Gå til innhold

Trenger en billig bærbar. Krav: LPT og COM-port

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan anbefale meg en billig bærbar (godt under 10000?)

Det vigtigste er at den har både LPT og COM-port (og USB, helst så mange som mulig), samt innebygget WLAN. Er en fordel om skjermen har oppløsning på 1400x1050, dette er imidlertid ikke noe "krav". Ellers så skal den kjøre WinXP, og trenger egentlig ikke noe maskinvare utover det.

Som dere sikkert skjønner, så ønsker ikke jeg å betale 15000, når jeg ikke har bruk for mer enn 1ghz prosessor, og 5GB harddisk...

Er det noen som har en anbefaling av en billig-pc? Finner liksom ikke noe billigere enn 8000. Hadde håpet at det var mulig å få noe til rundt 5000?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen som kan anbefale meg en billig bærbar (godt under 10000?)

Det vigtigste er at den har både LPT og COM-port (og USB, helst så mange som mulig), samt innebygget WLAN. Er en fordel om skjermen har oppløsning på 1400x1050, dette er imidlertid ikke noe "krav". Ellers så skal den kjøre WinXP, og trenger egentlig ikke noe maskinvare utover det.

Som dere sikkert skjønner, så ønsker ikke jeg å betale 15000, når jeg ikke har bruk for mer enn 1ghz prosessor, og 5GB harddisk...

Er det noen som har en anbefaling av en billig-pc? Finner liksom ikke noe billigere enn 8000. Hadde håpet at det var mulig å få noe til rundt 5000?

Visst du går på Dell.no kan du få ned til 6000 kroner, visst du velger bort alt dilldallet!! :thumbup::thumbup:

Lenke til kommentar

Ser ut som det må bli en Dell InspironTM 510m ja...

Men hva er egentlig forskjellen på disse WLAN kortene:

Intel® Pro Wireless 2200 802.11b/g Mini PCI Wireless LAN Card

Intel® Pro Wireless 2915 802.11a/b/g Mini PCI Wireless LAN Card (+175 kr)

Dell Wireless 1350 802.11b/g 54Mbps Mini-PCI Trådløst LAN (+50 kr)

Dell Wireless 1450 Dual Band 802.11a/b/g 54Mbps Mini-PCI Trådløst LAN (+975 kr)

Og "Dell TrueMobile™ 300 Bluetooth Modul (+529 kr)" - er den innebygget?

BTW, litt morsom detalj:

Spesialtilbud: Fri frakt

Online tilbud: Fri frakt (verdi 844,- inkl. moms). Gjelder t.o.m. 16. februar 2005.

Ja takk - fri frakt

Nei takk - jeg ønsker ikke fri frakt (+844 kr)

Lenke til kommentar

Intel® Pro Wireless 2200 802.11b/g Mini PCI Wireless LAN Card - Intel sitt wlan kort, støtter bare b/g

Intel® Pro Wireless 2915 802.11a/b/g Mini PCI Wireless LAN Card (+175 kr) - Intell sitt wlan kort, støtter alle standarder - a, b og g

Dell Wireless 1350 802.11b/g 54Mbps Mini-PCI Trådløst LAN (+50 kr) - SAmme som 2200 bare laget av Dell

Dell Wireless 1450 Dual Band 802.11a/b/g 54Mbps Mini-PCI Trådløst LAN (+975 kr) - Samme som 2915 bare laget av del. Er ikke sikker på om "Dual Band" betyr at det støtter a/b + g = 108mbit

Ville gått for Intel 2200. Har hørt at 2915 har dårlige drivere. Dessuten har du lite bruk for 802.11a, men kjekt å ha :thumbup:

Endret av Fredrik Larsen
Lenke til kommentar
Ser ut som det må bli en Dell InspironTM 510m ja...

Men hva er egentlig forskjellen på disse WLAN kortene:

Intel® Pro Wireless 2200 802.11b/g Mini PCI Wireless LAN Card

Intel® Pro Wireless 2915 802.11a/b/g Mini PCI Wireless LAN Card (+175 kr)

Dell Wireless 1350 802.11b/g 54Mbps Mini-PCI Trådløst LAN (+50 kr)

Dell Wireless 1450 Dual Band 802.11a/b/g 54Mbps Mini-PCI Trådløst LAN (+975 kr)

B = 11mbit

G = 54mbit

A = er ikke sikker men jeg tror det er 5ghz bånd (54mbit) ?

Bluetooth greia tror jeg ikke er innebygget.

Et vanelig B/G kort er sikkert nok for deg , da får du 2,4ghz bånd med 54mbit stadar og 11mbit standar vis du trenger det noen ganger :)

Lenke til kommentar

Ok.. lurte egentlig mest på hva forskjellen mellom intel og dell sin wlan var, men regner med det er omtrent det samme.

Kan noen bekrefte at den bluetooth saken ikke er innebygget? (i så fall er det selvsagt uaktuelt å betale 500kr for den i stedet for en usb-dings til 200.

Og en siste ting: På harddisk står det 30GB. Men for +182kr får jeg 40GB (5400rpm). Står ingenting om hastighet etter 30GB - kun 40 og 60gb. Betyr det at 30GB ikke er 5400rpm da? :hmm:

Takk for alle svar! :)

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Ok.. lurte egentlig mest på hva forskjellen mellom intel og dell sin wlan var, men regner med det er omtrent det samme.

Kan noen bekrefte at den bluetooth saken ikke er innebygget? (i så fall er det selvsagt uaktuelt å betale 500kr for den i stedet for en usb-dings til 200.

Og en siste ting: På harddisk står det 30GB. Men for +182kr får jeg 40GB (5400rpm). Står ingenting om hastighet etter 30GB - kun 40 og 60gb. Betyr det at 30GB ikke er 5400rpm da? :hmm:

Takk for alle svar! :)

Fint lite forskjell på Intel og Truemobile Wlan skulle jeg tro, bortsett fra standarder.

Det er ikke en Usb dongle, den er intern ww.dell.com/downloads/ us/products/latit/bluetooth_spec.pdf

Er det ikke spesifisert er det nok en 4200 disk.

Du finner forøvrig all mulig info om Dell på http://notebookforums.com/forumdisplay.php?f=71

Endret av Frekkas
Lenke til kommentar

Takk for info...

Regner med jeg kjøper en Dell InspironTM 510m med:

- 15'' SXGA (1400 x 1050) (+549 kr)

- 40GB IDE (5.400 RPM) (+228 kr)

- Dell TrueMobile™ 300 Bluetooth Modul (+529 kr)

TOTALT 7 918 kr (inkl. mva og frakt)

Ser InspironTM 6000 ikke koster så fryktelig mye mer... Burde jeg heller gå for den? (eller betaler jeg hovedsaklig for en større skjerm som er wide-screen da?)

Og hvordan er støynivået på disse? Vi har en Compaq n1000v (eller noe sånt), og den er helt urbukelig, pga høyt støynivå når viftene kjører - og de kjører omtrent konstant. Tilhører dette fortiden? Eller er det slik at viftene snurrer og går for fullt selv om CPU-bruk er 0%?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
B = 11mbit

G = 54mbit

A = er ikke sikker men jeg tror det er 5ghz bånd (54mbit) ?

Jeg har min egen lille huskeregel... Jeg tenker på en bag. B kom først og er 11Mbit/s, A kom senere og er 22Mbit/s og så kom G med 54Mbit/s. Alle går på 2,4GHz-båndet.

Lenke til kommentar

Et kjapt Google søk ga med dette svaret:

802.11a supports bandwidth up to 54 Mbps and signals in a regulated 5 GHz range , this higher frequency limits the range of 802.11a. The higher frequency also means 802.11a signals have more difficulty penetrating walls and other obstructions.

Because 802.11b gained in popularity much faster than did 802.11a, some folks believe that 802.11a was created after 802.11b. In fact, 802.11a was created at the same time

Kilde

Måtte bare nevne det :p

Tror selv 802.11a er unødvendig siden det er lite utbredt og rekkevidden er dårligere.

Lenke til kommentar

Denne tråden gikk jo litt off-topic, men jeg kan informere at jeg gikk til innkjøp av det jeg listet i et innlegg lenger oppe, og er for såvidt meget fornøyd med dette.

PC'en var jo relativt lett, og støyer svært lite (uten at jeg vet hva som er normalt i dag). CPU-en er kanskje ikke så kraftig (1,3ghz?) men nok en gang ser jeg hvor totalt irrelevant CPU er til normal PC-bruk. Den er svært rask og grei å bruke - overhode ikke behov for bedre CPU i alle fall.

Takk for alle råd!

Obs: Det sykeste av alt var at den fungerer omtrent smertefritt i Linux (SUSE). Kun WLAN-kortet trengte driver - resten fungerte uten problemer - selv bluetooth kortet! (slike erfaringer har jeg aldri vært borti på mine andre PC'er :angry:).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...