Gå til innhold

Samsung 213T/Lacie P.V.2/Nec 2080UX+

erlendhagen

Anbefalte innlegg

Hei!

Eg skal kjøpe ny LCD-monitor som skal brukast til "alt". Eg er veldig opptatt av å få en mega skjerm som eg kan være fornøyd med lenge. Prisforskjellane mellom desse er i denne sammenheng uvesentlig.

Kvafor en bør eg kjøpe? Både med tanke på farger, detaljer, etterslep og baklys?

Vil også kjøpe veggfeste. Har nokon gode tips til dette?

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trur kanskje eg er litt kvalifisert til å svare på denne då eg har alle tre skjermene i dagleg bruk.

213T og 2080ux heime og LaCien på jobb.

231T er stor , MEN har synleg etterslep (iforhold til NECen) og ein forkjærligheit for raudfargen

2080ux+ har alle fordelene, og berre så minuser (slik som prisen)

LaCien har så og sei alle kvalitetene til Necen (Dag meiner det er veldig små forskjeller)

og den har fordelen med prisen iforhold til Necen.

Etter mi erfaring med LaCien så er den like god på DVI som Nec men stinker på VGA. Tilkobla ein laptop med medfløgande VGA-kabel er blurry deluxe og direkte bleik i fargane. (Mens skjermen som står på neste kontorpult har DVI og er sylskarp (ja me har bytta opp på dei).

Så mitt råd er:

Med DVI gå for LaCien, same skjerm berre litt billigare.

Med VGA så trur eg Necen er litt bedre (iallefall når eg kobler min laptop til min skjerm)

mvh

JanEirik

Skjermtester @hw

Lenke til kommentar

Takker for alle innspel. Særlig det siste. Eg trur eg går for Nec'en, om ikkje noko nytt dukkar opp i mellomtida.

Med tanke på veggfeste, korleis er B-tech sine fester? Er det puslete greier, eller OK?

Vil et slikt feste fremdeles tillate meg å snu skjermen på "høgkant"? (portrett)

Er det noko eg må passe på før eg kjøper?

Lenke til kommentar

Jankee - har litt annen erfaring :)

Hos meg er det heller liten forskjell mellom analogt og digitalt. Digitalt er litt skarpere, men fargene er noenlunde like.

Kjører LaCie 20" dualhead, og har brukt DSUB/analgt en måned. Tilkoblet en Acer TM803LCi laptop analogt for å undersøke forskjell. Fargene er i begge tilfeller meget bra, nesten ikke forskjell mellom analogt på stasjonær VS laptop. Laptop viser et litt mindre klart bilde dog uten linjefilmmer - meget stabilt, og behagelig å jobbe med. Fortsatt milevis forran CRT.

Den stasjonære med 9700PRO viser et ørlite skarpere bilde, men med tilfeldig linjeflimmer som kommer og går i det mørke fargespekteret (forsvinner på 85Hz dersom man ønsker å spille 1024x768@85Hz analogt). Kan også løses ved å endre 1600x1200 75kHz +/- f.eks. 74.1kHz.

Ved å sammenlikne begge skjermer samtidig i drift, hvor den ene kjører DVI digitalt og den andre DSUB analogt, er det hos meg svært liten forskjell angående farger. DVI digitalt er skarpere, og fritt for linjeflimmer/støy.

Så fort kameraet er ferdig ladet, og jeg fortsatt husker dette, skal jeg heller legge ved bilder :)

EDIT: Gjorde noen tester.

Endret av Boye
Lenke til kommentar
Bruker dette i dobbelkonfigurasjon til to av video-arbeidstasjoene me har på jobben

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=4689

Dog litt dyrt

Men B-tech sine står spesifisert til 20KG så det går vel meir på korleis du fester det i veggen om det er trygt eller ikkje.

På slike ting er er meir usikker.

mvh

JanEirik

Eg synest nå et stativ til 2095,- er litt i meste laget. Eg tenkte eg skulle legge mest mulig i mega skjerm, men stativet vil eg ha billigst mulig, så lenge det fungerer greit.

Takk for alle innspel igjen.

Lenke til kommentar

Veit at toms waits for alice har meir liknande erfaringer som du har med LaCien og VGA enn kva eg har.

Det eg antar at deg går litt på er at skjemkortet i laptopen(dell X300) har ein ræva konverter samt at kablen på jobben ikkje er av den godkvalitet som eg sitt heime med.

Men Necen greier å dra det litte ekstra ut av dårlige skjermkort enn kva LaCien gjer.

Skal ein gå for DVI så står LaCien først på lista grunna prisen.

Kvifor betale meir for akkurat same vara?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...