Topboy Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Hej Jeg har købt mig et Canon ixus 30, men når jeg tager billeder af mennesker får de meget røde øjne, hvad kan jeg gøre for at afhjælpe dette problem, nogen gode ideer.? /Topboy Lenke til kommentar
auditman Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Det beste tipset er vel å be "motivene" om å ikke se rett inn i kameraet, men litt på siden av der fotografen står. (Vri hodet, og ikke bare øynene) Slik blir røde øyneproblemet mindre, og bildet blir litt mindre "oppstilt". Jeg fikk dette tipset av en erfaren fotograf, og det fungerer for meg i alle fall. Eller fjerne røde øyne med picasa eller et annet bildebehandlingsprogram. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Hei topboy. Det finnes dessverre ikke så veldig mange gode tips for å unngå dette på en god måte med kompaktkamera... Som du kanskje vet skyldes røde øyne at lyset fra blitzen reflekteres tilbake fra pupillene og inn igjen i objektivet på kameraet. Dette forsterkes på mange kompaktkameraer ved at blitzen ofte står nær objektivet. Og det er selvfølgelig også en forsterkende faktor at blitz ofte brukes i dårlig belysnign da også våre pupiller er på sitt mest åpne. På en del kameraer kan du skru på såkalt "røde-øyne-reduksjon". I de fleste tilfeller betyr dette at kameraet sender ut et antall lysblink før bildet taes. Ikke særlig gunstig da det tar veldig lang tid fra du trykker på utløseren til bildet taes. Min mening; glem denne funksjonen... En annen løsning er ekstern blitz. Denne står lenger unna objektivet og er også ofte mulig å "bøye" på for å sende lyset i andre retninger enn direkte mot personen du skal fotografere. En mye bedre løsning enn den ovenfor, men kanskje ikke mulig med ditt kamera da du kanskje ikke har tilkobling for ekstern blitz. Etter min mening vil det aller beste alternativet være å benytte eksisterende belysning innendørs. Du vil dermed kunne få med deg stemningen som er i rommet og ikke få en kraftig blitzlys som tar livet av alt. Kanskje du må justere opp ISO-verdien for å få dette til, men det er å anbefale et forsøk. En annen løsning, hvis det er lyst ute, er å bruke dagslyset innendørs. Skal du ta bilde av en person, plasser denne ved et vindu og bruk diverse hvite papp-plater eller lignende på motsatt side for fin og dus beslysning. Bruk gjerne blitzen utendørs, og da spesielt i sterk sol, for å lette opp kraftige skygger. Men det er en helt annen historie... Vel, det får holde... Lykke til Roger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå