bergetun Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 (endret) Var det noen som såg "Vil du bli millionær" på tv2 i dag. der det første spørsmålet var "Hva kaller man en person som skaffer seg ulovlig access til ett datasystem?" Alternativene var Hacker og Cracker pluss to andre som jeg ikke husker.. Svaret skulle vel vært "Cracker", men i følge TV2 så var det "Hacker" Jeg hadde iallefall svart Cracker og røket ut på første spørsmål. Hva ville du svart ? Endret 10. februar 2005 av bergetun Lenke til kommentar
A.J Green Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Hacker Litt lett å gå ut så tidlig da. Lenke til kommentar
nitrometh Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Vet at det er cracker, men veldig få som vet at dette er riktig betegnelse. Hadde sagt hacker. Er det som alltid blir brukt i media. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Alternativene var Hacker og Cracker pluss to andre som jeg ikke husker.. "Nerd" var iallefall et svaralternativ. Siste husker jeg ikke. Hva ville du svart ? Tror jeg hadde sagt noe slik: "Jeg må nok arrestere deg på dette spørsmålet Fritjof. Siden dette er et allround spørreprogram og ikke noe spesial-nerde-quiz, forventer dere garantert "hacker" som svar. Dette er dog uheldig språkbruk som har vært brukt i media i senere år, siden dette ordet i utgangspunktet er et positivt ladet ord, i motsetning til ordet "cracker" som nettopp handler om å bryte sikkerhetsløsninger, kopisperrer o.l. Svaret bør derfor være "cracker" men siden jeg ønsker å vinne litt penger idag og ikke fremstå som en fjott som ryker ut på første spørsmål svarer jeg "hacker" selv om det skjærer i ørene mine." http://en.wikipedia.org/wiki/Hacker Lenke til kommentar
Neptun_ Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Vet at det er cracker, men veldig få som vet at dette er riktig betegnelse. Hadde sagt hacker. Er det som alltid blir brukt i media. Jepp. Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Ville nok svart hacker siden vanligvis blir brukt i media, men jeg hadde poengtert at cracker burde vært det korrekte alternativet. OT: Fra dictionary.com hack·er1 P Pronunciation Key (hkr) n. Informal 1. One who is proficient at using or programming a computer; a computer buff. 2. One who uses programming skills to gain illegal access to a computer network or file. 3. One who enthusiastically pursues a game or sport: a weekend tennis hacker. hacker cracker n. One who breaks security on a system. Coined ca. 1985 by hackers in defense against journalistic misuse of hacker (q.v., sense 8). An earlier attempt to establish `worm' in this sense around 1981-82 on Usenet was largely a failure. cracker Lenke til kommentar
Musty Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 3. One who enthusiastically pursues a game or sport: a weekend tennis hacker. hahaha.. tennis hacker.. den har jeg aldri hørt før Lenke til kommentar
bergetun Skrevet 10. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2005 Så da hadde jeg nok ryket ut på første spørsmål hehe .. Uansett veldig teit spørsmål mener iallefall jeg. Dagbladet og VG har faktisk vært flinke i det siste å bruke Hacker og Cracker riktig. Sist var saken om crackere som kunne kødde med bilen din. Lenke til kommentar
whom Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Reagerte også på den. Tengte jeg skulle lage post om det selv faktisk Var et skikkelig dumt spm. Jeg hadde nok svart hacker, siden det er det vanligste begrepet og tatt i betraktning at det var første spm... Men jeg føler "cracker" blir mer rett enn "hacker" Lenke til kommentar
bergetun Skrevet 10. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2005 (endret) Det første jeg tenkte var: aha, dette er ett lure spørsmål, de vil at man skal tro at det er hacker siden "alle" tror dette er navnet på en person som bryter seg inn i datasystemer. Endret 10. februar 2005 av bergetun Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå