Gå til innhold

Mp3 fra cd (laget med Mp3)

Anbefalte innlegg

Sikkert et dumt spørsmål dette, prøver likevel :)

Hvordan blir kvaliteten på Mp3 rippet fra en cd laget med Mp3? La oss si jeg brenner en cd med Mp3-filer i 192 kbps. Hvis jeg da ripper cd'en til Mp3 i samme bitrate, vil lydkvaliten da være den samme som i den opprinnelige (Mp3) filen?

Tusen takk for alle svar!

Endret av ReFre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil tippe en mp3 enkodet fra en CD brent fra en mp3 i samme bitrate har veldig liten andel kvalitetstap da kvaliteten i første omgang (mp3'en som ble brent) er kraftig redusert. Som regel sliter mp3 med at den taper høyere frekvenser jo lavere bitrate, omtrent som når du bruker et frekvenskuttefilter på de høy frekvensene.

Skal ikke si noe helt sikkert her, men for helt vanlige lyttere tror jeg ikke det har noe å si egentlig :)

Er jo 192 kbit du snakker om, de fleste lytterene klarer jo ikke engang høre forskjell fra 128 kbit til 192 kbit uansett :)

Lenke til kommentar

nei, kvaliteten på ny mp3 vil ikke være lik den opprinnelige mp3'en siden kilden til den første var orginal, mens kilden til den nye er gammel fra cd-av-gammel-mp3

kommer an på codec og bitrate seff, men med re-ripping vil du konstant degradere lyden, spesiellt med tanke på høyfrekvent lyd, samt maksert lyd.

trolig vil det også bli flere tilfeller av 'ghostlyder' (lekmannsuttrykk) dvs lyd som egentlig ikke er der, men som blir til pga rippeprosessen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...