Gå til innhold

Pcen bråker som et uvær - hva bør skiftes?

Anbefalte innlegg

Har bygget meg ny pc. den fungerer helt fint, eneste minus er at den bråker noe helt sinnsykt. Har en mistanke om at det er CPU-viften og/eller PSU'en. har ingen viftestyring etc. kjører alt automatisk.

KAbinettet er et Thermaltake Tsunami, og jeg bruker standardviftene som fulgte med i det, samt Boxed-kjøleren til Intel 3,2ghz cpu'en.

PSU'en er en Thermaltake butterfly 480W.

:hmm: har noen erfaringer/råd med dette problemet??? Bør jeg evt. bytte PSU / CPU-kjøler, isåfall hvilke er gode???

Har sett litt på Thermalright XP-120 med Intel-brakett, og hvilken vifte bør jeg velge til denne? Er opptatt av å få minst mulig støy som mulig, men også såklart at man ikke steker CPU'en :p

På forhånd takk for alle svar!!! :thumbup:

Mvh Eivindlt

Endret av eivindlt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Åpne PCen og start den opp.

Plugg fra CPUvifta et kort øyeblikk og hør om det ble bedre, sett fingeren på skjertmkortvifta og NBvifta.

Hjelper ingen av disse så gjenstår bare strømforsyninga og harddiskene.

Husk at viftene må ikke stoppes i mer en et par sekunder.

Lenke til kommentar

Tok det bare som ekstra sikkerhet.

Det som i værste fall skjer er at komponenten som vifta skal kjøle brenner.

Tiden avhenger selvsagt av hvor massiv kjøleren er.

En stor klump metall tar lengere tid å varme opp en en liten, men poenget er at man ikke stopper viftene for lenge.

EDIT: 1000 poster

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Det er ofte viften på skjermkortet (da spes. skjermkort av nyere model) og PSU (strømforsyningen) som er de største synderene i systemet. Mange av de nye hovedkorta har støtte for regulering av viften på cpu, så denne er ikke så påtrengende som før.

Jeg kjenner ikke til den PSUen så jeg skal ikke uttale meg om den, husk derimot at det ikke nødvendigvis er behov for å bytte hele strømforsyningen. Bare viften.

Når det gjelder skjermkort kan du sette på en passiv kjøler ala. ZM80DHP(295,-) skal du bruke denne på skjermkort over ATI 9800Pro ol. anbefales det bruk av vifte.

Etter Zalmans egne anbefalinger bør du bruke ZMVF700CU(299,-) på nyere kort (se ill.)

vf700_list.gif

Til CPU er det en fordel med en stor og god kjøleribbe, t.d. MIST Megatower(395,- finnes også i en version med vifte inkl. i pris/pakke til 495,-) og Swiftech MCX775V (ment for socket 775)

Kombinerer du en av disse ribbene med en stillegående vifte t.d. Papst 4412FGL, 26dbA(159,-). Merk at du her må sjekke hva som passer til kjøleribben.

Se litt på utvalget innen vifter hos Microplex. Jeg er usikker på hvilken vifte du trenger til den PSUen, siden det nå er vanlig med både 80mm og 120mm. Vendur selger forøvrig SilenX vifter som er meget stillegående med god air flow, men disse koster noe mer (merk dog at det følger med gummifester til viftene, disse hindrer event. vibrasjoner fra viften(e) til å forplante seg videre og lage mer støy/bråk)

Kabinettvifter og harddisker kan også bidra til støynivået, som nemt over.

Endret av am3k
Lenke til kommentar

Vammkjøling kan hjelpe, i hvilken grad avhenger av hvor mye du kjøler (samt hvor mye støy PSU og HD genererer).

Om du velger vannkjøling på CPU, GPU og NB har du eliminert tre støyfaktorer. Nemte ikke dette i forrige innlegg, men de små viftene som noen HK produsenter bruker på NB kan være noen skikkelige bråkebøtter.

Fordelen ligger i at du nå kan bruke større vifter (120mm) som kan kjøre på lavere turtall enn ellers (teoretisk kan du kjøre vifteløst om du bruker stor nok kjøleribbe, se wunders Project Lian-Li Fanless).

Du kan dessuten finne mye informasjon om vannkjøling under Kjøling - Vann og ekstrem kategorien :)

Lenke til kommentar

Tror hovedproblemet ditt ligger i de to 120mm viftene i kabinettet samt 92mm vifta i døra. Få disse på ei viftestyring eller manuelt koble dem opp mot f. eks. 7V så skal du se det blir andre boller. For å sjekke denne teorien, ta å koble disse viftene ut, start maskina, hør på lydnivået, koble så viftene i igjen og sjekk forskjellen. Merk at det er særdeles dumt å koble viftene på selve hovedkortet mens maskina går, (dette pga stor mulighet for kortsluttning på eventuellt komponenter du kommer borti) det skal dog gå helt greit å koble de til en ledig molex kontakt.

Ta så å hold fingeren inn mot midten av viftehuset på de andre viftene slik at de stopper, du kan da lett skille ut hvem som bråker mest. NB: IKKE stikk fingre eller andre ting inn i selve bladene på viftene, er det ikke personskade som skjer så er det gjerne skade på selve vifta. Skift disse viftene eller sett dem på lavere hastighet ved hjelp av f. eks. 7V.

Etter du har dempa viftene vil du så ha bedre mulighet til å finne ut hva anna du kan modifisere for å dempe støyen ytterligere. Som f. eks. harddisker i strikkoppheng ol.

Overnevnte 7V triks fungerer som følger: I ei vanlig vifte (i PC verdenen) går det 2-3 ledninger, herav er en for 12V (rød), en for 0V (svart) og en ledning for vifteovervåkning (RPM). Sistnevnte finnes ikke på alle vifter. Hvis du i stedet kobler de to førstnevnte opp mot rød og gul ledning i en standard molex kontakt vil du gi vifta 12V, men siden du i stedet for 0V som jord har 5V som jord, vil vifta ha 7V over seg. Den vil da gå med ca. halvvert luftstrøm og ca. en fjerdedels støy. Trikset utføres gjerne med sukkerbit eller hvis vifta allerede har molexkontakt kan du bare bytte om på pinnene i molexen. Merk at hvis du går for sistnevnte bør du passe på at du ikke kobler annet enn vifter videre i kretsen.

(Si ifra hvis noe var veldig uklart)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...