Gå til innhold

Får ikke satt bokstav til partisjon

hermsty

Anbefalte innlegg

Hei..

Jeg har reinstallert en PC.

PC'en var partisjonert opp i to partisjoner (C:\ og D:\)

Jeg formaterte C:\ partisjonen og satte den opp på ny, for så å installere XP.

Det gikk fint. Starter opp XP.

Nå finner jeg ikke D partisjonen. Jeg går inn på diskbehandling og jeg ser det ligger en partisjon der med en del data på. Det eneste problemet er at jeg ikke får satt noe bokstad på den slik at jeg får utforsket den..

Hva gjør jeg?

beskrivelse.JPG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste jeg har gjort er å slette C partisjonen og utvidet den med3 giga som ikke var i bruk. Thats IT!

Har ikke fiklet noe med noe annet.

Joda, formatere D er jo den letteste løsningen MEN; Det ligger en del veldig viktig data på denne disken som helst ikke skal slettes, derfor hadde det vært litt greit å fått opp disken.

Pruke partisjonsprogram. OK, den er grei. Hva bør jeg velge? Hvor kan jeg laste det ned?

Lenke til kommentar

Edit: Ble litt feil..Leste det ikke skikkelig..hmm..Hvis tilfeldigvis noe data ble tatt fra D, så kan vel det føre til at den ikke fungerer..Hvis du ikke får rettet den oppigjen, kan du bruke ett gjenopprettingsprogram..

EDIT: Jeg fant et lite inlegg på nett..

"Nå får jeg ikke sett partisjonen i Windows, og den viser seg som en "ukjent partisjon, NTFS" i Disc Manager.

Har du noen ide på hvordan jeg skal få tilbake partisjonen i Windows uten å formatere på nytt?"

"Du har sannsynligvis fått en skadet partisjonstabell på maskinen din. Dette kan være ganske alvorlig, ettersom dette er selve listen som holder styr på partisjonene . Hvis den er ødelagt får du nettopp problemer med tilgang på partisjonene dine.

Den mest drastiske er å starte opp fra Windows-CDen din, velge "recovery console"/Gjenopprette tidligere installasjon, og så å skrive det magiske "ordet" "fixmbr."

Det finnes mange forskjellige diskprogrammer der ute som kan hjelpe deg med å få tilbake partisjonen på andre måter, men disse må du regne med å betale en del penger for.

Blant disse er for eksempel Norton Systemworks og Active Partition Recovery Du kan også forsøke med gratisprogrammet PC Inspector "

Endret av nikhuse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...