Gå til innhold

FPS og Hz


Klein

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, men 5000 Fps vil ikke se så bra ut hvis du sitter med en skjerm, som kun kan vise 50 bilder per sek. (hz)

 

Har sett en rekke mennesker skru av V-sync'en får å få høyere fps. Kan ikke se at dette skal gi noe bedre bilde. Det må jo være bedre at skjermkortet kjører synkront med skjermen, på f.eks. 85 hz og 85 fps.

 

Eller hva?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-20 18:52, Bad_Mojo skrev:

Ja, men 5000 Fps vil ikke se så bra ut hvis du sitter med en skjerm, som kun kan vise 50 bilder per sek. (hz)


Har sett en rekke mennesker skru av V-sync'en får å få høyere fps. Kan ikke se at dette skal gi noe bedre bilde. Det må jo være bedre at skjermkortet kjører synkront med skjermen, på f.eks. 85 hz og 85 fps.


Eller hva?


 

Ja det er helt riktig. Hvis frameraten overstiger refreshraten til skjermen vil man oppleve tearing i grafikken. V-sync burde kun være av når man skal kjøre benchmark.

Når man kjører 85hz eller 75hz for den sak skyld så vil man ikke oppleve noe mindre flyt i grafikken med at v-sync er på. Det viktige er at frameraten ikke blir så lav at man opplever hakking.

Lenke til kommentar

Det mest optimale er å kjøre skjermen i 85 Hz. Noe mindre så vil det flimre, og noe mer enn det så merker man ikke forskjell.

 

Menneske øyet oppfatter ikke mer enn 60 fps i spill, så det er regnet som perfekt flyt i spill. Men har man ett skjermkort og CPU konfig som klarer å pumpe ut 120 fps i f.eks en oppløsning på 1024x768 som de fleste spiller i, så betyr det jo at hardwaren er kraftig nok til å gå opp ett hakk eller to i oppløsning og oppnå enda en bra flyt. Så etter min mening kan man aldri få for rask PC :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-22 18:28, Betroz skrev:

Det mest optimale er å kjøre skjermen i 85 Hz. Noe mindre så vil det flimre, og noe mer enn det så merker man ikke forskjell.


Menneske øyet oppfatter ikke mer enn 60 fps i spill, så det er regnet som perfekt flyt i spill. Men har man ett skjermkort og CPU konfig som klarer å pumpe ut 120 fps i f.eks en oppløsning på 1024x768 som de fleste spiller i, så betyr det jo at hardwaren er kraftig nok til å gå opp ett hakk eller to i oppløsning og oppnå enda en bra flyt. Så etter min mening kan man aldri få for rask PC :smile:



 

Man har ikke 120fps stabilt i alle situasjoner i spillet, man snakker da gjerne om gjennomsnitt framerate og 120fps gjennomsnitt er ikke overkill siden frameraten kan synke ganske mye.

Jo høyere gjennomsnitt framerate man har jo bedre er det siden sjansen for at frameraten skal synke under 60fps blir mindre.

Lenke til kommentar

Må de som ikke klarer å tyne skermkortet sitt til å yte over 30fps prøve å komme med noen rare ideer nå?

 

Regel: Høyest er best, høyest er glattest, høyest er bedre enn 0-30fps kortet ditt :grin:.

 

_________________

Asus P4B533-E

Pentium 4 2,26GHZ@3,1GHZ (180x17)

2x Corsair 256MB PC3000 DDR :roll:

Gainward GF4 Ti4400 330/690 by NvMax

 

En gammel Swiftech MC462 er fin og ha :grin:!

 

[ Denne Melding var redigert av: MrA| på 2002-06-23 17:17 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-24 01:41, Cursed skrev:

hvorfor skal man absolutt ha 50-70fps??


20fps stabilt holder for meg :smile:


er blitt vant til lav fps etter masse dungeon siege spilling med et tnt 8mb :smile:


lå i 6-18fps :smile:


 

Med slike spill som Dungeon Siege kan man leve med lav framerate siden det ikke er så mye bevegelse i bildet, selv om 6-18fps er i det minste laget.

Men 20FPS på f.eks Quake3 er ikke holdbart for selv den minst krevende personen.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-24 10:53, MistaPi skrev:

Quote:


Den 2002-06-24 01:41, Cursed skrev:

hvorfor skal man absolutt ha 50-70fps??


20fps stabilt holder for meg :smile:


er blitt vant til lav fps etter masse dungeon siege spilling med et tnt 8mb :smile:


lå i 6-18fps :smile:


 

Med slike spill som Dungeon Siege kan man leve med lav framerate siden det ikke er så mye bevegelse i bildet, selv om 6-18fps er i det minste laget.

Men 20FPS på f.eks Quake3 er ikke holdbart for selv den minst krevende personen.

har 20 fps i CS på dette møkk ATI kortet og er ikke mye tilfreds.. *glede seg til gf4 kortet kommer* :smile:

Lenke til kommentar

Så man kan konkludere slik eller.......:

- La v-sync være PÅ?

- Kun av ved f.eks 3D-mark 2001?

- Kjøre skjermen i 85 Hz (100 Hz for de som kan det)?

________________________

Chieftec Dragon 340W

Asus A7M 266 DDR

Asus GF4 Ti4400 128mb

AMD xp2000+

AMD Pro Waterkit

768 Mb TwinMos DDR 2100

Seagate Barracuda IV 60 GB

Lenke til kommentar

Alle tegnefilmer har 25 FPS. Dette ble satt som standard allerede på 40-tallet ellerno. Dette fordi det raskeste øyet greier å oppfatte faktisk er 25 bilder i sekundet. Alt over det merker vi ikke.

Du kan ikke sitte og si at det er dårlig framerate på de gamle disneyfilmene liksom :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-28 04:07, Metronome skrev:

Quote:


Den 2002-06-24 10:53, MistaPi skrev:

Quote:


Den 2002-06-24 01:41, Cursed skrev:

hvorfor skal man absolutt ha 50-70fps??


20fps stabilt holder for meg
:)

er blitt vant til lav fps etter masse dungeon siege spilling med et tnt 8mb
:)

lå i 6-18fps
:)


 

åssen "møkk ati-kort"... må være veldig møkk.. tilogmed med ati xpert 2000 hadde jeg over 30 fps på 1024.

 

Med slike spill som Dungeon Siege kan man leve med lav framerate siden det ikke er så mye bevegelse i bildet, selv om 6-18fps er i det minste laget.

Men 20FPS på f.eks Quake3 er ikke holdbart for selv den minst krevende personen.

har 20 fps i CS på dette møkk ATI kortet og er ikke mye tilfreds.. *glede seg til gf4 kortet kommer*
:)

Lenke til kommentar

Grunnen til at vi ser video og tegnefilmer som jevne, er at de har bevegelse i hvert bilde. På dataskjermen er bildene helt stillestående. Derfor trenger vi flere bilder for at det skal gå jevnt/flytende. 60 fps er ofte brukt som grunnlag for å definere begrepet flytende.

 

Ellers er det ganske individuelt for hvor mange fps du trenger for at det skal se jevnt ut.

Du kan trene deg opp til å se at 60fps ikke ser helt jevnt ut. Jeg trenger selv nærmere 80fps for at det skal se 100% jevnt ut.

Topptrente jagerflypiloter bruker 1/100 sekund på å se et fiendlig fly, finne ut hva slags fly det er, og deretter bruke det rette våpenet.

 

Det er ingen vits i å ha mye høyere fps enn Hz på skjermen. Har du 85Hz vil du uansett se 85fps.

Her er det også individuelt på hvor høy oppfriskningsrate du trenger.

Jeg har bevist at jeg ser forskjell på 85Hz og 100Hz. Derfor bruker jeg alltid 100Hz når det er mulig. 60Hz gjør meg rett og slett kvalm.

 

Håper dette var en tankevekker og kanskje en ny brannfakkel i denne debatten

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-28 21:55, oddarne84 skrev:

Ellers er det ganske individuelt for hvor mange fps du trenger for at det skal se jevnt ut.

Du kan trene deg opp til å se at 60fps ikke ser helt jevnt ut. Jeg trenger selv nærmere 80fps for at det skal se 100% jevnt ut.


 

Jeg vet det er litt individuelt hvor mange fps man trenger for at det skal se flytene ut, men jeg visste ikke at det kunne være så store forskjeller. Heller ikke at man kunne trene seg til at 60fps ikke ser jevnt ut.

Jeg leste ihvertfall et sted at vi ser verden i stillbilder og stillbildene oppdateres 60 ganger i sekundet, så derfor er 60fps den "magiske" grensen for at de skal se jevn ut.

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: MistaPi på 2002-06-29 00:46 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...