Gå til innhold

Er det virkelig vits å kjøpe ny mob. med abb?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er det mange som strides om. Både på hovedsiden til vg og dagbladet er det artikler som hevder at det ikke lønner seg å kjøpe subsiderte telefoner. Mens mange andre påstår at det gjør det. Finn ut hva forbruket ditt er via en mobilkalkis, for eksempel telepriser.no eller dinside sin kalkulator. Så regner du ut hva du vil bruke med de ulike abonnementene.

Lenke til kommentar

om du velger forhåndsbetalt som chess kontant, mobyson, talkmore m.fl. så lønner det seg å kjøpe usubsidiert telefon, de eneste gangene det kan lønne seg å kjøpe subsidiert er noen få tele2-tilbud, tro meg, jeg har regnet mye på dette og i 95% av tilfellene med lite bruk (1 time utgående, 200 sms) lønner det seg med forskuddsbetalt og usubsidiert. Noen eksempler fra telepriser:

 

si at du kjøper en SE K500i til 195,- med privat+ ti 195,- binding et år, månedlige utgifter 129,- å opprette 200,-= 1953,- billigste på nett koster 1595, selv med frakt blir dette billigere enn den subsidierte prisen!!! sjekker så månedsprisen ved 1 time utgående og 200 sms, forbrukerkraft koster 145,- i måneden, privat + 345,- i måneden!!!

 

i løpet av et år blir dette:

forbrukerkraft: 1595,- + 150,- (frakt) + 1740 (årsforbruk) + portering 248,- = 3733,-

privat +: 195,- + 200,- (innmelding) + 4140,- = 4535,-

 

Om du bruker mobilen mer så lønner det seg enda mer å ha den billigste operatøren og usubsidiert mobil. For at dette tilbudet skulle lønt seg for en som bruker mobilen ganske lite så måtte telenor ha gitt deg 607,- sammen med k500i du kjøpte.

 

Konklusjon: om du vil ha billig mobil/abonnement bruk forskuddsbetalte alternativer på nettet og styr unna subsidierte mobiler!

Lenke til kommentar

Huff sier jeg bare :yes:

 

Dere bastante som tror man tjener på å kjøpe mobil uten binding alltid.

 

Da tror dere feil.

 

Jeg sparte 300 kr på å binde meg til Tele 2 (var det billigste abbonementet) i 18 mnd når jeg kjøpte en t310 (opprettet gratis ekstra abbonemnet), dessuten sparte jeg over 700 (solgte den med samme abonement kr på en T630 ved å kjøpe den med binding til NetCom (var før den kom som billig telefon og de hadde akkurat startet med 1 kr tilbud på telekiosken og elkjøp har en fin prisgaranti :thumbup: ), tror elkjøp hadde den til 799 da :w00t:

 

Kjæresten min sparte også penger på sin telefon ved å kjøpe den med binding til netcom.

 

Så det chess, vg,dagbladet med flere messer om at binding ikke lønner seg er tull.

 

Selvfølgelig varierer prisen kraftig og man kan ikke forvente at samme mobil har samme pris om 12 måneder, så det er å finne bra tilbud og slå til på det så lønner det seg nok.

 

P.S Dessuten skulle jeg uansett ha active talk, så det var et fett om jeg bandt meg eller ikke (sparte dessuten 200 i innmelding på å binde meg så totalt spart var 998 kr før jeg hadde begynt å ringe :thumbup: )

Lenke til kommentar

Regnekurs til Bamsemoms:

 

129,- * 12 (mnd) = 1548,- + innmeldig (hvis dette trengs 199,-) = 1747,-

 

K500 til 195,- vil da koste deg 1747 + 195 = kr1942,-

sett over et års løp.

 

Oppå dette får du da sms til 69øre og ringer for 89øre pr.mnd.

Skal vi da handle samme telefon på nettet blir den sikkert å koste slik du skriver..

 

1595

+ 95 oppkravsgebyr

+ 60 frakt

1750,-

 

Altså 192,- billigere på nett.

Så kan vi ta forbruk i betraktning...

Ingen ringer totalt sett i 60min over en måned.. Fleste jeg kjenner har abo og ligger på et sted mellom 700-1200 pr.mnd. på regningen sin.. og d vil si over 300min ringing +/- 200sms

 

Men kansje da 175min ring, så møtes vi på halveis.

 

Sense abo Ringing:

0,- pr.mnd.

0 til 60 min. 0,99 = kr 119,50

60 til 120 min. 1,49 = kr 89,40

120 til 300 min. 0,99 = kr 54,50

Totalt: kr 263,40

 

Sense abo SMS: (Vi regner da 200stk.)

0 til 60 stk. 0,69 = kr 41,40

60 til 120 stk. 0,59 = kr 35,40

120 til 300 stk. 0,49 = kr 39,20

Totalt: kr 116,-

 

Alt i alt:

Innmelding: 199,-

Forbruk: 263,4+116 = 379,40

Telefon: 1750

kr 2328,40 usubsidiert

 

Med Telenor Privat+ / Netcom ActiveTalk (samme pris)

129,- pr.mnd.

175 ringeminutter 0,89 = kr 155,75

200 sms 0,69 = kr 178

 

Alt i alt:

Innmelding: tatt med tidligere

Forbruk: 155,75+178 = 333,75

Telefon: 1942

kr 2275,75 subsidiert

 

 

 

Konklusjon:

En som "bruker" telefonen til litt mer enn å se på den komme unna med å handle subsidiert telefon. Det å bruke øre priser på utregningen er litt teit av meg da oppkravsgebyr og frakt varierer fra leverandør til leverandør.

