CrAZy_J Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Hei! Jeg har et lite problem. Jeg trenger litt hjelp her angående formatering av HD c: Jeg har win2k po installert. Og jeg lurer på hva jeg skal gjøre.. Har tenkt til å installere XP, men jeg kan ikke update siden det er 2 forskjellige språk. Jeg har 4 oppstartsdisketter. Kan noen være så snill å hjelpe meg med dette? Tusen takk på forhånd. mvh John Lenke til kommentar
BBC Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 1. Ta backup av det du har behov for å beholde (f.eks. til en annen partisjon eller CD-R). 2. Boot med XP-CD-en. 3. Slett partisjonen med W2K. 4. Innstaller XP. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Quote: CrAZy_J skrev (2002-06-20 00:15):Hei!Jeg har et lite problem.Jeg trenger litt hjelp her angående formatering av HD c:Jeg har win2k po installert. Og jeg lurer på hva jeg skal gjøre..Har tenkt til å installere XP, men jeg kan ikke update siden det er 2 forskjellige språk.Jeg har 4 oppstartsdisketter.Kan noen være så snill å hjelpe meg med dette?Tusen takk på forhånd.mvhJohn 4 disketter høres lite ut i forhold til XP? Lenke til kommentar
CrAZy_J Skrevet 19. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2002 4 oppstartsdisketter til win2k, var det jeg mente.. har brent 9 cd'er med backup av det jeg vil ta vare på. har kopiert over noen filer til min 120gb, så alt er klart til formatering. Skal jeg bruke fdisk å slette c: partisjoenen?? Jeg takker for raske svar, men jeg tror det ligger litt i tåka enda.. Håper forstatt på litt mer detaljerte svar. Takk mvh John Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Ikke noe vits i å paritisjonere noe i FDISK. Det er et innebygget program i XP installsjonen der man kan partisjonere diskene. Har alltid funket bra hos meg. Installeren tar seg av å formatere også. NTFS eller FAT32 etter eget ønske. Anbeflaer NTFS uansett. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Du kan og legge inn XP på en annen partisjon (fra W2k), formatere partisjonen der W2k ligger og legge inn XP på nytt hvis ønskelig. Tungvint, men nokså uproblematisk. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Quote: CrAZy_J skrev (2002-06-20 00:26):4 oppstartsdisketter til win2k, var det jeg mente.. Det du trenger er vel da egentlig CD'en med OS'et, enten det er MX eller W2K... Sett in CD'en og sett BIOS til å boote fra den... Kjenner ikke MX men den har etter hva jeg vet nogenlunde de samme 'gode' egenskaper som W2K... Da kan du partisjonere og formatere derfra... Lenke til kommentar
hasuwest Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Quote: Den 2002-06-20 00:30, trn100 skrev:Det du trenger er vel da egentlig CD'en med OS'et, enten det er MX eller W2K... Sett in CD'en og sett BIOS til å boote fra den... Kjenner ikke MX men den har etter hva jeg vet nogenlunde de samme 'gode' egenskaper som W2K... Da kan du partisjonere og formatere derfra... Bare en liten rettelse. Det heter XP ikke MX :smile:. Joda, det er såppas sent så du er unnskyldt :smile:! Lenke til kommentar
CrAZy_J Skrevet 19. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2002 Var ikke komt så langt i prosessen enda. så du er unskyldt :smile: Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Quote: hasuwest skrev (2002-06-20 00:39):Bare en liten rettelse. Det heter XP ikke MXJoda, det er såppas sent så du er unnskyldt! Naturligvis, beklager! Tenk om alle her kunne korrigere andre på en slik måte! Hadde blitt et drømmeforum! :smile: Btw, det er tidlig, ikke sent... Ha en god dag! :smile: Lenke til kommentar
Chief Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Du har sikkert relativt ny PC! Da kan du stikke inn i BIOS å sette boot sequence til Floppy, CD-rom, HDD1 osv. Når du da stapper i WinXP CD'en i oppstarten så får du spørsmål om å trykke en tast for å boote fra CD, det gjør du! Så kommer det viktigeste, når det kommer blå bakgrunn og skrift trykk F5, dette står ikke skrevet noen steder, så bare gjør det. Da tvinger du installasjonesprogrammet til å la deg velge vilken PC du har. --> velg Standard PC, ikke den som heter Standard PC with 486.... den som er ovenfor den tar du!! Hvorfor gjøre dette! Jo nå skal du høre! Vist du ikke gjør dette vil XP velge Advanced Configuration and ASPI... som innebærer at WinXP bruker noe som Microsoft's rakettforskere har utviklet nemlig: snart IRQ deling, som i bunn og grunn vil si at maskinen plasserer alle PCI kortene dine gjennom samme IRQ. Du kan se for deg 10 babyer som skal bli født samtidig gjennom en fit...., ja det blir kø! Når du velger standard PC, så vil den fordele PCI kortene på de IRQ'er som er ledige. Dette vil i praksis si at alt går med smooth og du får mindre problemer med PC'en! Det eneste du må hugse på å sette på når du kommer inn i Windows er /Controll panel/Power options/... 3. arkfane APM (Advanced Power Management) Den må du aktivere! --> norsk oversettelse sparer jeg meg for Da skulle alt være i sjønneste orden!! Og til alle de som mener det ikke er sent nå! Jeg er fulstendig enig!! Dagen har jo bare nesten begynt! Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Quote: Chief skrev (2002-06-20 01:07):Og til alle de som mener det ikke er sent nå! Jeg er fulstendig enig!! Dagen har jo bare nesten begynt! :smile: Ha en fortreffelig dag! Lenke til kommentar
Chief Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Quote: Den 2002-06-20 01:16, trn100 skrev:Ha en fortreffelig dag! :wink: Ditto Lenke til kommentar
CrAZy_J Skrevet 20. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2002 Jeg takker til alle som har hjuplet meg med dette.. Nå er XP oppe å kjører. Det blir nok en lang natt fremover nå... installere div ting :smile: Ha en forykende dag! Har bare et problem med aktiverings greia da men :razz: kun 30 dager igjen. *snøft* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå