Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
da Java først kom ble det lansert i utgavene 1.0, 1.1, 1.2 osv. I Java 1.3 ble det så store forandringer/forbedringer i forhold til utgaven før at den også ble kalt Java 2. Java 2 brukes fremdeles som betegnelse selv om "versjonsnummeret" til nåværende utgave av Java er 1.4.2

Nåværende utgave er Java 1.5.0. Nå har Sun skiftet på versjonsnummereringen sin og kaller den Java 5, men så vidt jeg har fått med meg er Java 5 fremdeles en del av Java 2.

Lenke til kommentar
da Java først kom ble det lansert i utgavene 1.0, 1.1, 1.2 osv. I Java 1.3 ble det så store forandringer/forbedringer i forhold til utgaven før at den også ble kalt Java 2. Java 2 brukes fremdeles som betegnelse selv om "versjonsnummeret" til nåværende utgave av Java er 1.4.2

Nåværende utgave er Java 1.5.0. Nå har Sun skiftet på versjonsnummereringen sin og kaller den Java 5, men så vidt jeg har fått med meg er Java 5 fremdeles en del av Java 2.

Dessuten var det vel v1.2 som ble sluppet som Java2.

Lenke til kommentar

java 2 er java 1.4.2

i alle fall skal jeg tro filnavnene på pakken jeg lasta ned:

J2SE ;)

java 2 - sier seg selv.

men den nyeste versjonen er java 1.5

som er da ikke er bakoverkompatibel med java 1.4.2 som brukes mest i dag.

vet ikke hva forskjellen er, men kunne ikke kompile mine 1.4.2 script i 1.5

Lenke til kommentar
java 2 er java 1.4.2

det er feil. Frank2004 hadde rett med hensyn til versjonsnummeret. på denne siden på java.sun.com står følgende:

As before, the "2" in Java 2 Platform Standard Edition indicates the 2nd generation Java platform, introduced with J2SE 1.2. This generation number is also used with J2EE and J2ME.

Lenke til kommentar
som er da ikke er bakoverkompatibel med java 1.4.2 som brukes mest i dag.

vet ikke hva forskjellen er, men kunne ikke kompile mine 1.4.2 script i 1.5

Bakoverkompatibel som bare juling den ;) Men selvsagt er det endringer som gjør at du i noen tilfeller må fikse koden her og der. Uansett, jeg har ikke opplevd noen problemer med kompilering av "eldre" kode hittil.

Endret av Loomy
Lenke til kommentar

vel - når jeg brukte min xemacs editor som da bruker netbeans compiler

så stod det at "dette ser ikke ut som et 1.5 script, vil du bruke 1.4.2?"

og da regna jeg med det ikke var bakoverkompatibelt. unnskyld, skal sjekke det neste gang.

samt det med j2se, visste ikke det var 2G, som sakt - sjekke før jeg poster neste gang.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
java 1.5 er nok bakoverkompatibel, det ar bare lagt til en del ekstra funksjonalitet utover det du finner i 1.4. Jeg har heller ingen problemer med gamle javaprogram i 1.5

Java 5 er bakover kompatibel, men 1.4.2 er ikke "framoverkompatibel". Dvs, du kan kjøre Java 1.4.2 kode fint under Java 5, men kode kompilert under Java 5 kan ikke kjøres under Java 1.4.2 (skal gå an å jukse dette til, men som standard går ikke dette).

Dette er jo pga de nye Collections (generics) funksjonene og enums etc. Ganske mange store forandringer fra Java 1.4.2 og Java 5.

Endret av berzerker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...