Gå til innhold

koble 12 direkte til neonwire ? uten inverter

Anbefalte innlegg

hei, jeg bestilte neonwire fra microplex, og til min store forundring glemte jeg å bestille inverter til neonwir'n.

kan jeg da istedet koble meg direkte inn fra en molexkontakt fra psu'en gjennom en bryter og til neonwiren?

eller vil det gå galt?

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=SBEC1RE

jeg har ikke planer om å gidde å bestille inverter.

men vil det fungere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:thumbdown: Nå er ikke jeg noen elektro geni, men jeg kan nesten med sikkerhet si at det ikke kommer til å gå så bra, de bruker mye høyere volt... noe sånt som 500V++...

Men lykke til isåfall, tipper strømforsyningen din heller ikke blir så fornyd.... :no::no:

Lenke til kommentar
:thumbdown: Nå er ikke jeg noen elektro geni, men jeg kan nesten med sikkerhet si at det ikke kommer til å gå så bra, de bruker mye høyere volt... noe sånt som 500V++...

Men lykke til isåfall, tipper strømforsyningen din heller ikke blir så fornyd.... :no::no:

500VOLT?!? hvor skal man få det i fra? men når det heter inverter så tror jeg det har noe å gjøre med inverted strøm, men hakke peil på dette omerødet :no:

Lenke til kommentar

ifølge sunbeam sine sider så har inverteren en utspenning på rundt 680 volt.

står ingenting om frekvensen, men kan tippe at den ligger på ett par tusen hz.

så det inverteren gjør, er i korte trekk at den omformer 12 volt likestrøm til 680 volt vekselstrøm.

kan jo være greit å gjøre litt research før man uttaler seg så skråsikkert som flere her gjør :roll:

Lenke til kommentar

Jeg gir meg, utalte meg vel om noe jeg ikke hadde så god peiling på :blush:

Virket bare så rart at de bruker høyere volt enn en 220volts lys pære.Men men det er vel sånn når du sier det :yes:

Endret av Zeld
Lenke til kommentar
Jeg gir meg, utalte meg vel om noe jeg ikke hadde så god peiling på :blush:

Virket bare så rart at de bruker høyere volt enn en 220volts lys pære.Men men det er vel sånn når du sier det :yes:

bruker jo ikke så mye watt, men høy spenning og liten strøm,

og sant at det har noe med tennings og starteffekt, den bruker prinsippet i lens lov.

Lenke til kommentar

en vanlig lyspære har en glødetråd av tungsten, som avgir lys pga motstanden i tråden (veldig enkelt forklart)

å siden jeg er lat siterer jeg Jab-tech

The EL Cable kits use electroluminescent wire. It has a central copper wire with a phosphorus material coating and two tiny transmitter wires wrapped around it. It is then covered by a PVC coating and finally a colored vinyl coat.

så vidt jeg forstår så avgir elwireen lys på samme prinsipp som ett lysrør, men har en litt annen oppbygging.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...