kokkelimonke Skrevet 21. juni 2002 Del Skrevet 21. juni 2002 Kanskje man da slipper statisk elektrisitet. :> Lenke til kommentar
verwooks Skrevet 21. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2002 jaja alle monner drar. ;> Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 21. juni 2002 Del Skrevet 21. juni 2002 ingen verdens ting å bety om du åpner vinduet eller ikke,jo du for inn frisk luft. :razz: Kjetil Lenke til kommentar
muv Skrevet 21. juni 2002 Del Skrevet 21. juni 2002 herregud! det er jo bare å ta på en treovn hvis du har, el. påvasken din viss den er av metall... d gjer jeg altid å maskina(ene) fønkar helt fint! =) Lenke til kommentar
Jeez Skrevet 21. juni 2002 Del Skrevet 21. juni 2002 Hvis en skal ta på komfyr/vaskemaskin er det ikkje da viktig å ta en plass der det ikkje er maling? Eller går elektrisiteten igjennom den? Jeez Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 21. juni 2002 Del Skrevet 21. juni 2002 Jeez Du må prøve å tenke selv,det er klart at strøm kan trenge gjennom maling men er lite trolikt,det best er uten maling,men det burde du vist selv. :razz: Kjetil Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 21. juni 2002 Del Skrevet 21. juni 2002 Les: http://forum.overklokking.no/viewtopic.php...=12866&forum=25 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. juni 2002 Del Skrevet 21. juni 2002 Ser ut til at mange tror at det som er viktig er å jorde seg selv - det stemmer ikke. Poenget er å unngå potensialforskjell mellom deg selv og det du jobber med. Da vil det ikke spille noen rolle om du sitter oppe i ei høyspentledning tilkoblet 100000V og jobber (men stakkars deg om du da jorder deg). Ei håndlenke er bra, så lenge du kobler andre siden i komponentene du jobber med. Om du er koblet til jord spiller ingen rolle. Men det holder som regel at du tar på kabinettet før du begynner, og ikke står og jobber på syntetisk teppe eller lignende. Hadde en liten disputt med Harry Hurt (PCworld.no) om dette for en stund siden. Han hadde et innlegg hvor de mente at en artikkel om selvbygging i Vi Menn var feil, siden de begynnte med å koble fra nettledningen, og dermed ikke var jordet. Jeg påpekte at Vi Menn hadde rett, og Harry måtte gi seg på det. Lenke til kommentar
PcProffen Skrevet 21. juni 2002 Del Skrevet 21. juni 2002 Litt utenfor topic her, men.. Har montert en pc, der alt funker tipp-topp, bortsett fra at hvis man dunker litt hardt i kabinettet, så FRYSER hele sulamitten. Trodde en stund at det var minnet, men hvis jeg tar ut & inn musakeybordet så skjer det samme. Er det feil på hobedkortet mitt, eller kan je gjøre noe annerledes hvis jeg demonterer og remonterer igjen? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 21. juni 2002 Del Skrevet 21. juni 2002 Kan minne sterkt om en vakkelkontakt et sted, men om det er hovedkortet? Svært vanskelig å si, men som du nevner kan det være en god i de å demontere / remontere alt sammen. Ellers bør man være forsiktig med for mye "dunking", i verste fall kan du skade harddisk(ene). Lenke til kommentar
PcProffen Skrevet 21. juni 2002 Del Skrevet 21. juni 2002 Skal remontere den. Det er bare nok at jeg tramper hardt i gulvet en meter borte(!) så fryser den. Hadde ledd meg ihjel hvis det hadde vært noen andre sin pc, men.. :sad: Lenke til kommentar
SuperJan Skrevet 22. juni 2002 Del Skrevet 22. juni 2002 Jeg lover dere!! Vær forsiktig med strøm og anna farlig ting. Jeg var ute en kveld. Kom hjem igjen. Halveis brisen. Og det var et eller anna gærli' med strømforskyninga. Så jeg opna den opp. Glemte så klart å ta ut strømkontakta da. Tok på et eller anna. Veit ikke åssen jeg skal beskrive hva det var. Så <zzaaappp!>. Kom jeg borti no jeg angtaglivis ikke skulle røre. Strømmen gikk og jeg fikk meg litt av en karamell! Så ta det rolig med strøm og slikt. Farlig greier det.. Lykke til meg pc da! Lenke til kommentar
Jeez Skrevet 23. juni 2002 Del Skrevet 23. juni 2002 Kjetil Lura: Hehe, "det er klart at strøm kan trenge gjennom maling men er lite trolikt,det best er uten maling,men det burde du vist selv", det er jo morsomt?! Syns eg ser deg skrive det: "ah, klart strømmen trenger igjennom.. mm, men det er jo lite "trolikt".." Anyways: touch an unpainted surface of the case mens den er jorda, thats it.. Jeez Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 23. juni 2002 Del Skrevet 23. juni 2002 holder det ikke med gummisko da? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 23. juni 2002 Del Skrevet 23. juni 2002 Jeez Er klart at eg viste det,men er spenningen høy nok skal du ikke ha rare skade i malinge før du for en liten hyggelig opplevelse,men selfølgelig gjelder det ikke når du montere i en pc der er spenningen for liten,prøvde bare å forklare han karen,hva er ditt yrke. :grin: Kjetil Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 24. juni 2002 Del Skrevet 24. juni 2002 Quote: Den 2002-06-21 23:00, hårek skrev:Ser ut til at mange tror at det som er viktig er å jorde seg selv - det stemmer ikke. Poenget er å unngå potensialforskjell mellom deg selv og det du jobber med. Akkurat det der skjønner jeg ikke. Jeg trodde det var spenningen som ødela komponenter. Jeg trodde ikke ram-brikker tålte 10.000V? Eks: Visst jeg innholder statisk elektrisitet, kobler meg til kabinettet med håndlenke, og sørger for at kabinettet også inneholder samme spenningen som jeg... Hvordan skal jeg nå klare å sørge for at rambrikken inneholder samme spenningen som jeg, _før_ jeg tar den ut av posen? Og er det egentlig fordelaktig og sende 40.000 volt i den? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå