Gå til innhold

Hvilket lydkort for music laging?

Anbefalte innlegg

Dette temaet har det sikker vært diskusjoner rundt før men da jeg søkte fant jeg ingen ting om det jeg lette etter.

JEg benytter meg av ett midi keyboard og en midi drumpad som jeg bruker for å lage beats ect. men det blir veldig mye lag i det innebygde lydokortet jeg har.

Jeg trenger ett lydkort som kan gjøre buffer length (samples) til 0ms (millisecunder) altså slika t msuikken spilles med engang jeg trykker ned en key. nå er den på 42 millisecunder uten at jeg får underruns og det er plagsomt my lag.

noen som vet hva jeg skal kjøpe?

ps. bruker fruity loops til å lage beats. og cubase og native instruments.

takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis ditt eneste problem er forsinkelse, kan du søke etter asio4all og laste ned en gratis asio-emulator som virker fint på de aller fleste lydkort. Det finnes ennå ikke lydkort med 0msec latency, men de beste kommer ned i 1,5-2 msec.

Alternativet er nytt lydkort som støtter ASIO eller ASIO 2.0, det koster ca 1000kr og oppover.

(Det var mye dyr programvare du hadde, du har vel ikke bøffet den?....)

Lenke til kommentar

M-audio 2496 er vel ett greit lydkort. De fleste lydkort med egne asiodrivere kan komme ned i ca 4ms. latency. En hardware synth har gjerne 7-8 ms latency så jeg tror ikke forsinkelsen vil plage deg. Asio4all er greie drivere som kan gi forholdsvis lav latency men jeg har ikke klart å få brukt dem med cubase på laptopen min. Uansett, kommer du ned på rundt 10ms tror jeg du vil være tilfreds med det.

Lenke til kommentar
Jeg trenger ett lydkort som kan gjøre buffer length (samples) til 0ms (millisecunder) altså slika t msuikken spilles med engang jeg trykker ned en key. nå er den på 42 millisecunder uten at jeg får underruns og det er plagsomt my lag.

Latency på 0 ms er ikke mulig. Det laveste du får til er rundt 1.8 ms når samplingsfrekvensen er 44.1 kHz. Selv har jeg 2.9 ms. Og, før det blir debatt av det, man merker forskjell på 5 ms og 3 ms, spesielt hvis man spiller rytmeinstrumenter.

Du trenger et lydkort. Et godt et. M-Audio sine er gode kort og har gode og stabile drivere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...