Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

formaterte pc'en feil harddisk?

Anbefalte innlegg

var med på å formaterte naboens pc nå nettop! og di flyttet alt av bilder og slike ting over på j: disken, så skulle jeg formatere c: disken.

puttet i boot-disk og skrev format c: og format d: (60 gigen var delt i 2)

di flytett alt stash over på en samsung spinpoint 40 gig.

så restartet jeg pc'en, og til min STORE overaskelse så bootet han ikke fra cd'en men istede STARTET HAN WINDOWS!

jeg fikk frysninger i ryggen! det var et grusomt syn! komm inn i windows (tok ca 1 kvarter) og så att alt på stasjon J: var borte!

hvordan kan dette gå til? 40 gigen har blitt satt inn lenge etter 60 gigen! så det burde ikke være mulig at den heter c: eller d: i bios!

det forsvant ganske mye viktig (familiebilder, musikk og spill) og er det mulig å få det tilbake!

takker sinnsykt mye for svar! svar fort : :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har rett og slett ikkje skjønt kordan en PC behandler harddisker.

Dersom du ikkje ordner opp sjølv så blir det slik:

Den første partisjonen på hdd 0 blir C:

Dersom det er to harddisker i PCen blir den første partisjonen på hdd 1 D:

Dersom det er to partisjoner på den første harddisken blir den andre partisjonen E:

Dersom det er to partisjoner på den andre harddisken blir den andre partisjonen F:

Etter partisjoner på harddiskene kommer cd/dvd-spillere.

Når du installerte Windows så hadde du en disk som du delte i to partisjoner, som ble C: og D:, også hadde du cd/dvd-spiller +++.

Også satte du altså i en ny disk, som Windows ga J:, fordi de andre bokstavene var opptatt. Så langt så godt.

Men, når du startet opp fra en BOOTDISK, så ble partisjonen på den nye disken D:, og den andre partisjonen på hdd 0 som du trodde var D: nå hadde E:

Derfor formaterte du feil disk. Tydelig at du er en fersking som ikkje har brukt MS-Dos :tease:

Lenke til kommentar

Du har også forskjellen mellom primære og logiske partisjoner, for ikke å glemme at bottdisker basert på win98/me ikke støtter NTFS partisjoner.

Er ikke helt enig med Dastardly her siden du kan delvis sette opp dette som du vil.

Windows må installeres på en primær partisjon, alle andre partisjoner settes til logisk på samme harddisk (om en da ikke skal installere flere OS og bruke en eller annen løsning til å bytte mellom disse). Problemet kan komme om en da setter inn en ny harddisk og setter første partisjon på denne også som primær da vil denne komme opp som D: som standard, om du derimot setter også alle partisjoner på denne opp som logiske vil disse legge seg etter partisjonene som er på hdd1 (som jeg da tar utgangspunk i at windows er installert på).

Lenke til kommentar

men det går jo ikke ann å formatere fra windows xp cd'a. den er bootbar, men vi fant ingen plasser man kan gjøre det.

veit bare at vist man stapper hardisken full, får man beskjed om at man må formatere og da kan man gjøre det fra cd'a menn vi tenkte at vi skulle formatere fra 98 disken og så etterpå formatere til ntfs (får beskjed om det i windows)

Lenke til kommentar
Er ikke helt enig med Dastardly her siden du kan delvis sette opp dette som du vil.

Ikkje i dos. Og når du booter fra en bootdisk til en dos-promt så betyr windows-oppsettet ditt nada. Da tilordner dos partisjonsbokstaver slik som eg beskrev.

Les innlegget mitt igjenn, vedr. forskjellen på primære og logiske partiosjoner

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...