Gå til innhold

6800 LE vs. 6600 GT, hvilket er best?

50_Øre

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha nytt skjermkort og har bestemt meg for en av disse to kandidatene som står i topic.

Hvilke av disse kortene er best valg. Det jeg lurer på er:

Hva er det som er strippet med 6600 serien i forhold til 6800 serien.

Hva er egentlig best av 128 MB DDR1 minne som kjører på 256 bit eller 128 MB GDDR3 minne som kjører 128 bit? Jeg vet at på DDR1 så er ihvertfall 128 bit veldig dårlig.

Hvordan er det med overklokking? Kan man aktivere flere pipelines på 6600 GT som på 6800 le, eller kan man bare klokke core og minne frekvensene?

Har tenkt endel på 6800 le og dens overklokking potensiale, men så har jeg lest mange erfaringer om at det har gått skeis.

Jeg lurer egentlig bare på om det er noen som har en grei formening om hva som er best valg av disse to kortene.

Hadde tenkt å bestille i dag så takker for raske svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan jeg prøve å gi deg ett godt svar på.."Out of the box"er 6600GT ett raskere kort..6600GT har brikken NV43 som er en nedstripping av NV40 som da er (6800 kortet)Når det gjelder DDR3 så er det ett kjappere minne enn DDR1..At det har 128 bit minne gjør ikke så mye på akkurat dette kortet..Og at forskjeller ikke kan måles siden det ikke finnes 256 bit minne på 6600 serien..Pipelines på 6600GT er maxet ut så det er ikke noe mer å hente her..Du kan dog klokke kortene en del oppover men det avhenger av hvilken produsent..Søk gjerne litt rundt på forumet..På 6800LE kan man åpne piplines og vertexshaders men, det varierer fra kort til kort..Du kan være heldig, eller uheldig..Blir som å spille russisk rullett..men, du vil aldri få noe 6800GT siden minnbåndbredden begrenser en del..For det er levert med DDR1 og ikke DDR3..Jeg har selv 6600GT og er veldig fornøyd med det..Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Takker for raske svar!

Kom på noen nye spoørsmål nå.

Har 6600 GT PS 3.0 sånn som 6800 LE.

Er det en produsent av 6600 GT kort som er å anbefale fremfor alle.

Beklager hvis det er tatt opp før, men har tenkt å bestille idag og har ikke så god tid til å sjekke rundt. Derfor er det enklere å lage en ny tråd nå.

Lenke til kommentar

Mange har forskjellige erfaringer, gode og dårlige med produsenter..Jeg kan trygt anbefale Gainward 6600GT (fra egne erfaringer)..Og hvis du tenker på Pine XFX så er det også ett bra kort, men har en bråkete vifte dessverre :hrm: ..6800LE vet jeg rett og slett ikke..

Endret av nikhuse
Lenke til kommentar

Jeg har kjøpte ett demo Gainward 6800 LE til 1450,- er det ett dårlig kjøp? Har sett det er en del problemer med kortet etter jeg kjøpte det. Lurer på om jeg skal selge det å kjøpe ett 6600 GT istedet. Kortet virker bra nå men.......

Lenke til kommentar
Jeg har kjøpte ett demo Gainward 6800 LE til 1450,- er det ett dårlig kjøp? Har sett det er en del problemer med kortet etter jeg kjøpte det. Lurer på om jeg skal selge det å kjøpe ett 6600 GT istedet. Kortet virker bra nå men.......

Hvilke problemer er det du har hatt med kortet da?hmm..Å selge 6800LE for å kjøpe 6600GT ville jeg ikke gjort..Da hadde jeg heller lagt imellom litt penger og kjøpt ett bedre kort..

Edit: Og nei, du har ikke gjort noe dårlig kjøp..

Endret av nikhuse
Lenke til kommentar

Ser ut som nikhuse svarte greit på dette spørsmålet (og en bøtte andre så det som nødvendig å gjenta det han sa av en eller annen merkelig grunn.)

Jeg ville likevel (som jeg også har gjort) valgt 6800LE for moddingspotensiale. Alltid spennende med muligheter for forbedring av ytelse syns jeg. :)

:Edit Ville likevel ikke valgt Gainward sitt LE kort enkelt og greit fordi det ser ut som de har ekstremt høy feilrate og liten vilje til å løse problemene. Er fornøyd med Club3D kortet mitt :)

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar

Problemet mitt er at jeg tenker "nå vil jeg overklokke" (jippi :)) og så overklokker jeg til en grei hastighet som er stabil, men av en eller annen grunn skrur jeg det ALLTID tilbake igjen i løpet av dagen. (tror ikke jeg stoler nok på maskinen min :no:)

Derfor ville jeg valgt 6600GT, men når det gjelder DITT valg vet jeg jo ikke. Kan jo si det same som alle andre her på forumet: 6600GT er bedre "out of the box" mens 6800LE har skikkelig moddepotensiale. Kan faktisk komme opp i 6800GT hastighet. :p

Mvh Audun Hagen

Lenke til kommentar
Takker for svarene :yes: Jeg har aldri moddet men kunne tenke meg å prøve?så man kan åpne piplines og vertexshaders på 6800LE. Hvor finner man info om man er helt blank på sånt? Så noen har nevnt guru3d.com? Er det noen bedre linker?

Du laster enkelt og greit ned Rivatuner..Enkelt..Søk litt på forumet så finner du hvordan de gjøres vettu :thumbup:

Lenke til kommentar

Måtte ha mange svar her for å få det mer eller mindre korrekt:

6600 GT out of the box

6800 le hvis du får åpnet et sett med vertex og pipelines eller mer. NB. Min oppfatning er at de fleste kortene nå for tiden, har mye ødelagte pipes og kan ikke åpnes...

I begynnelsen kunne de fleste. Antar det er rundt 30 % sjanse for at du får det til.

På dette tidspungtet ville jeg derfor valgt 6600GT, da jeg er sikret god ytelse.

Lenke til kommentar
Måtte ha mange svar her for å få det mer eller mindre korrekt:

6600 GT out of the box

6800 le hvis du får åpnet et sett med vertex og pipelines eller mer. NB. Min oppfatning er at de fleste kortene nå for tiden, har mye ødelagte pipes og kan ikke åpnes...

I begynnelsen kunne de fleste. Antar det er rundt 30 % sjanse for at du får det til.

På dette tidspungtet ville jeg derfor valgt 6600GT, da jeg er sikret god ytelse.

Enig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...