Plecto Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Hei! Jeg vil gjerne ha den totale forskjellen på de socket typene vi har i dag og da mener jeg konstruksjonen av de. Rett meg hvis jeg har feil fåreløbig. Socket 478 og 775 er Pentium 4, men det er ingen forskjell på dem bare at socet 775 har flere pinner og deres hovedkort er bedre utviklet. Socket 604 er Pentium Xeon og er ment for servere. Men hva er den fysiske forskjellen på Xeon og Penitum 4? Socket A (hvorfor heter det "A" og ikke et tall?) og socket 754 er like bortsett fra at Socket A bruker nå Sempron og Socket 754 har Athlon (fysisk forskjell på disse to?) pluss at s754 har 64 bit (hva er dette). Det siste her nå: Forskjellen på Socket 754, 939 og 940? Jeg har hørt av en av disse har doble minne kanaler... hva er dette? Lenke til kommentar
nikhuse Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Er det noen grunn til at du skal vite alt dette?Ett godt tips er å søke i forumet,google,guider osv..Jeg kan svare deg på spørsmålene, men ser ikke helt hensikten..Og posten din er feilpostet..Den skal under Hovedkort siden spørsmålene ikke stilles direkte om CPU.. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 (endret) Intel: Socket 478 har 478 pinner. Såvidt jeg har sett finnes det ikke socket 478-hovedkort med i9xx-brikkesett, så dette er den eneste forskjellen på hvor "utviklet" kortene til de forskjellige soklene er. Altså socket 478 = i8xx, socket T (LGA775) = både i8xx og i9xx. Socket T (LGA775) har 775 "pinner", disse pinnene er ikke lik de pinnene som har blirr brukt på prosessorer opp i gjennom tidene. Socket 604 har 604 pinner. AMD: Socket A heter også socket 462, og har da 462 pinner. Socket A og socket 754 kan overhodet ikke sammenliknes. Socket A-CPU'ene har K7-arkitektur med minnekontroller i brikkesettet, mens socket 754 har K8-arkitektur med minnekontroller i CPU. Socket A kjører AMD Athlon (veldig gammel), AMD Athlon XP, AMD Duron og AMD Sempron (K7). Socket 754 har 754 pinner og kjører AMD Athlon64 og AMD Sempron (K8). Socket A er en utdøende socket, og s754 tar over som AMD's budsjett-sokkel. Forskjellen på s754 og s939 og 940 er at s754 kun kan ha enkle minnekanaler, mens s939 og s940 kan ha opptil 2 minnekanaler (doble minnekanaler) pr. CPU. Forskjellen mellom s939 og s940 igjen er at, det er kun s940 som kan brukes i multi-CPU-systemer (den 940'ende pinnen er for SMP). Socket 940 krever også REG-minne for å kunne fungere. Socket 939 kan kjøre AMD Athlon64 og AMD Athlon64-FX. Socket 940 kan kjøre AMD Opteron og gamle AMD Athlon64-FX (s940). Hardware.no har nettopp publisert en stor artikkel om 64-bit (søk litt). I Hovedkort-delen av forumet ligger en veldig fin og oversiktlig guide laget av den fantastiske brukeren apollox, den heter . "les her før du kjøper CPU/HK" (eller noe liknende), les den. Ellers har hardware.no laget mange fine guider som ligger på siden med det mystiske navnet: guider. Endret 11. februar 2005 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
Joffer Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Forskjellen mellom s939 og s940 igjen er at, det er kun s940 som kan brukes i multi-CPU-systemer (den 940'ende pinnen er for SMP). Socket 940 krever også REG-minne for å kunne fungere. For det meste... det kommer et (par?) kort som ikke trenger ECC. Her er ett: Abit WN-2S+ - Støtter 8GB RAM none-ECC (og ECC om du har det) Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 (endret) Forskjellen mellom s939 og s940 igjen er at, det er kun s940 som kan brukes i multi-CPU-systemer (den 940'ende pinnen er for SMP). Socket 940 krever også REG-minne for å kunne fungere. For det meste... det kommer et (par?) kort som ikke trenger ECC. Her er ett: Abit WN-2S+ - Støtter 8GB RAM none-ECC (og ECC om du har det) Jeg skrev REG, gjorde jeg ikke? Og når jeg skrive REG, ja, da mener eg REG, ikke ECC. Forøvrig er bruk av non-REG-minnemoduler kun mulig på Opteroner med CG-stepping. Om CPU'er med denne steppingen er kommet ut enda er jeg litt usikker på. Endret 11. februar 2005 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå