Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Akkurat kjøpt WRT54G - har store problemer

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat kjøpt meg en Linksys WRT54G som jeg nå prøver å få til å funke. Jeg har nettverkspeiling under frysepunktet, og sliter allerede 10 sekunder etter at jeg har satt inn installasjons-CD'en... :blush:

"Checking Internet Connection"-boksen kommer til 99% og blir så bare stående og gå og gå i evigheter. Noen som vet hva som får den til å henge seg opp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar!

Jeg har ikke fått svart før nå for jeg har holdt på å styre fælt med dette... :no:

Jeg ga opp å bruke cd'en og prøvde så å sette opp routeren manuelt. Jeg kommer inn på routeren, og legger inn informasjon mer eller mindre på lykke og fromme...

Jeg har NGT. Skal jeg da velge PPPoE på "Internet Connection Type"? Hva skal jeg i såfall skrive på username og password? [email protected] og passordet til mailen min hos NGT?

Lenke til kommentar

Du skal ikke bruke PPPoE med NGT trenger ikke bruker/passord

Mener at du bare trenger å koble dentil så fungerer det helt av deg selv..

Da er det bare å skru på sikkerheten på det tråløse

Endret av taz
Lenke til kommentar
Fortell først hvilket oppsett du skal kjøre. Har du router rett ut, eller har du et ADSL- modem først, eller har du et ADSL-modem med routerfunksjon før Linksys'n din?

Beklager at jeg ikke svarte på spørsmålet, jeg ble helt ør i hodet av all prøvingen og feilingen i går kveld... :no:

Jeg har ADSL fra Nextgentel med Netopia Router 3351. Linksys'en skal da stå "mellom" Netopiaen og pc'en, men det er vel kanskje en selvfølge?

Jeg vet ikke helt hva PPPoE er, men i oversikten over mine nettverkstilkoblinger står det PPPoE under "Bredbåndstilkobling" (dentilkoblingen jeg bruker med "ikke-trådløst" internett). Jeg har som dere skjønner ikke peiling overhodet og lurer på om jeg har tatt meg vann over hodet her... :blush:

Bare spør hvis dere trenger oppklaringer, så skal jeg svare så godt jeg kan.

Lenke til kommentar

Da har du altså tenkt å ha 2 stk. routere etter hverandre. Da blir det hele en smule vanskeligere enn vanlig, men ikke umulig.

Du må da skru av routing- funksjonen på den ene - og du må velge hvilken av de to som skal ha DHCP- ansvaret (altså hvilke av de to som skal dele ut adresser til dine andre PC'er i huset).

Lenke til kommentar

Det blir to routere etter hverandre, ja. Har hørt rykter om at det kan være litt trøblete, men jeg fant ut i denne tråden at det skulle være mulig å skru av routerfunksjonen, så jeg tok sjansen og kjøpte Linksys'en.

Må jeg inn og ordne i routeren fra NGT også? Kan jeg gjøre stor skade der? :ermm:

Regner ikke med at noen gidder å skrive en oppskrift til meg, men er det noen som har en link hvor oppsettet av routerne forklares trinn for trinn?

Lenke til kommentar

Takk, skal prøve det når jeg kommer hjem fra jobben. Håper jeg får det til...

Må forresten legge til at jeg tror jeg klarte å få trådløs forbindelse mellom pc'en og Linksys'en i går. Pc'en fant det trådløse nettverket mitt og jeg fikk "connection", men jeg kom meg ikke på internett trådløst.

Lenke til kommentar

Nå har jeg styra med dette hele helga, med det resultatet at jeg nå er helt uten internett, det være seg med eller uten tråd... :blush:

Jeg kommer meg faktisk trådløst inn på Netopia'en, så noe må jeg vel ha gjort riktig. Har fått med meg at DHCP skal skrus av i en av routerne. Skal det skrus av i Linksys'en eller i Netopia'en? Noen forslag til hva jeg kan ha gjort feil? Jeg har som tidligere nevnt null peiling på dette, så ingen forslag er for "dumme".

Lenke til kommentar

Det enkleste du gjør er å la netopia'en stå som den gjør, også bare slå av alt som heter router-funksjonalitet på linksys'en. Det sparer deg ganske mye arbeid. :)

Når jeg satte opp min Cnet-router som trådløst aksesspunkt, fant jeg ut at jeg hadde kobla "feil". Cnet routeren har en WAN port (der man tar inn nett fra evt. modem eller whatever) og 4 LAN-porter (vanlig 4 ports switch).

Brukte jeg WAN så fikk jeg, ganske naturlig, et nett i et nett, siden denne routet trafikken inn på et nytt nett (trådløsnettet og de fire LAN-portene).

Jeg endte opp med å ikke bruke WAN-porten i det hele tatt etter å ha konfigurert ferdig, det var rett og slett ikke behov for det. Jeg satte ganske enkelt statisk ip på cnet'en (bruker web-grensesnitt for config), slo av alt av routing, dhcp med mer, satte opp trådløst-nettet med sikkerhet og tilgangskontroll, og voilà. Trådløst nett, med samme ip'er som det vanlige nettet. :)

Nå KAN det jo være at du vil at trådløs-nettet skal ha egne ip-adresser, og ikke samme "range" som på det vanlige lokalnettet ditt, og da burde du bruke WAN-porten. :)

Lenke til kommentar

Vel, jeg vil si motsatt..........:-) Jeg skrudde av DHCP på mitt modem, og bruker min trådløse router til å dele ut adresser til resten av maskinene.

Så etter min anbefaling tilsier det at johndoe144 skal skru av DHCP i Netopiaen, og aktivere DHCP i Linksys'en - slik som jeg har skrevet 5 poster ovenfor denne.

Lenke til kommentar

hei

pppoe er som sagt "dial up" på bredbånd og telenor brukte det før (mulig de gjør det enda) hvis du er sikker på at du ikke har blitt tildelt brukernavn eller passord så kan det hende at du kjører bridge. da er det vpi/vci verdiene som er viktige å ha riktig. de verdiene kan du få ved å ringe ngt kundesupport, eller sikkert en plass på nettet. noen routere klarer å finne slikt selv, fikk låne en billion xdsl modem/router som fant alt selv. jeg brukte 2 dager på å få min 3Com på nett hos Tiscali!

Lenke til kommentar

Tusen takk for mange svar! Det er litt vanskelig å vite hva jeg egentlig skal spørre etter siden jeg er så ny på dette...

Jeg har prøvd å deaktivere DHCP i Netopia og ha på DHCP i Linksys, og omvendt. I Linksys-konfigurasjonen er det et valg for om man vil bruke Linksys som gateway eller router. Hva skal jeg velge der?

Det er jo også veldig rart da, at jeg nå ikke har internett i det hele tatt, selv med kabel rett fra Netopia til pc'n. Jeg har trykka inn reset-knappen på Netopia, så da skulle vel all ugagnen jeg evnt har gjort der bli sletta?

Lenke til kommentar

Linksys som router. Default gateway skal settes både i Linksys og Netopiaen - og skal da være lik.

Selv om du resetter, er det ikke sikkert at all "ugagn" blir resatt. Trekk ut strømkontakten - og la den være av i 5 - 10 minutter før du setter den inn igjen. Det er litt ulikt fra modem til modem...........

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...