verwooks Skrevet 20. juni 2002 Del Skrevet 20. juni 2002 Har bestandig montert komponenter i PCen uten noen form for beskyttelse mot at statisk elektrisitet kan slå til. Skal snart handle meg et nytt system, og er det noe jeg burde ha i bakhodet når jeg setter i gang og monterer ? Er det noen billige håndlenker o.l. som beskytter mot statisk elektrisitet ? Lenke til kommentar
Cyrus Skrevet 20. juni 2002 Del Skrevet 20. juni 2002 Trur ikke du trenger det, bare hold en hand i kabinettet. Mens det er jorda så skal det holde... Lykke til med ny maskin! Lenke til kommentar
adg Skrevet 20. juni 2002 Del Skrevet 20. juni 2002 Hold begge henda i toweret før du begynner... Lenke til kommentar
verwooks Skrevet 20. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2002 Ok, satser på at det går bra. Hvis ikke, så er det ikke min feil. Da er det produksjonsfeil. hehe. ;> Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 20. juni 2002 Del Skrevet 20. juni 2002 assa .. det koster 150,- eller.no for ei matte. Det er jævli greit og ha å slå i bordet med ved retur. 150,- er småpenger i forhold til å sitte uten pc, mens man venter på nye deler. Lenke til kommentar
verwooks Skrevet 20. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2002 Er det ikke mulig å improvisere med noe utstyr / matriale hjemme da ? Isopor eller noe ? hehe Lenke til kommentar
Hidden Skrevet 20. juni 2002 Del Skrevet 20. juni 2002 (endret) Vårrengjøring. Endret 5. januar 2005 av Hidden Lenke til kommentar
Wotan Skrevet 20. juni 2002 Del Skrevet 20. juni 2002 Quote: Den 2002-06-20 11:42, Hidden skrev:Det hjelper ikke å ta på kabinettet om det ikke er tilkoblet jord på noen måte :smile: Jo det gjør det! Hvorfor skal man bruke lenke/ta på kabinettet? For å utlingne spennings forskjell mellom seg selv og kabinettet. Hold i kabinettet mens du tar komponentene ut av den antistatiske posen og det er ingen forskjell i spenningen mellom deg, kassa og komponenten. Om kassa er koblet til jord så "får man spenningen" som jord har. [ Denne Melding var redigert av: Wotan på 2002-06-20 11:50 ] Lenke til kommentar
KjellM Skrevet 20. juni 2002 Del Skrevet 20. juni 2002 Har adlri brydd meg meg statisk elektrisitet. Og har heller adlri hatt problemer med det. Det eineste eg pelier å gjere når eg skal rote og skru inni maskinene er å legge srkujernet borti ramma før eg begynner å skru. Dette skal vere nok til å lade ut elektrisiteten. Ellers så kan du jo bruke desse posene som komponentene blir sendt i. De er jo glimrende til slikt. Uansett så må du ha lykke til med skruinga! Det går nok bra! :smile: Lenke til kommentar
sub1343 Skrevet 20. juni 2002 Del Skrevet 20. juni 2002 Kjøp dere en handlenke da, koster litt over 100kr. Jeg kjøpte en på en lokal butikk her hvor jeg bor(Tromsø), bare pass på at armbandet er kobla til noe som er jorda så er ikke statisk elektrisitet noe problem:-) Lenke til kommentar
Predecessor Skrevet 20. juni 2002 Del Skrevet 20. juni 2002 Hvis du er bekymret for å gå i gang uten antistatisk armbånd, kan du bruke en vel så god reserveløsning som dette: Sørg for at du sitter et sted som ikke er så langt fra en vannkran eller annen jordforbindelse. Skaff noen meter med ledning fra nærmeste bensinstasjon eller lignende. Avisoler ca 15 cm i hver ende. Fest så den ene enden til vannkrana/jordingsforbindelsen, og den andre enden surrer du rundt håndleddet. Med denne løsningen har du eleminert alle muligheter for statisk strøm. VIKTIG LES DETTE: HUSK AT DU IKKE UNDER NOEN OMSTENDIGHET HAR PC`N KOBLET TIL STRØMMEN I VEGGEN NÅR DU JOBBER MED JORDINGEN FESTET TIL KROPPEN. DETTE ER DIREKTE LIVSFARLIG. LEGG DERFOR NETTKABELEN TIL PC`N LANGT UNNA TIL DU ER KLAR FOR TESTING. Lykke til med byggingen! Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 20. juni 2002 Del Skrevet 20. juni 2002 Neida. Så vanskelig dere skal gjøre det Finn deg en gammel kabel m/stikkontakt (som kan skrues opp), demonter den, koble alle lederne til jord (midten), skru sammen, avisolér enden på kabelen og surr av lederne rundt håndleddet! Fungerer ypperlig. Pass på at støpselet du kobler stikkontakten ER jordet. Selvom den er "dyp" (og har "klaffer" på hver side) er det ikke 100% sikkert den er jordet -kanskje det har vært noe jallamekk, ikke sant Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 20. juni 2002 Del Skrevet 20. juni 2002 Hrmf. Det er forbannet viktig å koble nettspenning fra PC'en FØR du jorder deg selv. Jeg har gjort den tabben flere ganger. Og ****, du kjenner den. Bare ved å ta på isolasjonen til 230V kabelen inn til powersupplyet har jeg fått meg noen sjokk.. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 20. juni 2002 Del Skrevet 20. juni 2002 shivac Det du må passe på er at du ikke går på teppet og at du har ikke syntetisk klær på,det beste er tre gulv da er du nesten 100% sikker på at du er fri for statisk elektrisitet,det er sånt eg gjør når eg monterer i pc'en min,funker altid. :razz: Kjetil Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 20. juni 2002 Del Skrevet 20. juni 2002 Nå har dette temaet vært oppe ørten ganger før. Og det kommer altid "nye og gode" råd inn... Men til dags dato har jeg ennå ikke fått avklart om man skal koble seg selv/kabinettet til en "orntlig" jordkilde i huset. Altså oppvaskummen, i en stikkontakt, komfyr osv osv. Noen sier ja, andre sier nei. Det vanligste tipset er jo og ta på et jordet punkt _før_ du starter og arbeide, Og ta evt pauser for og gjenta dette. Og personlig tror jeg nok det er det beste rådet. Jeg har inntrykk at mange elsystemer er tvilsomme. Og hvis du har en direkte kontakt til jord hele tiden, så kan man vel zappe systemet med vanlig spenning, altså noe rundt 240 volt, som følge av en jordfeil, og ikke statisk som ligger på over 40.000 volt. Skaden er uansett skjedd. Alt dette er "tips" som jeg har hentet fra div poster. Og fortsatt er jeg like usikker. Jeg har forresten et jordspyd som er slått ned i hagen min. Det er ikke i bruk. (jeg slo det selv ned engang jeg skulle jorde en antenne på taket) Hvis jeg kobler meg til dette, så er vel det så optimalt som jeg kan få det? Lenke til kommentar
Pronto Skrevet 21. juni 2002 Del Skrevet 21. juni 2002 Ta statisk elektrisistet på alvor, det kan ødelegge komponentene, men også svekke dem så en senere får ustabilitet. Bruk en håndrem, eller lag noe provisorisk selv av en ledning. Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 21. juni 2002 Del Skrevet 21. juni 2002 Chlas olson har håndlenke til rundt 50 eller 150kr... husker ikke, skal også mekke en data, ( http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...um=25&replies=0 ) Da skal jeg ha meg en sånn! Lenke til kommentar
verwooks Skrevet 21. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2002 Ok, takker for mange nyttige og utfyllende svar. Tar dette på alvor denne gangen, og skal iallefall holde meg uanna tepper osv, som lader opp. men orker ikke å drive å koble meg til jord osv. bare tar på oppvaskkummen en gang i blant tenker jeg. Takk Lenke til kommentar
kokkelimonke Skrevet 21. juni 2002 Del Skrevet 21. juni 2002 Har du forsøkt å åpne vinduet? Lenke til kommentar
verwooks Skrevet 21. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2002 Nei, hensikten er ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå