Joffer Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 (endret) Jeg sliter litt med å få full oversikt over 'mt' kommandoen. Dvs jeg trodde jeg hadde full (les: god nok) kontroll, men når jeg prøver å gjøre ting så skjer det ikke som jeg vil. Jeg har fått skrevet data til tape, og jeg har fått hentet det ut igjen, så sånn sett så virker alt... jeg skal beskrive problemet senere, nå ser jeg nesten ikke tastene her etter en lang nattevakt.. men i mens - er det noen som har noen linker til god informasjon om 'mt' og bruk av den sammen med tar? Jeg har til nå brukt tar cf /dev/nst0 /path/to/folder Endret 17. februar 2005 av Joffer Lenke til kommentar
erikindre Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Kan sikkert hjelpe. Jeg sitter med en god lærebok og har skrevet noen script for backup med tar og ftape. mt kommandoen trenger du stort sett ikke å bruke om du ikke bruker non-rewinding-devices. M.a.o, om du bare skal ta backup av et arkiv som du overskriver hver gang. Om du derimot skal ha flere arkiv på samme tape (noe som uansett blir klønete) må du bruke 'nqft' (ev. 'nst0' om du har scsi) devicen og mt til å spole frem/tilbake over EOF merkene. mt -f /dev/nqft0 fsf hopper frem over et merke mt -f /dev/nqft0 bsf hopper tilbake over et merke. Merk at når du har lest en fil står du ved enden av filen, og begynnelsen av EOF merket. Du må derfor hoppe over neste merket før du kan begynne å lese neste fil. les denne nøye: http://www.linux.org/docs/ldp/howto/Ftape-...11.html#ss11.21 Lenke til kommentar
Joffer Skrevet 12. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2005 (endret) Flott start med info Glemte vel egentlig å si hvordan HW jeg hadde. HP Proliant DL380 G3 med en hp DAT 36/72GB tapedrive, SCSI. Jeg skal skrive ca 1,3GB til tapen hver dag. Dette vil skje i 14 dager før jeg bytter tape (enkelt å sjekke for even og odd ukenummer mm). Jeg har skrevet til tapen med /dev/nst0 og det går i teorien fint. A) Mitt problem til nå i backupscriptet/uttestingen er at jeg sliter med å skjønne helt dette med EOF og slikt som du prøver å forklare. Dvs, når jeg har skrevet en fil/tar til tape, så var planen å spole tilbake til starten av filen og liste ut innholdet (tar -tcf /dev/nst0) men jeg får ikke noe output.. det er nok som du sier at jeg er litt ute og kjører med tanke på hvordan jeg tenker på merker og slikt. Er det slik at EOF er et eget merke? Slik at når jeg skriver en fil så blir får jeg to merker, og ikke bare et for filen? Det jeg prøver på er: 1) Ta backup til tape: tar cf /dev/nst0 /path/to/backupfile/or/folder 2) spol tilbake til begynnelsen av "filen" 3) list ut innholdet av tar-filen: tar tvf /dev/nst0 4) posisjoner tapen slik at den er klar til å skrives til neste dag. På 2) så har jeg prøvd med mt -f /dev/nst0 bsf 1 men da får jeg nada ut fra kommandoen i punkt 3). På 4), holder det å kjøre mt -f /dev/nst0 eof Info fra 'mt status' når tapen er rewind'a SCSI 2 tape drive: File number=0, block number=0, partition=0. Tape block size 0 bytes. Density code 0x47 (TR-5). Soft error count since last status=0 General status bits on (41010000): BOT ONLINE IM_REP_EN Etter at jeg skrev en fil til tapen fikk jeg File number=1, block number=0, partition=0. Tape block size 0 bytes. Density code 0x47 (TR-5). Soft error count since last status=0 General status bits on (81010000): EOF ONLINE IM_REP_EN Kjører jeg så en 'mt -f /dev/nst0 eof' og så ber jeg om status og så får jeg: SCSI 2 tape drive: File number=2, block number=0, partition=0. Tape block size 0 bytes. Density code 