Gå til innhold

OC p4 30 prescott - spørmål og problemer

Anbefalte innlegg

Har en p4 3,0 prescott s478 på abit ic7-g og corsair vs512 400mhz. Har forsøkt meg litt på overklokking av nevnte oppsett.Resultatene er varierende, fra å ikke engang få starta winxp (pro eng m/sp2) til å kjøre stresstest i prime stabilt (over en viss tid) og dette har reist noen spørsmål.

1. Når Prime95 melder om hardware failure, hvordan kan jeg finne ut hva det var som sviktet? (ram el cpu) Vil løsningen alltid være å øke spenning?

2. Når jeg setter cpu vcore til en gitt verdi gir ikke målinger i bios, speedfan el abit eq samme resultat som det jeg har satt. Målingene i nevnte programmer og bios er imidlertid allitd sammenfallende.

3. Hvordan kan man finne ut hvor mye spenning ram eller cpu tåler? etter det jeg har skjønt er ikke dette noe produsentene snakker så mye om på offisielle sider. Hva med cas/ras etc - hvor mye kan jeg tyne rammen på det? Er det noen spesfikke tall som gjelder for den enkelte type ram?

4. Når jeg ikke oppnår den spenningen jeg har satt det til i bios, skyldes dette dårlig strømforsyning? Finnes det programmer som kan se på kvaliteten/stabiliteten på strømforsyninger?

5. Skal cpu:dram alltid låses på 1:1 eller er det et poeng å variere dette? Hvordan?

Dette ble mange spørsmål, og som dere skjønner er jeg n00b på oc. Men jeg veit at det er mange på forumet som har meninger og kunnskap om dette så jeg slenger ut en post.

Kan forøvrig nevne at jeg har fulgt råd her på forum og satt opp en xp-120 med arctic silver goop og silenx 120mm, så temp er aldri over 50 (load) uten oc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. Når Prime95 melder om hardware failure, hvordan kan jeg finne ut hva det var som sviktet? (ram el cpu) Vil løsningen alltid være å øke spenning?

Du kan ikke finne ut hva som "sviktet".

Må bare prøve deg frem.

Å øke spenningen vil _alltid_ gi bedre stabilitet mm. varmen er faretruende høy.

3. Hvordan kan man finne ut hvor mye spenning ram eller cpu tåler?

Det er umulig å si. Kommer an på hvordan kjøling du har, hvordan IC-er du har på minnebrikkene og hvor mye den helt spesielle prosessorbrikken din faktisk takler.

Men man kan jo si sånn ca. -verdier.

Hva med cas/ras etc - hvor mye kan jeg tyne rammen på det? Er det noen spesfikke tall som gjelder for den enkelte type ram?

Jo lavere, jo bedre. 2-2-2 er det laveste man kjører, få hovedkort klarer lavere enn det.

Hva som er mest gunstig for tRAS kommer an på chipset. Noen systemer liker oppimot 11, mens andre trives best på 5.

4. Når jeg ikke oppnår den spenningen jeg har satt det til i bios, skyldes dette dårlig strømforsyning? Finnes det programmer som kan se på kvaliteten/stabiliteten på strømforsyninger?

Ja, det kan skyldes svak PSU.

Nei, det finnes ikke programmer til sånt.

5. Skal cpu:dram alltid låses på 1:1 eller er det et poeng å variere dette? Hvordan?

Gir stort sett best ytelse med den på 1:1.

Men har du dårlige minnebrikker kan det være gunstig å sette den på 5:4 e.l. for å slippe at minnet sinker deg. :)

Lenke til kommentar

Takk for utfyllende og gode svar! Skal prøve meg frem med mer spennning da.

Når det gjelder anbefalt spenning på rammen,er det noen som har testet corsair vs512 (dual pack utgaven - "value")?

Hvordan skal man gå frem for å se hvor lave tall man kan ha på rammen? begynne på 2-2-2-5 eller gå andre veien nedover fra (for mitt vedkommende) 2,5-3-3-8

Lenke til kommentar

Begynne med å sette CAS (2,5) til 2.

Deretter kan du prøve de andre en etter en.

Mye lettere å finne ut hva som ikke vil helt ned om du tar en og en.

Angående spenning så er det nok "trygt" med opp til 3v om du har god luftgjennomstrømning i kabinettet.

Lenke til kommentar

Jeg forsøkte å sette ned cas latency til 2 i stedet for 2,5. Resultatet ble light fubar og reset av cmos samt reinstall av winxp. Så det tror jeg ikke er en god ide for min ram sin del. For øvrig kan jeg nevne at det er snakk om 2x Corsair VS512MB400 i dual chan.

Jeg lurer selvsagt på hvordan man kan finne ut hva jeg kan utsette denne rammen for av tweak, men dette er vel noe som sorterer under "ram" på hardware eller overklokking generelt. Men hvis noen sitter inne med en link eller andre ressurser, post gjerne her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...