storm2 Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Skal kjøpe meg en bærbar PC, men fikk plutselig høre at jeg MÅTTE kjøpe en med Centrino-prosessor. Alt annet var elendig i forhold, og uten denne centrinoen kunne jeg kaste PC-en etter to år. Dette fordi andre prosessorer både hadde kortere levetid, og generelt hadde dårligere kvalitet. Stemmer dette???? Ønsker kommentarer, siden jeg har tenkt til å handle i morgen!!!!!!!! Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Du må aldri forhaste deg. Det finnes greie alternativer til en Centrino-basert laptop, men til syvende og sist, er det dette som er det beste alternativet. Da jeg skulle kjøpe meg en laptop, var det aldri et alternativ å kjøpe noe annen enn en Centrino-basert laptop. Disse er overlegne på prosessorkraft, vekt, trådløst og batteridrift i forhold til de andre løsningene, hvis du ser bort i fra Mac. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Det er ingen Centrino CPU. Det er hele løsningen, med brikkesett, Pentium-m CPU og trådløse Intel nettverkskort som danner platformen Centrino. En Bærbar pc basert på Centrino plattformen vil ha bedre batterikapasitet, avgi mindre varme, støye mindre osv. Dette fordi alle komponentene er produsert med tanke på å være i en bærbar pc. Vekten pleier også å være noe lavere. Men det finnes også bærbare pcer som er bassert på CPUer som er Desktop CPUer, men disse avgir mye mer varme, så krav til kjøling er langt høyere, og vil medfører mer støy fra vifter. Det finnes også store forskjeller her. Mange dårlige, men også flere gode. Lenke til kommentar
Sneakerholic Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Ja, du må velge Centrino Så lenge du ikke tenker på å skaffe deg mac, er Centrino baserte laptop'er en stor fordel. En kamerat av meg har en P4 basert maskin, og selv har jeg en centrino, de er kjøpt på samme tidspunkt og ligger ellers ganske likt hardwaremessig. Min maskin er så å si støyfri, bruker mindre strøm til cpu og vifter og får dermed mye lengere batteritid. Den klubba av en p4 laptop som kompisen min har bråker infernalsk mye av tiden og har betraktelig lavere batteritid selv med kraftigere batteri enn det jeg har. Dessuten er vektforskjellen stor. Min veier noen kilo mindre! Lenke til kommentar
brsseb Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Centrino er tingen akkurat nå. Har du smått med penger så kanskje en lite batterisulten Celeron-sak for godt under 10k er ok, men ville heller ha betalt 10-12k for en skikkelig Centrino. Lenke til kommentar
jendor Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Gå for det som bråker minst.. du kommer til å angre hvis du ikke gjør det. Ingenting er som en nesten lydløs PC Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Alt annet var elendig i forhold Det er selvfølgelig tull. Men Pentium M-prosessoren har et lite forsprang til nestemann når det gjelder å holde strømforbruket nede med de fordeler det medfører. Tenker da på lettere kjøleelementer, mindre behov for kraftige vifter, lengre batteritid osv. Begrepet Centrino innebærer kun at du får Pentium eller Celeron M i samme pakka som et bestemt brikkesett og en wlanløsning fra Intel. P-M byr på masse ytelse i forhold til klokkefrekvensen, men det finnes mer avanserte løsninger basert på A64 for bærbart. Her er det både mer ytelse og 64-bits-støtte i tillegg til en del andre fine finesser. Den er riktignok litt bak P-M på strømstyring/batteritid. centrinoen kunne jeg kaste PC-en etter to år Min erfaring er at de fleste bærbare som lever et liv med kontinuerlig bruk i lange arbeidsdager ofte blir skranglete og slitte etter et par år, med noen få gode unntak. Imidlertid sier ikke Centrino-stempelet et fnugg om byggekvaliteten. Det fins Centrino-baserte maskiner med utmerket byggekvalitet, og det finnes maskiner som virker som de knappest henger sammen. Akkurat som maskiner UTEN Centrino-stempelet. Dette fordi andre prosessorer både hadde kortere levetid, og generelt hadde dårligere kvalitet. Jeg får vel ingen kjeft om jeg sier at dette er 100% tullprat. Det stemmer ikke med virkeligheten, og om det er en selger som har sagt dette kjøper du selvfølgelig et annet sted - selv om du skulle velge en Centrino-basert maskin. Mitt råd: Hvis lang batteritid, lett/moderat vekt og lavt støynivå er viktig for deg byr de fleste Centrinoer på dette. Imidlertid finnes det noen få eksempler der ute som både veier og bråker mer enn de beste maskinene basert på andre plattformer. Post modellnavn i denne tråden, så får du nok god veiledning. Og Snorreh kommer garantert innom og anbefaler deg en AMD-maskin , noe som vil bli en fin motvekt til et par bastante påstander lenger opp i tråden. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 (endret) For å legge til mine tanker om da jeg kjøpte min Laptop. Som han over her sa, hvis lang batteritid, lett maskin og lavt støynivå er tingen er Centrino topp. I mitt tilfelle så var ikke de kravene som regjerte. Jeg jobber som designer og jobber med CPU intensive aplikasjoner. Video, bilde behandling, 3d, flash..osv. Jeg trengte rå CPU kraft og ikke en "inteligent tippe CPU" som tror den vet hva jeg vil gjøre. Så min bråker, er varm, veier mer enn en bil og er noe av det kuleste jeg har eid i hele mitt liv. Jeg elsker min laptop, og den kjører de fleste centrino maskiner i grusen. Men det er mine behov. Så trenger du en maskin som skal kjøre kraftig spill, 3D, video..bilde redigering. Da ville jeg gått for CPU over 2 GHz (min er 2.4) og ikke centrino platformen. Men de koster jo skjorta og...så det får du veie opp. Er du en normal type med normale behov og kanskje vil prøve litt her og der..gå for centrino. Men nå skal det jo sies at arvtakeren til Centrino har kommet. Sonoma! Den har samme filosofien som Centrino, men med enda bedre hardware specs. Det kan hende en Sonoma platform blir min neste rå maskin siden den støtter en god del fet hardware. Tror ikke du kan gå feil med Sonoma om du får tak i en enda. AKIRA Endret 11. februar 2005 av AKIRAx24 Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Sonoma er vel neste generasjon Centrino, og vil så vidt jeg vet fremdeles kjøres under samme merkenavnet. Dessverre vil Sonoma-plattformen bruke mer strøm, spesielt i forbindelse med pcie-bus, noe som faktisk vil redusere batteritiden noe. Sonoma-baserte maskiner er forresten kommer i salg. Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 (endret) Athlon64 er absolutt et alternativ! De har litt svakere batteritid, men det får du tilbake i form av ytelse (raskere cpu, raskere ram, som regel høyere klokket skjermkort og bedre chipset) Har en mistanke om at folk tror at alle bærbare med A64 er store, tunge og bråkete klumper. Endret 11. februar 2005 av Fredrik Larsen Lenke til kommentar
Popobawa Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 De fleste A64 maskiner er jo faktisk store og tunge. Ferrari er den eneste jeg vet om som skiller seg litt ut. Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 De fleste A64 maskiner er jo faktisk store og tunge. Ferrari er den eneste jeg vet om som skiller seg litt ut. Ja, du har rett i det. Jeg skriver dette innlegget på en Acer Ferrari 3200. Så langt kan jeg ikke klage på kvalitetene i forhold til andre bærbare jeg kan sammenligne med. Vi har en "skog" av diverse Dell maskiner og noen andre merker på jobben også, men jeg har ikke angret et sekund på valget ennå :-) Ok, får klage litt da: 4200 RPM haddisken ble byttet ut før den ble kjørt ut av garasjen: Inn smatt det en 7200 RPM 60GB disk! Det er en egen tråd om Ferrariene, den er godt over 1000 innlegg lang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå