Fred-rik Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Jeg har bygd nå bygd en PC. Alle viftene starter som de skal (selv skjermkortvifta), lysene lyser, men jeg får svart skjerm på skjermen! Jeg har PCIe skjermkort, og er det noe mer man skal gjøre enn å bare plugge det inn? Er det feil med skjermkortet, eller er det noe jeg har glemt? Jeg mener at jeg har satt alt inn riktig. PS: Jeg har kjøpt helt ny harddisk så den er helt tom. Kan det være en grunn? Lenke til kommentar
los_bordos Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 (endret) grei feilsøking: Plugg ut alt unntatt skjermkortet. Skjekk manualen for hovedkortet og reset biosen. Dette bør i allefall gi deg en feilmelding om at alt er plugget ut, med en eller annen respons på skjermen. Husk å teste skjerm og skjermkabel først (selvfølgelig) på en annen maskin. Forresten, plugge ut alt, det gjelder evt pci kort og disker, diskettstasjon osv. Da har du et utgangspunkt, så kan du begynne å sett i komponenter igjen. Endret 10. februar 2005 av los_bordos Lenke til kommentar
mylife Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 PS: Jeg har kjøpt helt ny harddisk så den er helt tom. Det har ikke noe å si i hvert fall. Du skal jo få bilde på skjermen uten noe software inne. Ville gjort som los_bordos foreslår. Har du husket å koble til strøm på Skjermkortet ditt? Lenke til kommentar
Sephiroth Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 har du husket og koble til den lille 4 pins strømtilførselen da ? Lenke til kommentar
Fred-rik Skrevet 10. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2005 Jeg kobla den 4 pins-greia til hovedkortet, og hele kjelleren ble mørk lagt. PSUen kortslutta kort og godt :\ Lenke til kommentar
soundlord Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Jeg kobla den 4 pins-greia til hovedkortet, og hele kjelleren ble mørk lagt. PSUen kortslutta kort og godt :\ Du satte den vel ikke den 4 pins kontakten sammen med den stor størmtilførslen som skal stå på hovekorte?satte du den for seg selv øverst til venstre på hovedkorte,er ikke sikkert du har den på samme plass som meg,men syns jeg hørte noen sa at hovedkorte gikk til helvette om du satte den sammen med den andre... Lenke til kommentar
Fred-rik Skrevet 11. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2005 Jeg har jo den 24 pin greia, som jeg satt der hvor den skal sitte. Og den 4 pins satt jeg oppe i venstre hjørne, ved siden av prossesoren. Det står i hovedkortets manual at det er den som skal gi strøm til CPUen. Er det sjangse for at hovedkorte har gått til helvete? :\ Lenke til kommentar
trollshaw Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 hvilket hovedkort har du? og hvilken prosessor? Lenke til kommentar
karasjok Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 (endret) Jeg kobla den 4 pins-greia til hovedkortet, og hele kjelleren ble mørk lagt. PSUen kortslutta kort og godt :\ Noe er ødelagt, garantert! Sikkert Skjermkortet, i beste fall hvertfall. Vær forberedt på at CDROM, Keyboard, RAM, CPU, GPU er noe eller helt defekt. Det skjedde med min etter litt kortslutting. Er du heldig så har du bare ødelagt skjermkortet. Jeg har også satt begge "strømkontaktene" på HK, den lille og den store. Er det helt feil? Endret 11. februar 2005 av karasjok Lenke til kommentar
kuulan Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Jeg kobla den 4 pins-greia til hovedkortet, og hele kjelleren ble mørk lagt. PSUen kortslutta kort og godt :\ Hadde akkuratt samme problem da jeg koblet til 4 pins-saken (CUP strøm) til det nye hovedkortet jeg kjøpte for noen uker siden. Koblet alt til og sikringen på rommet gikk. Prøvde så å koble til mitt gamle hovedkort og det samme skjedde da (selv om jeg ikke her brukte den ekstra CPU strøm kontakten (4 pin)). Prøvde også å skifte sikring i PSU-en men dette hjalp heller ikke. Det som hadde skjedd for meg var rett og slett at PSU-en tok kvelden, mulig det ikke taklet det "lille ekstra" eller at 4 pins kontakten alltid har vært ødelagt og at jeg ikke merket det før jeg brukte den. Måtte hverfall kasere PSU-en, synd siden det var en ok Chieftech Heldigvis fikset alt seg da jeg skaffet meg en ny PSU, har heller ikke hatt noen problemer med det nye hovedkortet, Ram eller CPU. Så råder deg til å teste med en annen strømforsyning og se om dette hjelper. PC deler tåler ofte mer enn en frykter.... Lenke til kommentar
Fred-rik Skrevet 11. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2005 Får jeg igjen dette på garrantien eller reklamasjonsrett? Har akkurat kjøpt dette. Hvis deler er defekte, kan få nye deler på garrantien eller reklamasjonsretten? Har brukt 7300 kr på deler, så jeg blir temmelig pissed hvis jeg ikke får noe tilbake... (kjøpt hos mpx) Lenke til kommentar
nikhuse Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Så lenge alt er gjort forsvarlig har du retten din..Prøv først med en ny PSU..Funker ikke dette..Feilsøking/send tilbake.. Lenke til kommentar
Fred-rik Skrevet 12. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2005 Men jeg skjønner ikke. Hvorfor er det galt å sette på den 4 pinnen som ifølge hovedkortets manual skal gi CPUen strøm? Jeg er ikke særlig god i dette, så jeg håpet at sånne problemer ikke skulle oppstå :\ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå