Gå til innhold

Anbefalt intel P4 oppsett

Anbefalte innlegg

Hva bør jeg velge hvis jeg går for intel P4 ?

Hvilken CPU ?

Hvilket HK ?

Minnetype ?

Har hatt AMD siste 2-3 åra så jeg er litt blank når det gjelder Intel (skal i dette tilfellet hjelpe en bekjent med valg av komponenter)

Vil ha mye for pengene, dvs ikke nødvendig med beste CPUen.. Skal likevel ikke ha en "student" PC, skal brukes til mye spilling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skal du bruke maskina til?

Generell bruk, spilling og mutimedia:

P4 1.6A , DDR minne PC2700 og ABIT BD7 II (RAID) med en god HSF. (Alpha eller Swiftech.)

Videoredigering / komprimering, lyd og bilderedigering:

P4 1.6A, PC800 minne, ABIT TH7 II (RAID) med samme HSF oppsett.

Disse anbefalingene baserer seg på overklokking. Skal du kjøre på stock instillinger må du opp på P4 2.26B før det lønner seg ytelsesmessig å velge P4. Da finnes det heller ingen plattformer som støtter RDRAM for øyeblikket, så DDR minne er eneste mulighet.

Det finnes hovedkort, men ikke minne å få tak i. (Mushkin selger såkalt "Engineering Samples" som virker, men dette er ikke å anbefale.)

-KJ

Lenke til kommentar

Han sa spilling, gjorde han ikke ? ;>

2 veier her, enten DDR-ram eller RAMBUS ram. RAMBUS er et dyrere men raskere system. (skal være lite forskjell i fra DDR-400 og rambus systemer, de fleste velger DDR veien har jeg fått en inntrykk av ..)

DDR: velg deg enten et hovedkort med SiS645DX eller I845g chipset.

RAMBUS: i850 Chipsett

Prosessor: velg en P4 "northwood" som har FSB på 533, som forøvring disse hovedkortene støtter. Den rimeligeste er 2,26 mhz prosessoren. Koster ca. 2600 kr eller noe.

Minnetype? . kjøp merkeram. Crucial skal være bra, det aller beste er Corsair ram! Og farten skal være pc-2700 eller høyere på DDR-RAM.

MERK! I845g chipsettet støtter offisielt ikke pc-2700 ram (ddr-333), men det går glatt å stille den til det på de fleste hovedkort basert på chipsettet. Mange justerer den opp til dette automatisk tilogmed.

SiS645DX har "offisiell" støtte for pc-2700.

Etter at du har valgt deg et chipsett, (_jeg_ anbefaler i845g) så kan det diskuteres i det lange og det breie hvilken produsent du velger deg. Mitt intrykk er at MSI, ABIT, ASUS og EpoX skulle ha bra kort. Overklokkingsegenskaper på de forskjellige orker jeg ikke gå inn på.

Håper dette hjelper deg litt på vei. Seff kan du handle billigere utstyr og overklokke dette, men det får noen andre hjelpe deg med i tilfelle.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg ville anbefalt deg en 1.8 i foerste omgang, den har en bra pris og du kan garantert sette den opp til 2.4. Vil nesten ikke kalle det overklokking en gang. Kjoep en "boxed" Nw saann at du faar med en kjoeler. Intel sine kjoelere er helt greie, stille og tar deg glatt til 2.4

Hovedkort: Billig lite ekstra (ikke RAID osv) gaa for Asus P4S533 eller Abit SA7/SR7-8X

Dyrere med RAID osv gaa for Abit BD7II-Raid (finnes ogsaa uten RAID)

Vet ikke hvor mye peil du har paa overklokking men det er fryktelig lett og det er nesten kriminelt aa ikke klokke opp en P4.

Minne: PsData selger Apacer som jeg har selv og er veldig fornoeyd med. Saa lenge du kjoeper originalminne saa kommer du ikke til aa drite paa draget. Men pass paa at du kjoeper for DDR333 eller mer.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-20 09:46, shivac skrev:

MERK! I845g chipsettet støtter offisielt ikke pc-2700 ram (ddr-333), men det går glatt å stille den til det på de fleste hovedkort basert på chipsettet. Mange justerer den opp til dette automatisk tilogmed.

SiS645DX har "offisiell" støtte for pc-2700.

Tror du blanner litt her, det er I845E som ikke har støtte for PC2700 DDR.

Tom'sHardware om i845G: Its memory controller is made for DDR memory based on the PC1600, PC2100, but also PC2700 or DDR333 standard. The support of this high-end DDR- memory type allows i845G to boost the performance of Pentium 4 significantly and enables Intel's new chipset to compete with DDR333 solutions from VIA and SiS.

-Skulle det ikke være en student PC? studenter har ikke råd til å kaste bort pengene sine på dyre Intel 533 (min erfaring) kjøp heller noe der du får mye for penga: feks 1.6a eller 1.8a, så har du kanskje råd til en ekstra 256MB ram brikke

ca priser:

1.6a 400 = 1500kr

1.8a 400 = 1800kr

2.0a 400 = 2100kr

2.2a 533 = 2600kr

2.4a 533 = 4400kr

2.5a 533 = 7000kr

-Har bra erfaring med Asus P4S533, følger med Nettverks kort og lydkort. Mye for penga og overklokkings vennlig.

-Minne.. hmm ja kjøp KVALITET! DDR333 eller PC2700 om du vil!

derfor blir min anbefaling:

CPU: Intel 1.6a el 1.8a

HK: Asus P4S533, SIS645DX, LAN, LYD, ATA/133, DDR

RAM: Crucial PC2700 256MB CL2.5 6nsUnbuffered Kjøp så mye du har råd til..

Du kan såklart kjøpe P4 2.53a 533Mhz northwood, Corsair 256MB DDR XMS3000 på http://www.quad.no og Alpha Alpha PAL PIV 8942 http://www.microplex.no hvis du skal ha konge PC, men jeg anbefaler det ikke! bortkasta penger :smile:

81730-guin.gif Abit KT7A-RAID, Athlon 1200 @ 1350, TaiSolCGK760, GF2Pro, 256 + 128MB Apacer, WD80GB + IBM60GB, Win2k

[ Denne Melding var redigert av: BeachDumb på 2002-06-20 11:25 ]

Lenke til kommentar

Beachdumb,

det er sant det, men har du sett noen i845g kort som viser til at de har støtte til pc-2700. Det har ikke jeg. Det blir aldri oppgitt at kortene har støtte for dette. Men "uoffisielt" så funker DDR-333 kortene.

Hvorfor ? Hakke peil ;>

Lenke til kommentar

shivac:

ok.. sjekka abit.com.tw og asus.com.tw!

der står det faktisk PC2100/PC1600 DDR SDRAM support

beklager jeg tvilte på det du sa :smile:

Vet at Epox sitt G4GA+ stiller inn DDR333 automatisk:

4G4A-Bios5.jpg

vr-zone.com har testet der her!

81730-guin.gif Abit KT7A-RAID, Athlon 1200 @ 1350, TaiSolCGK760, GF2Pro, 256 + 128MB Apacer, WD80GB + IBM60GB, Win2k

[ Denne Melding var redigert av: BeachDumb på 2002-06-20 11:43 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...