Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Casemod Verktøy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

eh ! dreie en firkantet blokk ????

enten er det jeg som er helt på tryne her ellers så har dere ikke peiling på hva dere snakker om :smile:

men dreier ikke en firkantet blokk , den freser eller skjærer man :smile:

men en ting er jo riktigt da , og det er at du kan feste en firkantet blokk i bakken og dreie et hull , gjenge eller lage en ned sekning + mm, men man dreier ( bokstavligt talt) ikke en firkantet blokk hehe

og det er også mindre lønsomt å bruke en 3 bakk til en firkantet ting , da bruker man en 4 bakk og da blir det sånn ,

3 bakk = runde ting og tang

4 bakk = firkantede ting og tang

lage firkantede ting og tang = en fres :smile:

og et måle ur + dreier benk bruker man hvis man skal dreie ned en RUND ting til nøyaktige mål eller inne i en sylinder for å få riktige mål og for å se om det er rett , dette måle uret blir også kalt micrometer :smile:går som regel ned til 1000/mm eller noe sånt tror jeg ( husker ikke helt )

Dette uret blir også brukt i en frese benk der man skal ha 100% nøyaktige mål

der ! så fikk jeg komentert det også hehe

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-22 23:37, SirHartge skrev:

Quote:

Den 2002-06-22 23:28, Skrue skrev:

Hvorfor?

På det bildet du sendte meg, hvis du ikke bruker måleur der. SÅ vil hullene dine ikke være i vinkel. Hvis det skulle være nøyaktig altså.

Hehe, nå pirker du virkelig! Hullene er boret i en søyleboremaskin, med relativt gode toleranser. Og hullene har en "lengde" på ca 4mm, og dermed vil vinkelfeilen være bortimot mikroskopisk!

Du får nok tåle å se at andre har litt peil også, SirHartge....

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-22 23:46, Skrue skrev:

Hehe, nå pirker du virkelig! Hullene er boret i en søyleboremaskin, med relativt gode toleranser. Og hullene har en "lengde" på ca 4mm, og dermed vil vinkelfeilen være bortimot mikroskopisk!

Du får nok tåle å se at andre har litt peil også, SirHartge....

DEtte er ikke pirk, men det er slik jeg gjør det eller slik det gjøres med nøyaktige ting.

JEg tåler at andre har litt peil, men må korrigere litt:)

Ett micrometer måler 1/100 nøyaktighet.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-22 23:54, SirHartge skrev:

DEtte er ikke pirk, men det er slik jeg gjør det eller slik det gjøres med nøyaktige ting.

JEg tåler at andre har litt peil, men må korrigere litt:)

Ett micrometer måler 1/100 nøyaktighet.

Hm, la meg da kort nevne at jeg har jobbet i mange år med adskillig hardere krav til presisjon, og har derfor en viss forstand på slikt!

Om du sitter i produksjon for insprøytningsutstyr for dieselmotorer, så vil du fort lære deg at et mikrometer nærmest opptrer som en tommestokk i forhold til 1/1000-dels millimeter!!

Om du noengang har sett en innsprøytningspumpe for en dieselmotor, så vil du antagelig forstå hvilken presisjon det der er snakk om! En pumpe som kun består av en sylinder og et stempel, og som er i stand til å levere opp til 1000 bar´s trykk, praktisk talt uten lekkasjer mellom sylinder og stempel!

Et lite råd:

Vær litt mer ydmyk SirHartge, og tenk litt på at det her i forumet av og til kan dukke opp ekspertise som overgår dine egne kunnskaper!

Når du blir så gammel som meg, så vil du helt sikkert forstå hva jeg mener, uten at jeg dermed vil opphøye meg til guru i denne sammenheng! Ikke fremsatt som kritikk, snarere som et faktum.

Men slike toleranser er det vel strengt tatt slett ikke behov for her, hverken menneskelig eller mekanisk?

Så finsiktet er vel neppe vår PC-verden, i allefall ikke når det gjelder produksjon av vannblokker?

Jeg bruker faktisk også fil, innimellom....

Lenke til kommentar

Den 2002-06-22 23:35, DJ-Sonic skrev:

eh ! dreie en firkantet blokk ????

enten er det jeg som er helt på tryne her ellers så har dere ikke peiling på hva dere snakker om :smile:

Og har man ikke en fres, så bruker man faktisk en dreiebenk!

Btw; Jeg vet faktisk hva jeg snakker om.... :razz:

Håper du ikke skrubber nesa i grusen nå da?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-23 00:28, Skrue skrev:

Om du noengang har sett en innsprøytningspumpe for en dieselmotor, så vil du antagelig forstå hvilken presisjon det der er snakk om! En pumpe som kun består av en sylinder og et stempel, og som er i stand til å levere opp til 1000 bar´s trykk, praktisk talt uten lekkasjer mellom sylinder og stempel!

Et lite råd:

Vær litt mer ydmyk SirHartge, og tenk litt på at det her i forumet av og til kan dukke opp ekspertise som overgår dine egne kunnskaper!

Først nevnt, jeg har dyp respekt for dine kunnskaper skrue.

Hvilken dreiebenk har du 1/1000 toleranser i? det går utenfor mine kunnskaper:) For å få 1/1000 toleranser så må vel stempel slipes? Og tilsvarende sylinder hones.

Jeg har nå puslet litt med mekaniske verktøy, tross av min unge alder. Vi opperer bare på 1/100 eller 1/10, men selv det kan virke som en tommestokk som du sa.

Å være ydmyk så liker jeg det ikke:D Jeg er vel ung, sta og gal..

Lenke til kommentar

Den 2002-06-23 11:05, SirHartge skrev:

Den 2002-06-23 00:28, Skrue skrev:

Først nevnt, jeg har dyp respekt for dine kunnskaper skrue.

Hvilken dreiebenk har du 1/1000 toleranser i? det går utenfor mine kunnskaper:) For å få 1/1000 toleranser så må vel stempel slipes? Og tilsvarende sylinder hones.

Jeg har nå puslet litt med mekaniske verktøy, tross av min unge alder. Vi opperer bare på 1/100 eller 1/10, men selv det kan virke som en tommestokk som du sa.

Å være ydmyk så liker jeg det ikke:D Jeg er vel ung, sta og gal..

/quote]

Hehe, ung sta og gal? Det hører vel til i tiden det da! :smile:

Tror nok ikke at det finnes dreiebenker i vanlig forstand med så fine toleranser som 1/1000mm. Det måtte i så fall være benker for produksjon av urverk og slikt det da!

Men det finnes derimot slipemaskiner som klarer biffen, og som du sier, delene må uansett hones og "lappes" isammen med diamantpasta tilslutt, for å få optimal pasning.

Uansett, du har en nydelig samling med verktøy til disposisjon, synd at du ikke får benyttet det oftere!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-23 12:32, Skrue skrev:

Tror nok ikke at det finnes dreiebenker i vanlig forstand med så fine toleranser som 1/1000mm.

Men det finnes derimot slipemaskiner som klarer biffen, og som du sier,

(PS Quotinga di er ikke av beste sort:) )

Da er vi vertfall enige til slutt og kan kalles oss staute kunnskapsrike karer:)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-23 13:15, SirHartge skrev:

(PS Quotinga di er ikke av beste sort:) )

Da er vi vertfall enige til slutt og kan kalles oss staute kunnskapsrike karer:)

LOL! Bra!

Vel, staut, jeg? Men ganske kunnskapsrik ja!

Men jammen er det mye jeg ikke vet også! F.eks. at quotinga mi ikke er bra. Sikkert riktig det, men hva må jeg rette på?

Avsporer vel kanskje litt nå, men jeg drister meg allikevel til å spørre!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...