smokejumper Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Mornings godtfolk! Var ute å kjørte ein liten tur i går kveld med min Golf GTI '85 mod. Etter å ha kjørt kanskje ein km begynte varsellampa for kjølevannet å blinke, og nåla begynte å gå opp og ned som ein jojo. I mangel på ordentlig plass for å snu måtte eg kjøre eit stykke til, men så stoppa det å blinke og nåla stabeliserte seg igjen. Før den plutselig begynte å blinke igjen. Så slutta den rett før eg kom heim igjen. Kan ikkje særlig mykje om motorar og den slags (men reparerer og mekker litt forde, er ikkje alltid eg veit kva eg holder på med, men får det som regel til ) så eg er litt usikker på kva dette kan være... Var temmelig mørkt når eg opna panseret så eg fekk ikkje sett så mykje, men la merke til at det var ganske lite igjen i kjølevæske-beholderen, kan det tyde på lekkasje? Nokon som har ide om kva det kan være? For eg veit ikkje... Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Tja, virker som du har de riktige løsningene foran deg.... Du får tømme på mer kjølevæske, og sjekke i dagslys. Skal ikke være vanskelig å se om feks radiatoren har tatt kvelden. Er det lenge siden du har fylt opp? Kan være verdt å ta en titt på termostaten/pakningen også. Motoren kan gå varm og til helv...uten nok kjølevæske, så vær forsiktig. Parker på snø (hvis du har), så ser du sånn ca hvor det renner. Et lurium-triks som faktisk virker (ved mindre lekkasjer) er å slenge på ei teskje eller to med kanel. (finnes radiatortetning i andre og dyrere varianter også) T'Weed Lenke til kommentar
smokejumper Skrevet 13. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2005 Hei igjen! Det var ikkje lekkasje, heldigvis. Men har mistanker om at det kan vera ein kontakt feil mellom 'sensoren' som måler kor mykje kjøleveske det er og instrumentet. Siden nåla plutselig synker, og stiger igjen like raskt så høyres det ganske sannsynelig ut for meg iallefall. Nokon som veit kor og korleis eg kan sjekke dette, og er det noko som eg evt. kan fixe sjøl? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Nja, Jeg er litt usikker på akkurat hvordan dette er hos deg ifht den lampen som blinker. Men noen tips til og lokalisere feilen på tempmåler kan du jo få. Vanligvis består tempsensor av en motstand til jord, dvs jo "mer" den jorder, jo mer utslag får du på nåla. Så det du kan gjøre for og finne ut hva som får nålen til og fly opp og ned, er bare og ta av ledningen til sensoren, og kjøre en tur. Hvis du plutselig får utslag på viseren da, ligger feilen i ledningsnett, og ikke i sensor. Du kan også prøve og jorde ledningen, og ta samme testen, hvis nåla ved noen anledning da synker, er det dårlig kontakt i ledningsnett, eller i selve viseren. Hvis begge disse testene gir stabile resultater, er det selve sensoren som er defekt. Den er bare og skru ut, og inn med ny. Grei jobb, bortsett fra at det blir litt søl med kjølevæske som renner ut. Det jeg sier om og ta av ledningene kan du trygt gjøre med en gang, når det gjelder og jorde (evnt kortslutte om du har 2 ledninger inn på sensor) hadde det vært greit om noen som kjenner bilen godt kunne si hvordan dette er koblet hos deg først. Vi har jo et par "leksikon" i Golf her på forum.. Opus..., er du her??! Lenke til kommentar
Opus Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Lampa blinker av en av to grunner, enten er det lite kjølevann i ekspansjonstanken(sensor er skrudd i toppen) eller vanntempen er for høy. Uret(temp-nåla) i dashbordet har elektronikk som kontrollerer lampa, nåla er som pcp sier styrt av at motstanden på jordingen til den varierer ved temperatur(jo høyere temp, jo mindre motstand). Når nåla når et gitt punkt, blinker lampa, med mindre den blinker pga. for lite kjølevann, da blinker den uansett. Temp-giveren sitter på utløpet til varmeapparatet på venstre side av topplokket(sett i kjørerettning), eventuellt skrudd inn i toppen i nærheten, avhenger av motortype. er vel GTi 8v du har? Temp-giveren ryker skjelden, men ingen regel uten unntak. Drar du av ledninga, skal nåla ligge død, jorder du ledninga til gods, skal nåla sprette til værs(og ligge der) og lampa blinke som et juletre. Bekreft dette, og temp-giveren er synderen. Har du fortsatt feil, er det nitidig søking etter brudd som er løsningen. Utelukker du så dette, er uret eller k.vanns-megdemåleren gåen. PS. Tempmåleren viser feil på de fleste eldre golfer. Jeg kuttet denne helt ut på min, og monterte en ekstern tempmåler. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 OpusUret(temp-nåla) i dashbordet har elektronikk som kontrollerer lampa, Aha. Da lærte jeg noe nytt i dag jeg også, har aldri hatt helt klart for meg hva som styrer denne lampen. Da kan du trygt teste i vei som forklart smokejumper Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå