is growing by more that 30 percent sequentially each quarter. (By that math, Sun should have well over 4,000 customers by this time next year.) That is presuming, of course, that Sun's future "Galaxy" line of Opteron machines, being created by Sun founder Andy Bechtolsheim for initial shipments later this year and rolling out into early 2006, are not so disruptive that Sun's growth rate accelerates even further. Fowler also says that repurchase rates among Opteron system buyers is quite high, at 55 percent, especially considering that many IT shops do not make purchases every year.

Yahoo, for instance, has come back three times to buy Sun Fire V20z servers to support some of its workloads. Yahoo benchmarked those applications on Xeon-based systems using the 64-bit "Nocona" processors from Intel against the V20z servers, and found that it needed 660 Xeon servers to support the workload. The same workload could run on 460 Opteron servers and deliver the same performance, which is a significant savings in money. And each V20z server burned quite a bit less electricity and dissipated a bit less heat, so the heat profile of the Opteron solution was significantly lower than the Xeon solution. A similar benchmark by the University of Leicester in the United Kingdom required 750 Xeon servers to do the work of 500 Opteron servers, he said.

As you might expect, Fowler was not about to say much about the future Galaxy server designs. "I'm not going to pre-announce products," he said. "In calendar 2005, we are going to announce a raft of new Opteron products, and we are looking forward to a lot of people taking a look at them." He said that one of the advantages that the Opteron processors had was that its architecture scaled from one to eight processors from the getgo and that as you add processors, memory bandwidth increases. He slammed the Intel alternatives, saying that each type of server (unprocessed, two-way, and four-way) needed a separate chipset and a slightly different architecture to scale.

[...]

When pressed a bit about how the Galaxy designs would be able to shake up a pretty predictable market dominated by uni-processor, two-way, and four-way Xeon (and now a slice of Opteron) servers, Fowler said that Sun would be innovating in a number of areas. He also said that Sun was pressing AMD to push the performance--meaning the clock speed and possibly the core count--of the Opteron processors, too. "We are actually push AMD pretty hard on the roadmap," he said, noting that Sun was also interested in adding virtualization and reliability features to the processors. Galaxy systems, being designed for enterprises, will also have a lot of fault handling and remote management features, and could come in unexpected form factors. "We do not see the world as being defined by two-way and four-way rack-mounted servers," he said. Sun is also working on compiler technology for the Galaxy systems, since being able to create software that stresses the system less to accomplish a task is just as valuable as any other innovation in terms of improving the ratios of work per watts and work per dollar. Whether or not Galaxy machines will come in blade form factors remains to be seen, but Sun has said publicly that it will deliver a new generation of blade servers in early 2006.

For mer om Sun sine fremtidsplaner og Galaxy så se vedlagt bilde eller presentasjonen det er hentet fra:

http://www.eandm.co.il/events/120105/1-05-Roadmap.pdf

:thumbup:

post-107-1108742587_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...