0x47 (TR-5). Soft error count since last status=0 General status bits on (81010000): EOF ONLINE IM_REP_EN Filnummer har nå gått fra 1 til 2.. B) Dette er en DAT72 tape. Stemmer det at man ikke trenger å slette (mt erase) tapen før en skriver på den fra nytt? Altså om jeg rewind'er den og så skriver en fil så går det greit? (Det jeg har testet kan tyde på det) C) Er det lurt (eller nødvendig) og bruke 'lock' og 'unlock'? Antar jeg rett at dersom jeg kjører en lock på går det ikke ann å trykke på eject knappen før jeg kjører unlock? Endret 12. februar 2005 av Joffer Lenke til kommentar
erikindre Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 (endret) Flott start med info Glemte vel egentlig å si hvordan HW jeg hadde. HP Proliant DL380 G3 med en hp DAT 36/72GB tapedrive, SCSI. Jeg skal skrive ca 1,3GB til tapen hver dag. Dette vil skje i 14 dager før jeg bytter tape (enkelt å sjekke for even og odd ukenummer mm). Jeg har skrevet til tapen med /dev/nst0 og det går i teorien fint. A) Mitt problem til nå i backupscriptet/uttestingen er at jeg sliter med å skjønne helt dette med EOF og slikt som du prøver å forklare. Dvs, når jeg har skrevet en fil/tar til tape, så var planen å spole tilbake til starten av filen og liste ut innholdet (tar -tcf /dev/nst0) men jeg får ikke noe output.. det er nok som du sier at jeg er litt ute og kjører med tanke på hvordan jeg tenker på merker og slikt. Er det slik at EOF er et eget merke? Slik at når jeg skriver en fil så blir får jeg to merker, og ikke bare et for filen? Det jeg prøver på er: 1) Ta backup til tape: tar cf /dev/nst0 /path/to/backupfile/or/folder 2) spol tilbake til begynnelsen av "filen" 3) list ut innholdet av tar-filen: tar tvf /dev/nst0 4) posisjoner tapen slik at den er klar til å skrives til neste dag. På 2) så har jeg prøvd med mt -f /dev/nst0 bsf 1 men da får jeg nada ut fra kommandoen i punkt 3). På 4), holder det å kjøre mt -f /dev/nst0 eof Info fra 'mt status' når tapen er rewind'a SCSI 2 tape drive: File number=0, block number=0, partition=0. Tape block size 0 bytes. Density code 0x47 (TR-5). Soft error count since last status=0 General status bits on (41010000): BOT ONLINE IM_REP_EN Etter at jeg skrev en fil til tapen fikk jeg File number=1, block number=0, partition=0. Tape block size 0 bytes. Density code 0x47 (TR-5). Soft error count since last status=0 General status bits on (81010000): EOF ONLINE IM_REP_EN Kjører jeg så en 'mt -f /dev/nst0 eof' og så ber jeg om status og så får jeg: SCSI 2 tape drive: File number=2, block number=0, partition=0. Tape block size 0 bytes. Density code 0x47 (TR-5). Soft error count since last status=0 General status bits on (81010000): EOF ONLINE IM_REP_EN Filnummer har nå gått fra 1 til 2.. B) Dette er en DAT72 tape. Stemmer det at man ikke trenger å slette (mt erase) tapen før en skriver på den fra nytt? Altså om jeg rewind'er den og så skriver en fil så går det greit? (Det jeg har testet kan tyde på det) C) Er det lurt (eller nødvendig) og bruke 'lock' og 'unlock'? Antar jeg rett at dersom jeg kjører en lock på går det ikke ann å trykke på eject knappen før jeg kjører unlock? Skal prøve å svare på det jeg vet. 1. Den er grei 2. Leste noe et sted om det var lurt å rewinde tapen etter skriving av en fil før du begynner å hoppe frem og tilbake. Dette hadde noe med indeksering av EOF merkene eller noe sånt. Jeg er litt usikker på dette og har hatt samme problemet som du. Har egentlig aldri behov for å lese siste fil som er skrivet rett etter lesing uansett, så jeg spoler stort sett alltid tilbake før jeg begynner å lese, da går det bra. 3. Ser greit ut 4, Du skal (så vidt jeg forstår) bruke eod, som er end of DATA, m.a.o slutten av tapen. Jeg forstår ikke dette helt. I følge man siden skriver eof et nytt merke, dermed vil det vel se ut som om du har en ny blank fil, men i følge noen howtoer jeg har lest ser den ut til å gjøre det samme som eod. Du får nesten bare prøve litt og se hva du finner ut. les 7.4 på denne og se om du skjønner noe mer enn meg: http://www.sashanet.com/internet/linux-how...pe-HOWTO-7.html Tror ikke du trenger å erase nei. Lock og unlock har jeg ikke sett noe på edit: http://linux-sxs.org/bedtime/bedtape.html eof skriver tydeligvis et nytt merke, mens eod bare finner enden av data på tapen. Vet egentlig ikke når du trenger å bruke eof. Skrives ikke den automatisk når du har skrevet en fil da? Endret 12. februar 2005 av erikindre Lenke til kommentar
Joffer Skrevet 12. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2005 (endret) Skal prøve å svare på det jeg vet. 1. Den er grei 2. Leste noe et sted om det var lurt å rewinde tapen etter skriving av en fil før du begynner å hoppe frem og tilbake. Dette hadde noe med indeksering av EOF merkene eller noe sånt. Jeg er litt usikker på dette og har hatt samme problemet som du. Har egentlig aldri behov for å lese siste fil som er skrivet rett etter lesing uansett, så jeg spoler stort sett alltid tilbake før jeg begynner å lese, da går det bra. 3. Ser greit ut 4, Du skal (så vidt jeg forstår) bruke eod, som er end of DATA, m.a.o slutten av tapen. Jeg forstår ikke dette helt. I følge man siden skriver eof et nytt merke, dermed vil det vel se ut som om du har en ny blank fil, men i følge noen howtoer jeg har lest ser den ut til å gjøre det samme som eod. Du får nesten bare prøve litt og se hva du finner ut. les 7.4 på denne og se om du skjønner noe mer enn meg: http://www.sashanet.com/internet/linux-how...pe-HOWTO-7.html Tror ikke du trenger å erase nei. Lock og unlock har jeg ikke sett noe på edit: http://linux-sxs.org/bedtime/bedtape.html eof skriver tydeligvis et nytt merke, mens eod bare finner enden av data på tapen. Vet egentlig ikke når du trenger å bruke eof. Skrives ikke den automatisk når du har skrevet en fil da? Tror heller ikke jeg trenger å erase etter at jeg har gjort diverse tester. Fra man-page: lock (SCSI tapes) Lock the tape drive door. unlock (SCSI tapes) Unlock the tape drive door. Med tanke på eof/eod så står det i man-pages weof, eof Write count EOF marks at current position. eod, seod Space to end of valid data. Used on streamer tape drives to append data to the logical and of tape. Nå har jeg gjort følgende (se under): rewind'a, pakket en katalog til tape'n noen ganger og innimellom sjekket status og gjort det samme igjen. Så har jeg bedt tape'n gå tilbake (bsf 1) og så ber jeg tar om å lese ut filene på tape'n (langt nede). Får ingen output, bare ny bash-linje. Status viser så at jeg er tilbake til der jeg var før min 'bsf 1' kommando. [joffer@rhel3esbox tmp]$ mt -f /dev/nst0 rewind [joffer@rhel3esbox tmp]$ mt -f /dev/nst0 status SCSI 2 tape drive: File number=0, block number=0, partition=0. Tape block size 0 bytes. Density code 0x47 (TR-5). Soft error count since last status=0 General status bits on (41010000): BOT ONLINE IM_REP_EN [joffer@rhel3esbox tmp]$ tar cf /dev/nst0 jalla/ [joffer@rhel3esbox tmp]$ tar cf /dev/nst0 jalla/ [joffer@rhel3esbox tmp]$ tar cf /dev/nst0 jalla/ [joffer@rhel3esbox tmp]$ mt -f /dev/nst0 status SCSI 2 tape drive: File number=3, block number=0, partition=0. Tape