Vidre, hvis en handler hos en forhandler så har man 99% av tilfellene en partner som tar seg av alt som har med service/reklamasjoner å gjøre. Betaler frakt og omkostninger dette har og i tillegg hjelper han deg om du lurer på andre ting.

 

Derimot, på nettet har man 15dager angrerett. Men må dekke service / reklamasjons utgifter selv, og må også bruke sin egen til til alt dette. Og det er tidkrevende.

Lenke til kommentar

Man har da krav å få igjen sine utlegg ved reklamasjon jfr. fkjl § 30.

 

Så hvis man er skikkelig gnien så kan man strengt talt kreve at butikken skal dekke transport kostnadene du har hatt for å få telefonen på service. Men det er det ingen som gjør heldigvis :D (snakker da ikke om fjernsalg).

Lenke til kommentar
Man har da krav å få igjen sine utlegg ved reklamasjon jfr. fkjl § 30.

 

Så hvis man er skikkelig gnien så kan man strengt talt kreve at butikken skal dekke transport kostnadene du har hatt for å få telefonen på service. Men det er det ingen som gjør heldigvis :D (snakker da ikke om fjernsalg).

Dette har jeg krevd hver gang jeg har hatt noe feil med mine fjernkjøpte varer, men det er noe som viser seg å være vanskelig å få hevd for i praksis.

 

Grunnen er nok at de som driver disse butikkene ikke kjenner loven godt nok i tillegg til at DE er gniene.

 

Uansett blir det mye ekstra styr om det skjer noe feil med en vare som er fjernkjøpt.

Lenke til kommentar

Crazysteps: Det blir for dumt å sammenligne med sense abonnement, det er jo langt fra det billigste, jeg sa forskuddsbetalte da disse er de billigste. sense abonnement er et type abonnement som sense subsidierer tlfer med. jeg tok jo utgangspunkt i frakt på 150,- når billigste abonnement koster under det halve i måneden så er det klart du sparer mye på å kjøpe usubsidiert ved selv et minimumsforbruk som jeg nevnte. Om du ringer mer så lønner det seg ytteligere å kjøpe usubsidiert. Hvorfor i all verden sammenligner du forbruk for en måned? du må selvsagt sammenligne når bindingstia er ute etter et år, og å si at telenor og netcom privat+/activetalk er likt priset er tull, koster jo 60% ekstra å ringe en nectomer fra telenor, 1/3 av norge har jo faktisk netcom, såklart ringer de som har telenor av og til til noen med netcom. Det er først da du ser hva du virkelig har spart...

 

Når ringeprisen hos telenor og netcom er 0,89 og smsprisen er 0,69 pluss månedsavgift på 129,- så kan du sammenligne det med eks noextras: 0,79 å ringe til alle (telenor tar jo til og med 0,55 ekstra til netcom!), 0,40,- for sms og ingen månedsavgift. MMS koster jo 50 øre mindre i tillegg. Om vennene dine har forbruk på opptil 1000,- så hadde de ihvertfall spart mye! Han jeg deler hybel med hadde netcom activetalk før, fikk regniger på 700 omtrent hver måned, nå får han regninger på 350,- etter å ha byttet til chess knockout med same forbruk!

 

Angående handling på nett: mange webshopper dekker faktisk dine fraktutgifter og gir deg avslag i pris om det er feil med første tlf du får, eks: www.mpx.no og www.forbrukershop.no

Endret av Bamsemoms
Lenke til kommentar

Bare som en liten comment:

 

Var min kjære kollega Thore som satte opp regnestykket, jeg har ikke noe med dette å gjøre. Han lånte min forumkonto et øyeblikk bare.

 

Utover dette kan det sies at om de absolutt rimeligste nettbutikkene som selger mobil uten abo hadde hatt en avtale med netcom eller telenor hadde man spart ørlite grann med subsidierte telefoner. Når vi som forhandlere i netcom og telenorbutikker kjøper oss telefoner kjøper vi nemlig til innkjøpspris og trekker fra provisjon fra både ett og kanskje to-tre nytegnede abonnementer for å spre betalingen ned over et år. Dette pleier å gå ca i null, men gir oss rentefri betalingsutsettelse i 12 mnd :)

Lenke til kommentar

ok, vi kan ihvertfall være enig om dette: stort sett vil det på sikt ikke lønne seg å kjøpe subsidiert, noen tilbud er dog veldig bra, et eksempel: da k700i kostet 3700,- på billigste webshopi sommer, fikk jeg tilbud om den med netcom activetalk for 1200,- (pluss innmelding 200,-) og siden jeg er coop-kunde får jeg 8% rabatt (tilbakebetalt ved nyttår). Dette ville nok lønt seg for meg, men jeg liker ikke å binde meg og foretrekker forskuddsbetalt fremfor abonnement (bor forskjellige steder, hybel, hjemme og hos dama til tider så det har hendt jeg blir for sein til å betale regninga når den dukker opp feil sted) men jeg må likevel inrømme at det var et meget godt tilbud som jeg virkelig vuurderte. Om du der og da har lite penger så er det lurt å kjøpe subsidiert, dessverre er det mange studenter som før eller siden ikke greier å betjene regningene sine og ender opp med purringer og innkasso (stod på nyhetene nylig), så for de som tenker litt langsiktig og vil være mest mulig økonomiske så vil de billigste operatørene være mest lønnesomme i det lange løp stort sett...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...