Gå til innhold

Ny disk i gammel PC - vil ikke boote ordentlig.

meastp

Anbefalte innlegg

Hei!

Forsøker å sette inn en relativt ny harddisk, en western digital caviar se 80GB, i en gammel siemens nixdorf (pentium 2 300mhz, originalt 64MB RAM etc.).

Jeg har oppdatert BIOS til nyeste jeg fant, men allikevel "finner" jeg ikke disken. Hele bootinga stopper når den kommer til harddisken. I BIOS er den satt til "Auto", men det ser ikke ut som den klarer å automatisk detektere disken.

Finnes det drivere jeg skal bruke? Manuell konfigurering (hvor finner jeg relevant info)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du finner manuelle innstillinger til disker på Western Digital sine sider, men siden maskinen er såpass gammel kan det være at biosen ikke støtter denne disken. Jeg er litt usikker på dette men jeg tror at virkelig gamle bioser bare støtter 8.4GB. Jeg vil først se etter en biosoppgradering, så vil jeg se hva WD har å si om saken mener at jeg for lengesiden hadde samme problem, men at de hadde en eller annen fix.

Lykke til, en maskin varer jo evig, i motsetning til mennesket :-)

Lenke til kommentar
Du finner manuelle innstillinger til disker på Western Digital sine sider, men siden maskinen er såpass gammel kan det være at biosen ikke støtter denne disken. Jeg er litt usikker på dette men jeg tror at virkelig gamle bioser bare støtter 8.4GB. Jeg vil først se etter en biosoppgradering, så vil jeg se hva WD har å si om saken mener at jeg for lengesiden hadde samme problem, men at de hadde en eller annen fix.

Lykke til, en maskin varer jo evig, i motsetning til mennesket :-)

Jag har allerede oppdatert BIOSen:

Her er link til siden jeg lastet den ned fra.

Vil det hjelpe å stille inn manuelt, da? Vil den ikke stoppe ved 8.4GB uansett?

EDIT: Joda, den fungerte ikke da heller (manuell)

Endret av meastp
Lenke til kommentar

Du har sikkert rett. google litt etter "large Harddisk LBA windows old machine" så finner du sikker litt info. Jeg vet at feks linux ikke bruker bios til å aksessere disken, men hvorvidt det hjelper oss desktopjunkies aner jeg ikke. Ta uansett en titt her her for en rask innføring i problemet.

Lenke til kommentar
Du har sikkert rett. google litt etter "large Harddisk LBA windows old machine" så finner du sikker litt info. Jeg vet at feks linux ikke bruker bios til å aksessere disken, men hvorvidt det hjelper oss desktopjunkies aner jeg ikke. Ta uansett en titt her her for en rask innføring i problemet.

Jeg kommer til å bruke linux, vil det fungere, da?

Hvordan skal jeg få bootet uten å ha noe som BIOSen kjenner igjen? (har en 3GB disk jeg kan bruke)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...