JKJK Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 (endret) I morges oppdaget jeg at det kom "skapelyder" fra den eldste disken min (ikke det tradisjonelle "klick of death", hørtes mer ut som søking på en diskettstasjon der disketten er "mongo"). Eventloggen kan gi meg følgende info: Ultra: The driver has detected that device \Device\Scsi\ultra1 has old or out-of-date firmware. Reduced performance may result. og Disk: An error was detected on device \Device\Harddisk2\D during a paging operation. Det er "ultra" feilmeldinga som har oppstått først i eventloggen, og denne har kommet opp flere ganger før disk feilmeldinga begynte å oppstå. Driver nå å tar backup av innholdet på disken, og det ser ut som det går helt fint uten problemer, og ingen flere feilmeldinger i eventloggen så langt etter siste reboot. Holder disken/idekontrolleren på å dø, eller har det bare skjedd en "mindre kræsj"? Skal prøve å lese ut SMART info fra disken når jeg har fått tatt sikkerhetskopi av innholdet, samt prøve å repartisjonere og reformatere disken. Endret 10. februar 2005 av JKJK Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 10. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2005 ok... i siste del av backup-takinga begynte disken å "skrape" igjen. må nok regne med å hive den Lenke til kommentar
enl Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Det er nok dessverre like før disken din tar kvelden, så en backup hadde vært på sin plass Lenke til kommentar
flabben2k Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Jau backup er lurt å gjøre nå, driver selv å tømmer en 120gb wd som er på vei å dø. Skal bli godt å bli kvit gamle hdr som bråker mye. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 10. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2005 (endret) Nappa ut disken nå og har tenkt å gi den en verdig begravelse i ettermiddag. Har vel mest trolig vært feil på den en god stund, men på et område der det ikke har vært data før. I går kopierte jeg over en del ting på disken og det som har skjedd er vel mest trolig at feilen har blitt "oppdaget" når DC++ begynte å hashe disse filene i natt. Ettersom det er snakk om en IBM 30GB hadde jeg regnet med at den skulle dø for leeenge siden, men siden den har fungert smertefritt i alle de år hadde jeg begynt å få troen på at den var udødelig. :!: Men det endte med denne slik det gjør med alle IBM disker. Fikk heldigvis ut det som var viktig av data. Hehe! Dere skulle hørt lyden som kom fra disken i det jeg starta pc'en på nytt etter at jeg oppdaget feilen. Den "råla" seriøst.... hørtes ut som ei ku. Jeg ble rett og slett skremt. R.I.P Endret 10. februar 2005 av JKJK Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå