Dommedagsprofet Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Jeg synes disse diskusjonene om helelektronisk musikk vs. rock o.l. her på forumet har en tendens til å blande veldig hva hver enkelt person liker og hva som er vanskeligst å lage. Er det nødvendig? Vi er vel alle enige om at det er snakk om å levere musikk mange mennesker kan like, og for å forstå hva folk liker må man liksom ha en del erfaring både med lytting og komponering. Det gjelder begge sjangre. Men hva gjelder fremføring på instrumenter, så er det en greie som krever mye mer teknisk trening for fingre (og bein, avhengig av instrument) over mye lengre tid om man spiller tradisjonelle instrumenter enn hva man trenger for å produsere helelektronisk musikk. Noen invendinger mot meg på det? Til slutt; Helt seriøst, folkens, hvor viktig er det egentlig nøyaktig hvor mye studioarbeid som er lagt i en sang? Det er jo resultatet som teller. Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Ett spørsmål til trådstarter, finnes det noen Trance artister som bruker mellotron? Lenke til kommentar
Rykende_Kaffe Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Jeg må si at etter å ha lest dette, så har jeg like liten respekt for trance som jeg alltid har hatt og alltid kommer til å ha. Trance kommer aldrig til å være musikk i mine ører. Fyren du siterer har en del håpløse argumeneter. "The good sound" i mixen sier han er basert på samme prinsippene som i et trance spor. En god sound i en inspilling med ordentlige instrumenter basere seg på ganske mange faktorer som ikke kan modifiseres skikkelig i mixen. Faktorer hvis utføres dårlig/feil, ikke kan rettes opp i mixen. F.eks instillinger på forsterkere, valg av vreng, valg av gitarer, plassering av mikrofoner, trommelyd osv osv. (dette kan selfølgelig forandres i mixen, men er det dårlig i utgangspunktet, vil det aldrig bli bra). Dessuten ER gitaristen "gud". En studiotekniker kan aldrig få en dårlig gitarist til å høres gudommelig ut. Men en gudommelig gitarist kan få en studiotekniker til å "høres" gudommelig ut. Og gitarister, sangere og trommisser ler ikke av trance fordi den er "elektronisk modifisert". De ler fordi trance er elektronisk skapt, uten noen form for ferdighet på et instrument. Å trykke på knotter, klikke å peke på en skjerm kvalifiserer ikke som et instrument i mine øyne. En trance "artist" opptrer aldrig live heller, noe som er en viktig del for en musiker. En trance "artist" opptrer ikke engang live i studio. Så nei, jeg kommer ikke til å STFU som du sier, neste gang noen kaller trance for musikk. du har rett og slett missforstått og du, JO!! med litt mixing går det faktisk ann å få en dårlig gitarist til å høres bra ut Det klarer du nok aldri. En dårlig gitarist vil ikke klare å spille gjennom en krevende sang feilfritt. Rett og slett. Dessuten så kan du lett høre når en dårlig gitarist spiller en sang. Jeg spiller gitar selv og har sammenliknet siste 2 åra med en kamerat av meg som ligger 3 år foran meg i skills. Du hører så sinnsykt godt på gjennomføringa av sangen. Er utrolig mye som skal stemme for at du skal spille sangen riktig! Samspillet mellom høyrehånda og venstrehånda er ekstremt viktig. Hjelper lite om du er møkkarask med fingra på venstrehånda hvis du ikke klarer å følge i 100% riktig tempo med plekteret. Dette er noe du absolutt ikke klarer å "mixe" i studio. En dårlig gitarist er en dårlig gitarist samma hvor mye du mixer. Seff kan du få han til å høres bedre ut, men laangt ifra bra og enda lenger ifra bra nok! ikke tru at jeg ikke har peol, jeg har sjøl spillt gitar en gang i tida, jeg har sjøl laget trance en gang i tida og jeg har mixa en del osv. nå for tiden lager jeg hip hop beats og rapper litt. med andre ord, jeg har holdt litt på med musikk mekking og har en del peil angående det Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Er enig med norpheus på den der. Lenke til kommentar
Jan Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Jeg må si at etter å ha lest dette, så har jeg like liten respekt for trance som jeg alltid har hatt og alltid kommer til å ha. Trance kommer aldrig til å være musikk i mine ører. Fyren du siterer har en del håpløse argumeneter. "The good sound" i mixen sier han er basert på samme prinsippene som i et trance spor. En god sound i en inspilling med ordentlige instrumenter basere seg på ganske mange faktorer som ikke kan modifiseres skikkelig i mixen. Faktorer hvis utføres dårlig/feil, ikke kan rettes opp i mixen. F.eks instillinger på forsterkere, valg av vreng, valg av gitarer, plassering av mikrofoner, trommelyd osv osv. (dette kan selfølgelig forandres i mixen, men er det dårlig i utgangspunktet, vil det aldrig bli bra). Dessuten ER gitaristen "gud". En studiotekniker kan aldrig få en dårlig gitarist til å høres gudommelig ut. Men en gudommelig gitarist kan få en studiotekniker til å "høres" gudommelig ut. Og gitarister, sangere og trommisser ler ikke av trance fordi den er "elektronisk modifisert". De ler fordi trance er elektronisk skapt, uten noen form for ferdighet på et instrument. Å trykke på knotter, klikke å peke på en skjerm kvalifiserer ikke som et instrument i mine øyne. En trance "artist" opptrer aldrig live heller, noe som er en viktig del for en musiker. En trance "artist" opptrer ikke engang live i studio. Så nei, jeg kommer ikke til å STFU som du sier, neste gang noen kaller trance for musikk. du har rett og slett missforstått og du, JO!! med litt mixing går det faktisk ann å få en dårlig gitarist til å høres bra ut Øøøh? With the hands of God perhaps. Lenke til kommentar
Rykende_Kaffe Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Jeg må si at etter å ha lest dette, så har jeg like liten respekt for trance som jeg alltid har hatt og alltid kommer til å ha. Trance kommer aldrig til å være musikk i mine ører. Fyren du siterer har en del håpløse argumeneter. "The good sound" i mixen sier han er basert på samme prinsippene som i et trance spor. En god sound i en inspilling med ordentlige instrumenter basere seg på ganske mange faktorer som ikke kan modifiseres skikkelig i mixen. Faktorer hvis utføres dårlig/feil, ikke kan rettes opp i mixen. F.eks instillinger på forsterkere, valg av vreng, valg av gitarer, plassering av mikrofoner, trommelyd osv osv. (dette kan selfølgelig forandres i mixen, men er det dårlig i utgangspunktet, vil det aldrig bli bra). Dessuten ER gitaristen "gud". En studiotekniker kan aldrig få en dårlig gitarist til å høres gudommelig ut. Men en gudommelig gitarist kan få en studiotekniker til å "høres" gudommelig ut. Og gitarister, sangere og trommisser ler ikke av trance fordi den er "elektronisk modifisert". De ler fordi trance er elektronisk skapt, uten noen form for ferdighet på et instrument. Å trykke på knotter, klikke å peke på en skjerm kvalifiserer ikke som et instrument i mine øyne. En trance "artist" opptrer aldrig live heller, noe som er en viktig del for en musiker. En trance "artist" opptrer ikke engang live i studio. Så nei, jeg kommer ikke til å STFU som du sier, neste gang noen kaller trance for musikk. du har rett og slett missforstått og du, JO!! med litt mixing går det faktisk ann å få en dårlig gitarist til å høres bra ut Øøøh? With the hands of God perhaps. jeg mener jo ikke en førsteklassing på første spillekurs da, men med god mixing så kan du da alltids få en middels gitarist til å høre en god del bedre ut Lenke til kommentar
Dommedagsprofet Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 For noe tull. Du kan gjøre lyden bedre, men du kan ikke få det til å høres ut som om han spiller bedre. Lenke til kommentar
Jan Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 (endret) Rykende_kaffe: Hør på Amlex. Endret 10. februar 2005 av Jan-Erik Lenke til kommentar
Rykende_Kaffe Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 jeg gir opp, jeg gidder ikke diskutere dette mer. det er alt for mange her på forumet som missforstår alt jeg sier Lenke til kommentar
sixx Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 jeg gir opp, jeg gidder ikke diskutere dette mer.det er alt for mange her på forumet som missforstår alt jeg sier Jeg er enig i deg på endel områder. Jeg hater trance, men jeg respekterer all slags musikk. Lenke til kommentar
e321 Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 jeg gir opp, jeg gidder ikke diskutere dette mer.det er alt for mange her på forumet som missforstår alt jeg sier Jeg er enig i deg på endel områder. Jeg hater trance, men jeg respekterer all slags musikk. nettop. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Det med en gitar kan høres bra ut eller ikke er eg litt usikker på.. SOAD høres veldig clean ut på studio.... men på live så bommer gitaristen på strengene og spiller litt grovt ofte.... det har muligens med at han som regel er skiggelig høy eller stein på konsert da Lenke til kommentar
H4ngm4N Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Jeg kan dessverre ikke noe for at jeg ikke liker trance. Tviler ikke på at det er en lang og vanskelig prosess. Lenke til kommentar
Jan Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Det med en gitar kan høres bra ut eller ikke er eg litt usikker på..SOAD høres veldig clean ut på studio.... men på live så bommer gitaristen på strengene og spiller litt grovt ofte.... det har muligens med at han som regel er skiggelig høy eller stein på konsert da Dårlig av han å ikke respektere publikummet sitt som har betalt store summer for å se de da. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Metall, tranze, hip-hop eller country er musikk. Så det så. Denne tråden kan vel stenges, så tar vi denne håpløse diskusjonen i en av de andre trådene? Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 (endret) vell... det å produsere en metall og en trance låt (for å ta for meg eksemplene) er i utgangspunktet like vanskelig SÅFREMT DET SKAL SELGE. Problemet er ikke å lage en "god metall eller trance låt", men å lage en låt som kan få produceren til å tro at "dette kommer til å selge" Uansett musikkstil (ok, 95% av verdens komersielle musikkstiler) produseres på ca. samme måte. Den som har sett "Metallica - Some kind of monster" dokumentaren kan bekrefte at komersielle rockere spiller ikke prefekt 24/7 og må ha hjelp av en producer (for dem som ikke har erfart dette på egen hånd) for å få til et brukbart album. Personlig er jeg hovedsaklig fan av musikksjangrene "dance", "metal" og "accustic", men er veldig _musikk_ glad. Der for hører jeg ofte på andre sjangre enn disse nevnte, også "klassisk musikk". Jeg oppfatter den krangelen mellom metal og dance sjangeren i dag som en KULTURKRANGEL, og ikke en musikkrangel. Jeg har ikke oversikt over hvor mange ganger jeg har sett/hørt en trance/metal fan uttale at "trance/metal" er ikke musikk... og det er jo den største vitsen i menneskets historie! De fleste overengasjerte musikkdiskusjoner (spes. her på forumet) grunner jo meninger som i bunn og grunn har med kultur å gjøre, ikke musikk generellt. Jeg skulle gjerne likt å satt hardbarka trancefan bak en el-gitar (og omvendt!!!), med oppgave å lage en låt som hadde solgt like bra, uansett sjanger. Dette hadde tilnærmet vært umulig og konklusjonen hadde mest trolig blitt at det var artistens musikkunskaper som hadde avgjort konkurransen. Når det gjelder "musikkintelligens" så "sjokkerer" det meg at det er i hovedsak trancetilhengere og metalltilhenger som diskuterer så kraftig seg imellom... og ikke folk som liker country/klassisk/akustisk/new age/mediativ (osv. osv.) muskk! I følge min logikk betyr ikke ensformig musikksmak, god musikksmak. Jeg har personlig en teori om at dancesjangeren og metalsjangeren er begge ungdommelige sjanger som er "lettslukte" og som derfor raskt tilterkker seg mennesker med noe begrenset MUSIKKunskap. Derfor denne krangelen. Min konlusjon er ungdommer i dag ikke forstår betydningen av ordet musikk i sin rette form! Endret 12. februar 2005 av JKJK Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Jeg fordrar ikke Trance, uansett hva Trance-fanatikkere sier. Man kan ganske enkelt ikke lage god musikk med bare PC eller MAC. Man må ha instrumenter også. De fleste Trance-sangene høres ut som musikken på MS-Dos baserte PC-spill fra midten av 80-tallet. Lenke til kommentar
Midnight_walker Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Jeg fordrar ikke Trance, uansett hva Trance-fanatikkere sier. Man kan ganske enkelt ikke lage god musikk med bare PC eller MAC. Man må ha instrumenter også. De fleste Trance-sangene høres ut som musikken på MS-Dos baserte PC-spill fra midten av 80-tallet. Det er jo rått!! (i forhold til trance) Lenke til kommentar
snoemann Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 superseven Skrevet 12/02/2005 : 12:27 Jeg fordrar ikke Trance, uansett hva Trance-fanatikkere sier. Man kan ganske enkelt ikke lage god musikk med bare PC eller MAC. Man må ha instrumenter også. De fleste Trance-sangene høres ut som musikken på MS-Dos baserte PC-spill fra midten av 80-tallet. Ja her presenterer du jo kun din egen mening og ingen objektiv kommentar. (meningsløst?) over til noe annet : JKJK er vel kanskje en av de smarteste personene som har lagt innlegg her hittill =) Jeg er veldig enig Her ser jeg faktisk endel metal mennesker som sier at trance er musikk, og dette er bra, jeg hadde ikke ventet det, for nesten samtlige jeg møter på ute i verden som er skikkelig metal fans, sier at trance ikke er musikk (dette inkluderer dance/house osv. også selvom disse veldig ofte har vokalist) Det er egentlig en irriterende påstand å si at en sjanger ikke er musikk. Når det kommer til live, skjønner jeg godt at trance og slike ting ikke egner seg på samme måte som andre sjangere. På den annen side har jeg da virkelig ikke så stort behov for å gå og se musikk live, skjønner at det er gøy, og har også vært på endel metal konserter selv.. veldig festlig igrunn. Poenget er bare at jeg hører på MUSIKKEN ikke ARTISTEN. Bryr meg egentlig ikke så ille mye om bra musikk kommer fra sandra lyng haugen eller Iron Maiden. Greia jeg har er at musikken skal være bra, altså, ikke vanskelig å lage osv. men fengende. Jeg har på følelsen at de som klistrer seg inn i kun en liten sjanger, muligens er litt trassige... eller noe liknende =) jeg vet ikke Angående om det er lettere å lage det ene eller det andre, DET ER MULIG men, SPILLER DET NOEN ROLLE ?? Hovedsaken er vel at det er bra å høre på er det ikke? Jeg ser for meg enkelte fryktelig _masete_ death metal låter f.eks. hvor vokalisten gauler og de andre plundrer ivei på el-gitaren sin, og jeg skjønner jo at dette er vanskeligere å få til hver gang enn feks. en trance låt som ofte bare blir playback ved en live opptreden. Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det har så ille mye å si. Seff man kan se opp til dem fordi de er flinke, men det hjelper ikke meg så mye hvis melodiene ikke er bra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg