Gå til innhold

Hurtigere defragmentering i XP?


matroy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Leste et sted at det ikke var bra å defragmentere disker for ofte da det slet på mekanikken i disken. Det var ikke nødvendig med dagens operativsystemer som kjører NTFS. Dette ble uttalt av en som drev å reddet data fra krasha disker og som har åpna en del disker i sitt liv ! En ennet ting som var skadelig for disken var kopiering av store filer til og fra disk ( av type nedlasta filmer.... :no:)

 

Personlig har jeg likt å kjøre defragmentering relativt ofte og har benyttet diverse programmer bl.a. Diskkeeper. Synes ikke jeg merker stor forskjell og har enda til opplevd at Windows starter tregere etter defragmentering. Nå framenterer jeg relativt skjelden....

Lenke til kommentar
Leste et sted at det ikke var bra å defragmentere disker for ofte da det slet på mekanikken i disken. Det var ikke nødvendig med dagens operativsystemer som kjører NTFS.

Tror dette er en 'urban legend'. På den annen side sliter sikkert all bruk på disken, og defragmentering er jo ikke noe mer hokus pokus enn lesing og skriving på helt vanlig måte. Man kunne f.eks. like gjerne flyttet alle filene over til en annen disk, slettet de på den opprinnelige disken, og kopiert dem tilbake. Da ville man også hatt en defragmentert disk.

 

Om defragmentering er nødvendig eller ikke under NTFS så kan man vel si at det er mindre nødvendig enn under FAT, men fortsatt nødvendig (om man ønsker å ha et noenlunde optimalisert system)! Dette skyldes det enkle faktum at jo mindre lesehodene trenger å flytte seg, jo hurtigere leses filen.

 

timtowtdi

Lenke til kommentar
Jeg bruker Windows XP kommandobaserte defragmenteringsverktøy, og har 'schedulert' den til å kjøre hver natt klokken 03:00

bare til info: det sies at defragmentering sliter endel på disken, og du trenger neppe å defragmentere hver natt. sett schedulingen til å defragmentere én gang i uken, så er du mer enn nok "oppdatert" hva defragmentering gjelder. :)

Lenke til kommentar
bare til info: det sies at defragmentering sliter endel på disken

 

...

Har lett litt på nettet etter hvorvidt defragmentering sliter (unormalt mye) på disken. Har ikke funnet noe entydig svar på dette, det er mye synsing ute å går.

 

Jeg synes at dette svaret "makes sense" og oppsummerer det hele på en god måte:

 

http://www.pcworld.com/howto/article/0,aid,3828,pg,2,00.asp

 

"So I consulted every source I have and ended up with these answers: Yes, you definitely should defrag your hard drive regularly. And though you might damage your hard drive with too much defragging, you'd have to do an awful lot to reach that point."

 

Skulle også tro at et produkt som Diskkeeper som defragmenterer nærmest kontinuerlig ville grave sin egen grav om disken får betydelig redusert levetid som en følge av dette!

 

Hvis noen kan finne noe informasjon utover rene rykter og synsing som tyder på at man ikke burde defragmentere så ofte så hører jeg gjerne om det!

 

timtowtdi

Lenke til kommentar

En lite fragmentert disk (smart defragmentert) sliter mindre på disken (mindre bevegelser fra sector til sector) .

 

Så utbyttet av å defragmentere med smartplacement er faktisk motsatt.

 

 

Så vedrørende å laste ned å bruke diskeeper lite :!:

Det er samme som er laget til microsoft og benyttet i xp , kun med en annen GUI .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...