_ducktales_ Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Hei. Jeg har et problem når jeg skal slå av maskinen eller restarte den.. Etter at jeg har trykt på søå av maskinen på startmenyen i winXP så kommer de ulike boxene opp logger av,lagrer osv.. Men når den siste mld kommer (den som vanligvis bare skal blinke i 1 secund før strømmen slås av "Windows avsluttes" Står den der ufattelig lenge.. snakk om minutter Kan dette være problemer med hovedkortet mitt? I tilfelle har jeg hatt uflaks.. for 2 uker siden fikk jeg nytt HK og cpu og problemet er der ennå men kanskje det er en kjent biosinstilling noen her på boardet har peil på? her er hvertfall ting jeg har prøvd utifra googling på nett: -jeg satte Nvidia driver help service til å starte manuelt (for denne applikasjoenn var visst i konflikt med avsluttinga av winxp. Men det hjalp ikke for meg:( -Deaktiverte "Terminal Services" i ERVICES.MSC Ingen virkning for meg Mvh Ann Kristin Lenke til kommentar
tjaa Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Siden dette er andre hovedkortet (hvilket?) med samme problem, så tyder det på at det er en windows sak, eller kanskje spyware? Raskere avslutning av Windows Lenke til kommentar
_ducktales_ Skrevet 10. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2005 Jeg hadde et MSI kort før nå har jeg et Abit Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Det er nok et software-relatert problem, ikke en defekt i hardware. Akkurat hvor problemet ligger er dog veldig vanskelig å si uten nærmere info. -Stigma Lenke til kommentar
tjaa Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 (endret) Jeg hadde et MSI kort før nå har jeg et Abit Fordel om du presiserer litt bedre: andre kan ha lignende erfaring med samme maskinvare som du har nå (ta med all maskinvare. edit: inkl. mengde ram). 1. er det bare i avsluttinga den henger 2. er alle driveroppdateringer inne inkl. Bios, chipset, skjermkort og WinXP SP2 3. var den slik fra første dag winXP ble installert, eller forverring etterhvert som ny programvare ble lagt til (inkl. "snacks": samler du på skjermsparere og kuule menyer o.l.: kjør oppdatert Ad-aware) 4. har du kjørt full pakke vedlikehold (sletta midlertidige internettfiler, defragmentert og tweaket windows) 5. er det merknader i enhetsbehandling ...kan være nettverksrelatert, flere brannmurer, også i antivirus (hvilken, Norton?) og windows - hva slags nettverkstilkobling, evt. trådløs adsl: sjekk hos produsenten og evt. oppdater firmware på router/accesspunktet. "tusen ting" - derfor er det litt viktig om du kan nøste tilbake og huske om dette begynte på et visst punkt. Endret 10. februar 2005 av tjaa Lenke til kommentar
_ducktales_ Skrevet 10. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2005 -Allt er som det skal i enhetsbehandlingen alle drivere er på rett plass.. -Selv om jeg formaterer maskinen totalt, installerer winxp på nytt så er den skam treig.. Men jeg fulgte et råd om å stille "waittokillservice" i regedit fra 20sec til 0 og det hjalp faktisk meget bra. Men er litt usikker på om den waittokill er noe jeg burde ha på.. Uansett hva er standard tiden det tar å slå av en winxp maskin fra det står "windows avslutes" ? Men tweaking av windows har jeg ikke prøvd noen råd? Lenke til kommentar
tjaa Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 (endret) Tar ca. 8 sekunder her quote: Men tweaking av windows har jeg ikke prøvd noen råd?< WinXP kommer med mye effekter som med fordel kan fjernes (virker som maskina di har litt lite ressurser - ram, treig harddisk, f.eks.?). høyreklikk tomt sted på oppgavelinja (nederst på skjermen), velg egenskaper og klassisk start meny (er bare å eksperimentere videre hvis du vil). høyreklikk tomt sted på skrivebordet, velg egenskaper, bakgrunn: ingen effekter: fjern øverste hake (her heter det 'fade effect', har engelsk XP) og nest nederste (vis innhold i vindu mens ...) skjermbeskytter: ingen/strømstyring:alltid på/slå av skjerm: 15min /harddisk 1time (edit: sjekk Dvalemodus og fjern haken for aktiv der - det kan lukke maskina kjappere) innstillinger: velg 16bit farger. Endret 11. februar 2005 av tjaa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå