Tommy Joe Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Jeg lurer på om jeg har gjort noe sabla dumt.. Jeg har litt dårlig plass i kabinettet, så jeg plaserte pumpe og vanntank oppå kabinettet. Det virker som om det løper vann igjennom, men temperaturen på CPU ligger på 75 grader og stigende ved oppstart av maskin. Noen innspill på dette anyone? Lenke til kommentar
am3k Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Pumpene som til vanlig blir brukt i vannkjøling bør stå lavt i kabinettet siden de kan løfte vann, men er ikke noe til å suge. Om du har koblet vanntanken rett på pumpen kan dette gå, men du må da få fjernet all luft i systemet først. Det er uansett ikke all verdens flow som er nødvendig, og når du kommer så høyt som 75* er det mulig det er noe annet galt. Hvordan er kontakten mellom vannblok og CPU? Fikk du fordelt goppen godt? Hvilken radiator bruker du og har du vifte på denne? Lenke til kommentar
Thel Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Uansett burde ikke temp være så høy, muligheter for at bios viser feil temp? Prøv med en ekstern temp måler å hold den så nært som mulig, så får du se hva temp egentlig er Lenke til kommentar
Tommy Joe Skrevet 10. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2005 Jeg burde vel kjent det på vannblokka om tempen hadde vært så høy også... Men den er ikke fingervarm engang.... Tanken er montert rett på pumpa ja... Lenke til kommentar
CSSSK Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Hvis ikke blokka er varm er det vel snakk om kontakt mellom blokka og cpu som er dårlig da. Lenke til kommentar
Tommy Joe Skrevet 10. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2005 Hvis ikke blokka er varm er det vel snakk om kontakt mellom blokka og cpu som er dårlig da. hmm.. Den er strammet til maks, så jeg tror ikke det heller... Har fersk goop i mellom også! Prøvde å stikke ett digitalt termometer helt i mellom blokka og CPU så langt jeg kom, men klarte ike å måle noen spes. høy temp.. Så fort jeg prøver å starte windows, slår maskina seg av--- Radiatoren er av typen watercool, og er kjølt med en 120mm papst vifte... Lenke til kommentar
N|troXx Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Prøv å få lånt en vifte, så flashe bios, d må være noe galt med temp måler, eller nesten lik 0 kontakt mellom blokk og cpu. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Det kan selvsagt være noe galt med temperaturavlesningen, det er faktisk ganske vanlig! Bortsett fra det; Pumpe og tank "skal" plasseres så lavt som mulig i forhold til kjøleblokkene dine! Da eliminerer du muligheten for luft i systemet, samtidig som at du sikrer en 100% vanntilførsel for pumpa. Lenke til kommentar
Tommy Joe Skrevet 11. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2005 (endret) Maskinen kjører fint i dos, når jeg starter opp med diskettS så jeg fikk flashet bios, og da måler tempen i bios ca 70.. Og det skjer tvært jeg starter opp maskinen.. Den ligger jevnt opp mot 80-85 grader når den har stått en stund, og ingeting virker galt i og for seg, bortsett fra tempen da! Så fort jeg starter windows derimot, slår maskinen seg av så for jeg har fått logget inn. Jeg har enda ikke turt å slå av funksjonen i dos som slår av maskinen ved for høy temp. Her er forresten maskinvarekonfigurasjonen: ABIT IC7-MAX3 hovedkort Intel P4 3.0Ghz Corsair 512 minnebrikke Watercool vannblokk Watercool radiator PAPST 120mm vifte EHEIM Pumpe Watercool Resrevoir Det er kunn CPU som er vannkjølt, og det virker som om det er god kontakt mellom Vannblokk og CPU. Når jeg legger blokka på CPU'en er det åpning mellom festene og skruehullene til blokka, og disse strammes så mot hullene når skruene settes inn.... Bilde av vannblokk for bedre forståelse: Bilde og produktbeskrivelse av vannblokk Endret 11. februar 2005 av Tommy Joe Lenke til kommentar
Tommy Joe Skrevet 17. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2005 Ja ja.. Da har jeg funnet ut hva problemet er... Det hele viste å være en vannblokk som ikke var plan. Dette er etter det jeg skjønner et lite problem blant en del produsenter. Men not to worry..., det kostet meg 70,- å plane ned blokka på et lokalt verksted. Nå er tempen nede i 29C IDLE, og 42C ved 100% belastning. (3dMARK) Takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå