Gå til innhold

Hurtigere defragmentering i XP?

matroy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bruker bare Window's innebygde defragmenteringsprogram. Ser ikke hastigheten som noe problem, er bare å sette det på før jeg går å legger meg, så er disken ferdig defragmentert lenge før jeg tenker på å stå opp igjen.

(Såklart, for IT-ansvarlige i bedrifter er det vel litt kjekkere å ha et raskt program til å fikse biffen, men det er jo såklart mulig å sette Windows til å defragmentere alle diskene en natt hver måned.)

Lenke til kommentar
Jeg bruker Diskkeeper Lite. Funker fin.

EDIT: Det er gratis.

Stemmer at det er gratis, i 15 dager! Har installert og kjører det nå. Virker som han trenger lang tid alikevel (har en HD på 120gb og en 200gb som aldri har vært defragmentert :no: ), men jeg synes oppsettet virker ganske bra! Litt mer info og statistikker for de som liker det. ;)

Alt i alt så virker dette som en bra erstatter for XP-funksjonen!

Takker for svar! :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg bruker Diskkeeper Lite. Funker fin.

EDIT: Det er gratis.

Stemmer at det er gratis, i 15 dager! Har installert og kjører det nå. Virker som han trenger lang tid alikevel (har en HD på 120gb og en 200gb som aldri har vært defragmentert :no: ), men jeg synes oppsettet virker ganske bra! Litt mer info og statistikker for de som liker det. ;)

Alt i alt så virker dette som en bra erstatter for XP-funksjonen!

Takker for svar! :thumbup:

Gå til denne siden for å laste ned gratisversjonen.

Diskeeper Lite Freeware

Endret av Lættis
Lenke til kommentar
kan noen av de nevnte defragmentere fler disker samtidig?

Diskeeper takler biffen helt fint! Men mener du fysiske disker, eller partisjoner? Hvis du skal defragmentere flere partisjoner på en fysisk disk, kan det ta lang tid...

Endret av ProZaC
Lenke til kommentar

Jeg bruker Windows XP kommandobaserte defragmenteringsverktøy, og har 'schedulert' den til å kjøre hver natt klokken 03:00

Slik har jeg alltid defragmenterte disker, og slipper å vente på at defragmentering skal bli ferdig.

Testet hvor langt tid det tar - 3 minutter!

timtowtdi

C:\>defrag c: /f

Windows Disk Defragmenter

Copyright © 2001 Microsoft Corp. and Executive Software International, Inc.

Analysis Report

34.46 GB Total, 21.27 GB (61%) Free, 0% Fragmented (0% file fragmentation)

Defragmentation Report

34.46 GB Total, 21.27 GB (61%) Free, 0% Fragmented (0% file fragmentation)

Lenke til kommentar
Testet hvor langt tid det tar - 3 minutter!

Til å defragmentere hver eneste natt er jo det faktisk lenge :p

Ja faktisk! Ble litt overrasket over at det tok såpass 'lang' tid på en 1/3 full raptor-disk! :blush:

Antakelig er årsaken at jeg patchet opp Windows med ca. 10 hot-fixes i går kveld og så restartet maskinen slik at defraggen ble hoppet over sist natt!

Samma f.. egentlig da :cool:

timtowtdi

Lenke til kommentar
Har forstått det sånn at Diskeeper og lignende program, plasserer filene på en smartere måte, enn windows eget defragmenteringsverktøy gjør.

Stemmer dette ?

Tja... det er jo Executive Software som har laget både Diskkeeper og Windows' innebygde verktøy...

Jeg har aldri hørt noe sted at Diskkeeper skal defragmentere 'smartere'.

Hovedforskjellen er - så vidt jeg vet - hovedsakelig virkemåten. Dvs. at Windows' Defrag kjører 'ad-hoc' en og en gang, mens Diskkeeper kjører kontinuerlig i bakgrunnen.

Mener også at Diskkeeper (i motsetning til defrag) kan defragmentere filer som er i bruk.

timtowtdi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...