Gå til innhold

Legg inn dine bilder med lang lukkertid


_Adler_

Anbefalte innlegg

Lil-H; bildet er ikke så verst blurry til å være tatt balansert på ett rekkverk som du sier... men jeg tror bildet hadde vært bedre uten den lysmasten til høyre i bildet?

5038634[/snapback]

Jeg tenkte også på den lykta, men jeg tror bildet ville blitt litt for fargeløst uten den. Kanskje den kunne vært erstattet med en annen fargeflekk i bildet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den var veldig pen Krister. Du kan se at månen blir blurry på to sider på grunn av at den beveger seg litt i forhold til jorda løpet av de 30 sekundene. Liste støy :thumbup:

 

Ellers så ser jeg en liten lens-flare (jeg vet ikke hva det heter på norsk) fra månen i nedre kant av bildet.

 

Er det et utsnitt? Hvilken brennvidde brukte du?

Lenke til kommentar

Her er noen flere blider tatt fra Bergen, rettere bestemt Natlandsveien for de som vet hvor det er. Har ikke så mye lukkertid på kameraet mitt... eneste jeg kan stille på er noe den kaller "exsposure comp" som kan stilles fra -2 til +2 med 0.5 mellom hver. Disse bildene ble tatt med +2.

Hva syns dere?

post-81496-1130784484_thumb.jpg

post-81496-1130784512_thumb.jpg

Endret av Corn Flakes
Lenke til kommentar

Hmm, jeg har IXUS 50 og prøvde å se gjennom meny uten å bli noe smartere. Fant noe som heter exposure time, som jeg satte til verdi +2. Dessuten hadde jeg på nattbilde *modus*.

 

Forskjellen fra manuell til nattmodus var at bildene ble klarere på nattmodus uten bruk av blitz.

 

Her et bilde tatt i nattmodus og +2 i exposure time.

 

Innstillinger som ble benytter jamfør kamera:

 

Camera model : Canon DIGITAL IXUS 50

Date/Time : 2005:11:02 20:07:15

Resolution : 2592 x 1944

Flash used : No

Focal length : 5.8mm (35mm equivalent: 37mm)

CCD width : 5.72mm

Exposure time : 0.125 s (1/8)

Aperture : f/2.8

Exposure bias : 2.00

Whitebalance : Auto

Metering Mode : matrix

Exposure Mode : Manual

Auto bracketing

 

Edit: Fant noe om shutter mode på ixus 50 modellen.

 

Manual mode allows more experienced or adventurous users to take control of settings such as white balance, metering, ISO sensitivity and shutter speed, which extend from 15 sec. (in Long Shutter mode) to 1/1500 sec.

 

Har prøvd å se på manuell mode uten å finne denne funksjonen. Noen andre som har erfaring med overnevnte kamera?

post-11335-1131012502_thumb.jpg

Endret av DevianX
Lenke til kommentar

Hvis Ixus 50 er noenlunde like Ixus 30 (og på dette punktet vil jeg vel tro det), så kan du manuelt velge inntil 15 sekunders lukkertid.

 

Glem nattbilde modus, og sett kameraet på "M" (manuell). I menyen på exposure, så er det da ett nytt valg hvis du trykker på menu knappen - da skal du komme inn på "long shutter". Her kan du velge fra 1 sekund inntil 15 sekunder.

(Med forbehold... slik er det på min Ixus 30, men det kan hende at innstillingene er litt annerledes på Ixus 50! Ixus 50 har 15 sekunder lukkertid som lengste manuelle tid, er det annerledes så les manualen.)

 

Her er ett nattbilde av Mjøsbrua forresten;

post-79862-1131013235_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Glem nattbilde modus, og sett kameraet på "M" (manuell). I menyen på exposure, så er det da ett nytt valg hvis du trykker på menu knappen - da skal du komme inn på "long shutter". Her kan du velge fra 1 sekund inntil 15 sekunder.

 

 

Her er ett nattbilde av Mjøsbrua forresten;

5098715[/snapback]

 

Takker MrMagoo, du har rett. Det befinner seg flere valg under Exposure. Jeg så aldri denne menyen før.

 

Da blir det nye bilder ikveld. Gleder meg som en unge. hehe

 

Nydelig bilde forresten.. Keep up the nice work.

 

DevianX

Endret av DevianX
Lenke til kommentar

Hmm.. Det var ikke lett å få skarpe bilder med lang lukketid. Ble veldig blurry og uskarpt.

 

Prøvde med mange forskjellige moduser og innstillinger uten forbedring. Noen forslag eller tips for å få skarpe bilder med lang lukketid? Bør man i tilfelle bruke stativ? Jeg brukte på dette bildet min *stødige* arm.

 

Resolution : 2592 x 1944

Flash used : No

Focal length : 5.8mm (35mm equivalent: 37mm)

CCD width : 5.72mm

Exposure time : 4.000 s

Aperture : f/2.8

Whitebalance : Auto

Metering Mode : matrix

Exposure Mode : Manual

Auto bracketing

post-11335-1131046348_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Hmm.. Det var ikke lett å få skarpe bilder med lang lukketid. Ble veldig blurry og uskarpt.

 

Prøvde med mange forskjellige moduser og innstillinger uten forbedring. Noen forslag eller tips for å få skarpe bilder med lang lukketid? Bør man i tilfelle bruke stativ? Jeg brukte på dette bildet min *stødige* arm.

 

Resolution : 2592 x 1944

Flash used : No

Focal length : 5.8mm (35mm equivalent: 37mm)

CCD width : 5.72mm

Exposure time : 4.000 s

Aperture : f/2.8

Whitebalance : Auto

Metering Mode : matrix

Exposure Mode : Manual

Auto bracketing

5101272[/snapback]

 

Du må nok bruke stativ ja :p

Lenke til kommentar

Øvelse gjør mester (hvertfall litt bedre kvalitet enn første gang) :)

 

Slik ble resultatet...

 

Resolution : 2592 x 1944

Flash used : No

Focal length : 5.8mm (35mm equivalent: 37mm)

CCD width : 5.72mm

Exposure time : 15.000 s

Aperture : f/2.8

Whitebalance : Auto

Metering Mode : matrix

Exposure Mode : Manual

Auto bracketing

 

Tok enda et bilde senere på kvelden. Ble faktisk bedre kontrast og klarere enn det første.

post-11335-1131123412_thumb.jpg

post-11335-1131138029_thumb.jpg

Endret av DevianX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...