block size 0 bytes. Density code 0x47 (TR-5). Soft error count since last status=0 General status bits on (81010000): EOF ONLINE IM_REP_EN [joffer@rhel3esbox tmp]$ mt -f /dev/nst0 tell At block 1008. [joffer@rhel3esbox tmp]$ mt -f /dev/nst0 status SCSI 2 tape drive: File number=3, block number=0, partition=0. Tape block size 0 bytes. Density code 0x47 (TR-5). Soft error count since last status=0 General status bits on (81010000): EOF ONLINE IM_REP_EN [joffer@rhel3esbox tmp]$ tar cf /dev/nst0 jalla/ [joffer@rhel3esbox tmp]$ tar cf /dev/nst0 jalla/ [joffer@rhel3esbox tmp]$ mt -f /dev/nst0 status SCSI 2 tape drive: File number=5, block number=0, partition=0. Tape block size 0 bytes. Density code 0x47 (TR-5). Soft error count since last status=0 General status bits on (81010000): EOF ONLINE IM_REP_EN [joffer@rhel3esbox tmp]$ mt -f /dev/nst0 bsf 1 [joffer@rhel3esbox tmp]$ mt -f /dev/nst0 status SCSI 2 tape drive: File number=4, block number=-1, partition=0. Tape block size 0 bytes. Density code 0x47 (TR-5). Soft error count since last status=0 General status bits on (1010000): ONLINE IM_REP_EN [joffer@rhel3esbox tmp]$ tar tvf /dev/nst0 [joffer@rhel3esbox tmp]$ mt -f /dev/nst0 status SCSI 2 tape drive: File number=5, block number=0, partition=0. Tape block size 0 bytes. Density code 0x47 (TR-5). Soft error count since last status=0 General status bits on (81010000): EOF ONLINE IM_REP_EN [joffer@rhel3esbox tmp] Poster nå og har noen en kommentar/forslag så er det bare å komme med det. Skal sjekke litt mer rundt eod/rewind og slikt imellomtida. Endret 13. februar 2005 av Joffer Lenke til kommentar
Joffer Skrevet 13. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2005 YEZZZZZZZZZ! Endelig fant jeg ut av det. Rett før jeg holdt på å løpe på veggen her. Etter å ha prøvd "de fleste" kombinasjoner av mt kommandoer, så ble kombinasjonen 'bsf 1' + 'bsfm 1' løsningen: [joffer@rhel3esbox tmp]$ mt -f /dev/nst0 rewind [joffer@rhel3esbox tmp]$ cp test.sh /dev/nst0 [joffer@rhel3esbox tmp]$ mt -f /dev/nst0 tell At block 1. [joffer@rhel3esbox tmp]$ tar cvf /dev/nst0 jalla/ jalla/ jalla/per jalla/ola jalla/truls jalla/fil jalla/list [joffer@rhel3esbox tmp]$ mt -f /dev/nst0 bsf 1 [joffer@rhel3esbox tmp]$ mt -f /dev/nst0 tell At block 15. [joffer@rhel3esbox tmp]$ mt -f /dev/nst0 bsfm 1 [joffer@rhel3esbox tmp]$ mt -f /dev/nst0 tell At block 1. [joffer@rhel3esbox tmp]$ tar tvf /dev/nst0 drwxrwxr-x joffer/joffer 0 2005-02-13 03:53:54 jalla/ -rw-rw-r-- joffer/joffer 63 2005-02-13 03:50:41 jalla/per -rw-rw-r-- joffer/joffer 22 2005-02-12 05:17:34 jalla/ola -rw-rw-r-- joffer/joffer 18 2005-02-13 03:50:49 jalla/truls -rw-rw-r-- joffer/joffer 11 2005-02-12 05:17:30 jalla/fil -rw-rw-r-- joffer/joffer 133158 2005-02-13 03:53:58 jalla/list MEN, dersom det er første fila på tapen jeg prøver å lese får jeg en '/dev/nst0: Input/output error' error, men det virker ikke som at det gjør noe, for etter det så er jeg på rett plass/block: [joffer@rhel3esbox tmp]$ mt -f /dev/nst0 rewind [joffer@rhel3esbox tmp]$ tar cvf /dev/nst0 jalla/ [joffer@rhel3esbox tmp]$ mt -f /dev/nst0 tell At block 14. [joffer@rhel3esbox tmp]$ mt -f /dev/nst0 bsf 1 [joffer@rhel3esbox tmp]$ mt -f /dev/nst0 tell At block 14. [joffer@rhel3esbox tmp]$ mt -f /dev/nst0 bsfm 1 /dev/nst0: Input/output error [joffer@rhel3esbox tmp]$ mt -f /dev/nst0 tell At block 0. Får vel skrive en liten fil (tom fil/en fil med "dagens" dato i) som første ting på en ny tape som en workaround på dette problemet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå