Simen1 Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Lil-H; bildet er ikke så verst blurry til å være tatt balansert på ett rekkverk som du sier... men jeg tror bildet hadde vært bedre uten den lysmasten til høyre i bildet?5038634[/snapback] Jeg tenkte også på den lykta, men jeg tror bildet ville blitt litt for fargeløst uten den. Kanskje den kunne vært erstattet med en annen fargeflekk i bildet. Lenke til kommentar
Lil-H Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Ja, jeg skjønner hvor dere vil. jeg hadde tenkt til å croppe bort lykta, men da hadde jeg liksom ødelagt hele bildet. Jeg liker ikke lykta selv heller. Bortsett fra det, syns jeg bildet ble ok, spesielt himmelen Lenke til kommentar
Krister03 Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 (endret) tok det tidlig tidlig på morran for noen dager siden. ble godt fornøyd med kontrastene mellom den gult opplyste skogen og de røde stripene mot den blå himmelen. brukte forresten 30 sekunder her på 5.6 Endret 24. oktober 2005 av Krister03 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 Den var veldig pen Krister. Du kan se at månen blir blurry på to sider på grunn av at den beveger seg litt i forhold til jorda løpet av de 30 sekundene. Liste støy Ellers så ser jeg en liten lens-flare (jeg vet ikke hva det heter på norsk) fra månen i nedre kant av bildet. Er det et utsnitt? Hvilken brennvidde brukte du? Lenke til kommentar
Krister03 Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 det er et utsnitt ja pga at det stod en minibuss i den ene enden av bildet. lensflaren er jeg klar over og den irriterer meg mye men sliter med å få fjerna den uten at det ser stygt ut... Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Et par bilder fra Bergen og et fra en litt større by...av en eller annen grunn liker jeg natt-bilder i sort-hvit.... Lenke til kommentar
Corn Flakes Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 (endret) Her er noen flere blider tatt fra Bergen, rettere bestemt Natlandsveien for de som vet hvor det er. Har ikke så mye lukkertid på kameraet mitt... eneste jeg kan stille på er noe den kaller "exsposure comp" som kan stilles fra -2 til +2 med 0.5 mellom hver. Disse bildene ble tatt med +2. Hva syns dere? Endret 1. november 2005 av Corn Flakes Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 pimpim: spennende bilde det der ( det med toget)! Ga meg en rar følelse inni meg Tid og rom blir liksom opphevet i bildet ditt! Artig... Lenke til kommentar
DevianX Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Prøvde å knipse par bilder ikveld. Må innrømme at det var meget vanskelig å ta bra bilder, der motiv er i fart (biler i dette tilfellet) Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 (endret) Prøvde å knipse par bilder ikveld.Må innrømme at det var meget vanskelig å ta bra bilder, der motiv er i fart (biler i dette tilfellet) du må ta lenger lukkertid Endret 2. november 2005 av Jurgis Lenke til kommentar
DevianX Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 (endret) Hmm, jeg har IXUS 50 og prøvde å se gjennom meny uten å bli noe smartere. Fant noe som heter exposure time, som jeg satte til verdi +2. Dessuten hadde jeg på nattbilde *modus*. Forskjellen fra manuell til nattmodus var at bildene ble klarere på nattmodus uten bruk av blitz. Her et bilde tatt i nattmodus og +2 i exposure time. Innstillinger som ble benytter jamfør kamera: Camera model : Canon DIGITAL IXUS 50 Date/Time : 2005:11:02 20:07:15 Resolution : 2592 x 1944 Flash used : No Focal length : 5.8mm (35mm equivalent: 37mm) CCD width : 5.72mm Exposure time : 0.125 s (1/8) Aperture : f/2.8 Exposure bias : 2.00 Whitebalance : Auto Metering Mode : matrix Exposure Mode : Manual Auto bracketing Edit: Fant noe om shutter mode på ixus 50 modellen. Manual mode allows more experienced or adventurous users to take control of settings such as white balance, metering, ISO sensitivity and shutter speed, which extend from 15 sec. (in Long Shutter mode) to 1/1500 sec. Har prøvd å se på manuell mode uten å finne denne funksjonen. Noen andre som har erfaring med overnevnte kamera? Endret 3. november 2005 av DevianX Lenke til kommentar
TBPhoto Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Hvis Ixus 50 er noenlunde like Ixus 30 (og på dette punktet vil jeg vel tro det), så kan du manuelt velge inntil 15 sekunders lukkertid. Glem nattbilde modus, og sett kameraet på "M" (manuell). I menyen på exposure, så er det da ett nytt valg hvis du trykker på menu knappen - da skal du komme inn på "long shutter". Her kan du velge fra 1 sekund inntil 15 sekunder. (Med forbehold... slik er det på min Ixus 30, men det kan hende at innstillingene er litt annerledes på Ixus 50! Ixus 50 har 15 sekunder lukkertid som lengste manuelle tid, er det annerledes så les manualen.) Her er ett nattbilde av Mjøsbrua forresten; Lenke til kommentar
TBPhoto Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Her er forresten ett kveldsbilde tatt med mitt Ixus 30 for noen måneder siden! Ikke verdens beste bilde av denne typen, men du ser hva du kan få til med ett Ixus. Brukte 10 sekunders lukkertid på dette: Lenke til kommentar
DevianX Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 (endret) Glem nattbilde modus, og sett kameraet på "M" (manuell). I menyen på exposure, så er det da ett nytt valg hvis du trykker på menu knappen - da skal du komme inn på "long shutter". Her kan du velge fra 1 sekund inntil 15 sekunder. Her er ett nattbilde av Mjøsbrua forresten; 5098715[/snapback] Takker MrMagoo, du har rett. Det befinner seg flere valg under Exposure. Jeg så aldri denne menyen før. Da blir det nye bilder ikveld. Gleder meg som en unge. hehe Nydelig bilde forresten.. Keep up the nice work. DevianX Endret 3. november 2005 av DevianX Lenke til kommentar
DevianX Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Hmm.. Det var ikke lett å få skarpe bilder med lang lukketid. Ble veldig blurry og uskarpt. Prøvde med mange forskjellige moduser og innstillinger uten forbedring. Noen forslag eller tips for å få skarpe bilder med lang lukketid? Bør man i tilfelle bruke stativ? Jeg brukte på dette bildet min *stødige* arm. Resolution : 2592 x 1944 Flash used : No Focal length : 5.8mm (35mm equivalent: 37mm) CCD width : 5.72mm Exposure time : 4.000 s Aperture : f/2.8 Whitebalance : Auto Metering Mode : matrix Exposure Mode : Manual Auto bracketing Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Hmm.. Det var ikke lett å få skarpe bilder med lang lukketid. Ble veldig blurry og uskarpt. Prøvde med mange forskjellige moduser og innstillinger uten forbedring. Noen forslag eller tips for å få skarpe bilder med lang lukketid? Bør man i tilfelle bruke stativ? Jeg brukte på dette bildet min *stødige* arm. Resolution : 2592 x 1944 Flash used : No Focal length : 5.8mm (35mm equivalent: 37mm) CCD width : 5.72mm Exposure time : 4.000 s Aperture : f/2.8 Whitebalance : Auto Metering Mode : matrix Exposure Mode : Manual Auto bracketing 5101272[/snapback] Du må nok bruke stativ ja Lenke til kommentar
TBPhoto Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Eneste som hjelper er enten stativ eller at du får satt kameraet på ett rekkverk eller lignende. Lenke til kommentar
DevianX Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Yup, skal teste det løpet av morgendagen.. Alle må jo starte et sted og jeg starter på bunnen. Lover bra.. kan jo ikke bli dårligere hehe.. Takk for gode tips.. Da tar jeg kvelden.. Cya Lenke til kommentar
DevianX Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 (endret) Øvelse gjør mester (hvertfall litt bedre kvalitet enn første gang) Slik ble resultatet... Resolution : 2592 x 1944 Flash used : No Focal length : 5.8mm (35mm equivalent: 37mm) CCD width : 5.72mm Exposure time : 15.000 s Aperture : f/2.8 Whitebalance : Auto Metering Mode : matrix Exposure Mode : Manual Auto bracketing Tok enda et bilde senere på kvelden. Ble faktisk bedre kontrast og klarere enn det første. Endret 4. november 2005 av DevianX Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå