Gå til innhold

Blir dere klokere av dette trance-HATERE?

Calcuta

Anbefalte innlegg

For det første: Trance er musikk, men jeg liker det ikke!!

For det andre: Jeg mener at de som hører på alt mulig (listepop osv.) ikke helt vet hva de liker, de hører bare på det som alle andre hører på...

Det er de som mener at hvis f.eks. et metal-band kommer på VG-lista, så er det ræva!

Vel... det betyr jo bare at de har solgt mye!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette gjorde meg ikke så mye klokere. Jeg vet at ting blir fiksa og mastra i studio. Personlig er det ikke sånn at jeg ikke liker trance fordi det ikke er lagd med "ordentlige" instrumenter, eller fordi jeg ikke syns at det er musikk. Jeg bare liker ikke hvordan type musikk det er. Det er bare ikke for meg. Akkurat som pop musikk.

Lenke til kommentar
Dette gjorde meg ikke så mye klokere. Jeg vet at ting blir fiksa og mastra i studio. Personlig er det ikke sånn at jeg ikke liker trance fordi det ikke er lagd med "ordentlige" instrumenter, eller fordi jeg ikke syns at det er musikk. Jeg bare liker ikke hvordan type musikk det er. Det er bare ikke for meg. Akkurat som pop musikk.

Helt enig :yes:

Lenke til kommentar
Tror du ikke jeg veit det!!?

Jeg hater ikke Trance uten å vite hva det er og dreier seg om!!

Jeg liker bare ikke den kunstige og kalde lyden...!

Det tar lang tid ja.. og det krever utrolig mye, men ting som Live-opptredener blir liksom ikke helt en suksess når det står en maskin og spiller en trance-sang i forhold til andre musikk-sjangere der musikerne står på scenen og spiller gitar, bass, trommer, keyboard og andre instrumenter!

Det er vel litt problematisk og mixe en trance sang på direkten!!

Da har du vel neppe fått med deg at flere trance produsenter (som som regel og driver med DJ-ing), ofte samarbeider, eller bruker "ekte instrumenter" under LIVE-opptredener. Både Tiësto og Ernesto vs. Bastian har gjort det, men du må skille mellom det å f. eks. ha LIVE-opptredener og det å spille et DJ-sett!

Lenke til kommentar
Trance og Metal er to forskjelige verdener. En verden med teknologi og en verden med instrumenter. Metal ligger altså i instrumentverdenen. ok, hvor lang tid tar det for en helt normal dødelig fyr å lage bra musikk? Jeg tør tippe en minst 10 år før han han opparbeidet seg såpass med ferdigheter og musikkfølelse at han klarer å spille og lage bra musikk. Mulig det tar lang tid å lage trance sånn studiomessig, men å lage metal krever et tiår med øving og interesse før du kommer så langt som til forumet. Så si hvemsomhelst kan sette seg ned foran pc'en i et par uker og lage en trance sang. Det er nettopp derfor jeg mener trance, for å si det rett ut, er no dritt. En del som er fengende og ok, men det er så lite at det ikke er noe å snakke om. På fest godtar jeg trance, ellers så hører jeg aldri på det!

(min mening)

Der tar du vel egentlig JÆVLIG feil! Mulig du mener Ian van Dahl, E-Type, Reset etc. er trance, men der tar du grundig feil. Kan nevne noen trance-produsenter som jeg sikter til med tanke på kvalitets-trance:

Eyal Barkan

Galen Behr

Solar Stone

Mirco de Govia

Altså, det faktum at folk tror "god" trance kan lages bare man setter seg ned og studerer software og bruken av de, viser vel egentlig hvor lite peiling folk har. Det stemmer at det ikke er særlig vanskelig å lære seg å bruke slike programmer, men trance er mye mer enn software, og man blir heller ingen god produsent av å kunne trykke på noen taster og stille inn diverse lydfrekvenser, NEI, det kreves mer enn som så! Så godt som ALLE som har produsert trance de siste 5-10 årene, startet i band, som pianist, med en synth i ung alder el. liknende.

Endret av Calcuta
Lenke til kommentar
Jeg vet godt hva jeg liker.

Men kan jeg ikke få lov til og høre på litt variert musikk? :)

ergo, du må ikke drikee forskjellig brus.Da er du usikker på hvilken du liker best...? :)

Helt enig med deg ang. vglista, hva er galt med den?

:)

Totalt enig i den der,

midnight_walker, humm.. du er flink til å kjemme alle under en kam (eller hvordan det ordtaket nå går)

Lenke til kommentar

Det er vel ingen som hører på absolutt alt.

Det fins så utrolig mange forskjellige genre...

Trance, techno, rap, hip-hop, metal, rock, punk, jazz, blues, country, new age, klassisk, for og ta noen eksempler! Og i alle de genrene finnes det ørten undersjangre og nisjer!

Og hvis du tar noen band fra alle disse genrene og putter de i en sekk... Ja, da har du VG-lista!! Det er bare en samling med de som har solgt mest!

Lenke til kommentar

En ekte musiker har respekt for alle sjangre! Det er spesielt her metal-folk tar litt feil. Selv liker jeg best jazz og klassisk og selvfølgelig "kunst-rock", men liker også metal og trance.

Og en trance-låt er ikke enkel å lage. Og når en trance-artist/komponist spiller live er det jo ikke bare en plate som går og surrer! :roll:

De spiller faktisk live også. Ikke på instrument selvfølgelig, men de har en grunn-beat som de legger på ting underveis. Det er krevende altså! Dessuten har de et svært panel med knotter og ting og tang som de skur på her og der for å få akkurat den rette lyden.

Jeg har hatt lyst til å se trance-hatere faktisk lage en god trance-låt og spille live på rett måte. :yes: Da har jeg nok fått meg en god latter ja!

Og det er ikke enklere å lage en god trance-låt enn det er å lage en vanlig låt.

De som tror det har nok misforstått en god del. Kvasi-musikere liker jeg å kalle dem. :p

Og husk, trance er et stort begrep. Jeg forstår at mange ikke liker techno som det ble kalt. Liker det ikke selv jeg, fordi det er liksom masseprodusert skvip. Helst med en teit Tysker som "synger" i bakgrunnen. Det er skikkelig dårlig og kan settes på samme linje som liste-pop dance. Men god trance er skikkelig bra! Og jeg anbefaler alle å idet miste høre en god goa-trance låt. (Infected Mushroom - The messenger)

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg personlig ikke liker trance, er at det er for enkelt i mine ører. På fest kan jeg alltid synge resten av en trance-sang, etter å ha hørt ca. 30 sec av den.

Jeg hørte selv på trance før, men har nå gått lei. Jeg synes at musikken blir mer underholdende med de variasjonene og menneskelige faktorene som spiller inn i en del andre sjangre.

Med det samme miksebrettet tilgjengelig kan alle etter en stund kopiere en trance-sang. Med samme gitar, bass, mikrofoner, osv, er det meget få som kan få ei metal-låt e.l. til å høres lik ut som originalen. Prøv for moroskyld å kopiere Dream Theater - Metropolis Part I. Jeg tror jeg hadde ledd meg skakk av å høre et opptak av det.

Lenke til kommentar
Jeg har hatt lyst til å se trance-hatere faktisk lage en god trance-låt og spille live på rett måte. :yes: Da har jeg nok fått meg en god latter ja!

Du har jo "the crap project - the crap song"

Husker ikke hvem som lagte den... men det var i en sånn "krangle tråd" det også, genialt :lol:

Lenke til kommentar

Hvorfor er det alltid slik at noen trance-elskere alltid skal prøve å overtale metalltryner som er stae som esel om at trance er musikk og at det ikke er så enkelt å lage som det ser ut til osv.? Jeg elsker trance, jeg lever for trance, men jeg gidder ikke prøve å diskutere med metalheads om hva som er best... Trance vs. Metal. Det blir som himmelen og helvete. For meg er trance himmelen :p . Så, Calcuta, Apoxdigital og andre som prøver å snakke fornuft med metalelskere: gi opp. Vi kommer aldri noenvei. Det blir som å pisse i motvind...

Lenke til kommentar
Hvorfor er det alltid slik at noen trance-elskere alltid skal prøve å overtale metalltryner som er stae som esel om at trance er musikk og at det ikke er så enkelt å lage som det ser ut til osv.? Jeg elsker trance, jeg lever for trance, men jeg gidder ikke prøve å diskutere med metalheads om hva som er best... Trance vs. Metal. Det blir som himmelen og helvete. For meg er trance himmelen :p . Så, Calcuta, Apoxdigital og andre som prøver å snakke fornuft med metalelskere: gi opp. Vi kommer aldri noenvei. Det blir som å pisse i motvind...

:w00t: kloke ord

Lenke til kommentar
Tror du ikke jeg veit det!!?

Jeg hater ikke Trance uten å vite hva det er og dreier seg om!!

Jeg liker bare ikke den kunstige og kalde lyden...!

Det tar lang tid ja.. og det krever utrolig mye, men ting som Live-opptredener blir liksom ikke helt en suksess når det står en maskin og spiller en trance-sang i forhold til andre musikk-sjangere der musikerne står på scenen og spiller gitar, bass, trommer, keyboard og andre instrumenter!

Det er vel litt problematisk og mixe en trance sang på direkten!!

Jaha?

Så du hater trance fordi det ville vært problematisk å være på en konsert med trance?

Bra argument :thumbup:

Jeg synes metal har en kald lyd, ord mot ord :p For øvrig kan du ikke dra all trance under en kam heller.

Endret av kim
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Det de meste ikke skjønner er at begrepet "trance" som alle bruker er helt feil.

Trance er en type musikk som går fra 130-160 bpm, noe som ikke er så mye "untz, untz" når man tenker på at en normal metal-låt går fra 150-200 bpm. Normal takt er jo rundt 120 bpm. Uansett, så er trance veldig lite fokusert på tromme og bass. Trance er vanligvis harmonisk og rolig. Den musikken dere prater om er en form for EDM og kan sammenlignes med techno. Tromme og bass-helvete.... så TECHNO Suger. Men, selvfølgelig, dem om det...

For eksempel så er Chicane - Saltwater et veldig fint eksempel på trance.

Hilsen Hardcore Metal-fan!!

Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke datamaskiner regnes som et instrument?

Artisten har en idé om hvordan musikken hans skal høres ut. Noen velger å uttrykke seg gjennom mikrofoner, gitarer og trommer, mens andre velger å bruke data. Det kommer like fordømt ut lyd fra begge artistene.

Med litt kreativitet kan du si at suppekjelen din er et instrument. Du kan slå på den, du kan rope nedi den, du kan fylle den med vann og høre surklelyden, du kan...ja, vær kreativ.

Jeg fant et fint sitat et annet sted:

For me, music has always been about more than just sounds: it's been about using those sounds to create MELODIES, using those melodies to create THEMES, playing with those themes to create a STRUCTURE, and making that structure coherent enough as to create a SONG (or an instrumental piece for that matter). Once this is achieved, the other part of the music experience comes from hearing how each artist chooses to do that, how each musician puts a note, a melody on top of another and how that juxtaposition actually sounds, or HARMONY. If the artist chooses to put a melody on top of another different one, then I admire the COUNTERPOINT work. Of course, all of these has to have a RHYTHM, has to be played in a tempo, in a speed. Finally, music, for me, has to CHANGE within a single song or piece: the themes or melodies can't stay untouched; some variation has to be present.
kilde

Nå? Jeg er egentlig ganske så enig med fyren. For min del fyller elektronisk musikk alle de "kravene" der.

Jeg tror jeg er heldig som ser skjønnheten i både elektronisk og rockmusikk. :)

Lenke til kommentar
Gjør det og STFU neste gang!

:yes:

3660330[/snapback]

Kjeften selv gnom, trance er simpel eller rettere sagt steril når man tenker på atmosfæren. Proto-ambient/ industriell musikk fra syttitallet har sjel (og nei ikke fordi det var laget på analoge instrumenter), mye elektronisk musikk som er bra, men trance er noe jeg aldri vil like fordi det ikke appellerer til mitt følelsesliv.

Ble du noe klokere av det? (ikke svar, dette var et retorisk spørsmål, yeah biatch).

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...