EiSvIn Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Hei. Har installert SUSE 9,2 studentversjon på maskinen min. Men selv om jeg valgte norsk som språk under installasjonen er alle programmene med engelske menyer etc, det eneste som kommer på norsk er systemmeldingene. Er det noen enkel måte jeg kan få alle progammene til å snakke norsk på, for eksempel er det en fordel for meg at OpenOffice snakker norsk. Må jeg avinstallere, og installere på nytt, eller kan jeg bytte språk i programmet på noen måte? Jeg vet ikke om dette har noe med at det er en studentversjon å gjøre, men jeg syntes det er litt rart at alle programmene kommer på engelsk når man har valgt norsk språk. Både Fedora og Mandrake som jeg har prøvd installerer jo alle programmene på norsk med en gang. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Hei. Har installert SUSE 9,2 studentversjon på maskinen min. Men selv om jeg valgte norsk som språk under installasjonen er alle programmene med engelske menyer etc, det eneste som kommer på norsk er systemmeldingene. Er det noen enkel måte jeg kan få alle progammene til å snakke norsk på, for eksempel er det en fordel for meg at OpenOffice snakker norsk. Må jeg avinstallere, og installere på nytt, eller kan jeg bytte språk i programmet på noen måte? Jeg vet ikke om dette har noe med at det er en studentversjon å gjøre, men jeg syntes det er litt rart at alle programmene kommer på engelsk når man har valgt norsk språk. Både Fedora og Mandrake som jeg har prøvd installerer jo alle programmene på norsk med en gang. du har installert kde ikke sant. da må du installere kde lang pack du finner det på novell.com og kde.com Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Hei. Har installert SUSE 9,2 studentversjon på maskinen min. Men selv om jeg valgte norsk som språk under installasjonen er alle programmene med engelske menyer etc, det eneste som kommer på norsk er systemmeldingene. Er det noen enkel måte jeg kan få alle progammene til å snakke norsk på, for eksempel er det en fordel for meg at OpenOffice snakker norsk. Må jeg avinstallere, og installere på nytt, eller kan jeg bytte språk i programmet på noen måte? Jeg vet ikke om dette har noe med at det er en studentversjon å gjøre, men jeg syntes det er litt rart at alle programmene kommer på engelsk når man har valgt norsk språk. Både Fedora og Mandrake som jeg har prøvd installerer jo alle programmene på norsk med en gang. du har installert kde ikke sant. da må du installere kde lang pack du finner det på novell.com og kde.com yast mener du? Lenke til kommentar
gullf1sk Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Er det ikke like greit å bruke engelsk da? Liker ikke "fornorskede" versjoner av OS jeg Lenke til kommentar
olear Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Skal man bruke datamaskiner så må man ha basiskunnskaper innen engelsk, så det er like greit å bruke engelsk som default. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Om du absolutt skal ha mest mogleg norsk (eg likar det ikkje) må du vel installere den norske språkpakken til KDE. Det kan gjerast med YaST. Søk på norwegian eller berre kde og leit. OpenOffice har ein norsk versjon. http://no.openoffice.org/ Lenke til kommentar
EiSvIn Skrevet 12. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2005 Takk for hjelp så langt. Da var KDE og tilbehør på norsk, men OpenOffice mangler. Det fulgte det ikke med norsk modul for oo på dvden til suse... Finnes denne som en fil jeg kan laste ned et eller annet sted, eller må jeg installere hele oo på nytt? Ang språkdebatten, ok - jeg klarer meg sikkert på engelsk. Men det er nå så at norsk er det språket jeg behersker best og liker og omgåes med. Og jeg har god erfaring med norske oversettelser av linuxprogrammer, de holder jevnt høy kvalitet på språket. Men en ting er nå meg, jeg har en sønn som ikke er så gammel og etter hvert skal begynne både med og lese og skrive, og jeg regner det da som en stor fordel om dataprogrammene er på norsk. Han får nok engelsk på skolen også etter hvert, men la oss ta en ting om gangen. Og en annen ting er min gamle far som jeg prøver å få over til linux, han kan ikke engelsk, og er neppe interessert i å lære seg det da han har xp på norsk. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Språkdebatten er usaklig. Jeg vet dessverre ikke så mye om SUSE, så jeg kan heller ikke hjelpe deg. Jeg satte opp Ubuntu til min dataanalfabete far, og han fikk heldigvis norsk OpenOffice.org helt uten videre. Der var jeg nesten litt imponert, men til gjengjeld var resten av systemet litt av en suppe. Mesteparten av GNOME var på norsk, bortsett fra noen av konfigurasjonsverktøyene som var på dansk. Output fra apt-get hadde faktisk ulike språk på ulike linjer; både bokmål, nynorsk, engelsk og svensk! Heldigvis ser ikke min far slikt :-) Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Da var KDE og tilbehør på norsk, men OpenOffice mangler. Det fulgte det ikke med norsk modul for oo på dvden til suse... Finnes denne som en fil jeg kan laste ned et eller annet sted, eller må jeg installere hele oo på nytt? http://no.openoffice.org/ Sjekk der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå